ליסינג | בדיקת גלובס

1,500 שקל לרכב בממוצע: האינפלציה מייקרת את הליסינג ולוחצת על הכיסים של המעסיקים הגדולים

את הפרשי ההצמדה למדד בחוזי הליסינג משלמים המעסיקים • לאחר עשור של עלויות זניחות, האינפלציה המזנקת מביאה עמה תוספת שנתית של מאות ואף אלפי שקלים לרכב • בנוסף, היבואניות מתקשות לעמוד בביקושים ומדווחות על עיכובים ממושכים בהחלפת אלפי רכבי ליסינג

סניף שלמה סיקסט / צילום: תמר מצפי
סניף שלמה סיקסט / צילום: תמר מצפי

האינפלציה שהרימה השנה ראש לאחר שנים של שקט, מכה בבעלי עסקים בנקודות רבות. זה לא רק החשמל, המים והארנונה שמתייקרים, אלא גם דברים נוספים שלא תמיד מביאים מיד בחשבון, כמו למשל ההוצאות על כלי רכב בארגון. הוצאות הליסינג צמודות למדד המחירים לצרכן, שעלה נכון לחודש יולי בקצב שנתי של 5.2%. ההתייקרות בעקבות ההצמדה למדד מצטרפת למחירי הדלק ששברו השנה שיאים, והעלו גם הם את ההוצאות החודשיות של המעבידים במאות שקלים בהשוואה לשנה שעברה.

"אין שעות שיא, כי כל הזמן פקוק": מהירות הנסיעה באיילון נחתכת, וזה לא ישתפר בקרוב 
הדוחות של קרסו מגלים: כך אפשר למכור פחות מכוניות ולהרוויח הרבה יותר 

נטל לא מבוטל לחברות גדולות במשק

לפי חוזי ההעסקה הטיפוסיים בישראל, מקבלי רכב צמוד משלמים סכום קבוע וידוע מראש לאורך תקופת הליסינג, כשלוש שנים. את הפרשי ההצמדה למדד בחוזי הליסינג משלמים המעבידים. בעשור החולף עלויות ההצמדה היו כמעט זניחות אולם כיום, כאשר המדד הממוצע במשק נושק ל־5%, מדובר בעלייה משמעותית בעלויות השוטפות.

בהנחה שהאינפלציה השנתית תתייצב סביב רמתה הנוכחית, כ־5% פלוס מינוס, תוספת העלות השנתית בגין ההצמדה למדד בלבד תעמוד על כ־1,500 שקל לרכב למעביד, שהעובדים שלו משלמים לחברת הליסינג כ־3,000 שקל בחודש בחוזה על רכב משפחתי צמוד. זהו נטל לא מבוטל לחברות גדולות במשק, שלחלקן יש ציים עם אלפי כלי רכב צמודים. בישראל יש כיום כ־300 אלף כלי רכב צמודים לעובדים, מתוכם כ־220 אלף בליסינג תפעולי. לדוגמה, עבור משרד הביטחון שמחזיק כ־10,000 רכבי ליסינג מדובר בהתייקרות של כ־15 מיליון שקל בשנה. לפי מקור לא רשמי בתעשייה האווירית יש בין 2,000 לבין 3,000 כלי רכב ובאינטל כ-2,000-3,000.

חברות הליסינג הציגו עלייה מהירה ברווחיות

עם הלחץ אינפלציוני מתמודדים גם לקוחות פרטיים, שחתומים על חוזי "ליסינג פרטי", סוג מימון שכולל מרכיבים תפעוליים, שגם הוא צמוד למדד. גם כאן מדובר בתוספת של עשרות עד מאות שקלים בחודש בגין ההצמדה למדד, בהתאם לסוג הרכב.

בענף הליסינג אומרים, כי ההצמדה למדד בחוזים קיימת מאז ומתמיד וכיום היא משקפת את העלייה המהירה בעלויות אחזקת ושירות הרכב בכלל המשק, החל מכוח אדם ועד שירותים, חלפים ומוסכים. עם זאת, הדוחות הכספיים של חברות ליסינג גדולות, שפורסמו בימים האחרונים, מצביעים על המשך עלייה מהירה ברווחיות במחצית הראשונה של השנה.

בין השאר הציגה חברת שלמה אחזקות, בעלת חברת הליסינג הגדולה בשוק, עלייה של 61% ברווח התפעולי ברבעון השני של 2022, שהסתכם בסך 225 מיליון שקל. בחברה ציינו כי העלייה נובעת משיפור בניצולת כלי הרכב (בשל המחסור בשוק), מגידול בצי המניב ובדמי השכירות הממוצעים ומעלייה ברווחי ההון ממכירת רכב משומש. גם הדוחות של קרסו מוטורס מראים כי פעילות הליסינג של הקבוצה, שכוללת בין השאר את הפעילות של חברת "קל אוטו", רשמה עלייה מגזרית של כ־59.5% לעומת הרבעון המקביל והסתכמה ברווח נקי של כ־78.4 מיליון שקל.

שלמו יותר, וסעו ברכב הישן

ענף הליסינג השתנה מקצה לקצה בשנתיים האחרונות. תחילה הייתה זו מגפת הקורונה שהביאה לשינויים בשוק העבודה שהובילו לצמצום מספר הרכבים. אך גם כעת, ששוק העבודה פועל במתכונת מלאה, המציאות לא חזרה להיות כשהייתה. כעת, המחסור העולמי ברכבים נותן את אותותיו.

עובדים רבים במשק, כולל בחברות גדולות, זכאים לפי החוזה שלהם לקבל רכב חדש בתום תקופה מסוימת. לרוב כל שלוש שנים. אלא שיבואניות הרכב מתקשות לעמוד בביקושים ומדווחות על עיכובים ממושכים שצפויים בהחלפת אלפי רכבי ליסינג תפעולי בתום תקופת חוזי הליסינג. המשמעות היא שהמעסיקים ישלמו יותר בגלל עליית המדד, אך העובדים ייאלצו להישאר עם הרכב הישן. לרוב ההחלפה מתבצעת בינואר־פברואר, אך צפוי עיכוב של מספר חודשים עד שהחברות יצליחו לעמוד בכל הדרישות. זאת בשל המחסור במלאי כלי רכב חדשים וחוסר יכולת של חלק מהיבואנים המרכזיים להתחייב בפני חברות הליסינג על מועדי אספקה וכמויות המלאי שיגיעו.