הדוחות של קרסו מגלים: כך אפשר למכור פחות מכוניות ולהרוויח הרבה יותר

הרווח של יבואנית הרכב זינק ב-54% במחצית הראשונה של השנה, ובמקביל מספר כלי הרכב שנמכרו נחתך בחצי • למרות השיבושים באספקת מכוניות חדשות שפגעה בהכנסות: הצמא האדיר של הציבור לרכב חדש ומשומש לצד ההתמקדות בליסינג הקפיצו את רווחי יבואנית הרכב של משפחת קרסו

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן
איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

השיבושים הקשים באספקת מכוניות חדשות, שהובילו לעליית מחירים לצד שיפור משמעותי בפעילות הליסינג הובילו את יבואנית הרכב, קרסו מוטורס , שבשליטת משפחת קרסו, לרשום עלייה בשיעור דו-ספרתי ברווח הנקי למרות קיטון חד בהכנסותיה.

קרסו, המנוהלת ע"י איציק וייץ, מייבאת לישראל את רכבי ניסאן, רנו, דאצ'יה ואת רכבי היוקרה של רנו - אינפיניטי. בשנת 2019 היא גם רכשה את חברת הליסינג קל-אוטו, ללא תמורה ותוך כדי נטילת התחחייבויות של כ-1.5 מיליארד שקל.

● גורלו היה כמעט כשל לב לבייב ונוחי דנקנר ואז הכוכבים הסתדרו לדיוויד פדרמן
● איך הפך מפעל קיבוצי כושל לאימפריה שעושה אקזיט שלישי בחצי מיליארד דולר

הרווח מהליסינג עקף ברבעון השני את הרווח לחברה ממגזר הרכב

רכישת חברת הליסינג הזניקה את עסקיה של קרסו בתחום, והייתה אחד הגורמים המרכזים לרווחיות הגבוהה החברה שלה בשנה האחרונה - פועל יוצא של הביקוש הגבוה בשוק המכוניות המשומשות, שאותן מוכרות כיום חברות הליסינג ללא מתן הנחות משמעותיות. במילים פשוטות, שוק המכוניות המשומשות רותח בשל המחסור ברכבים חדשים, וקרסו מרוויחה מכך בגדול.

קרסו פועלת במספר מגזרים. העיקרי הוא מגזר הרכב, פעילותה המסורתית של החברה שכוללת מכירת רכבים שהיא מייבאת. לצידו פועלים מגזר השירות (שבו מעניקה החברה שירותי תחזוקה ותיקונים לרכבים המיובאים על ידה), ומגזר הליסינג שכולל החכרת רכבים.

ניתוח מגזרי הפעילות העיקריים של החברה, הרכב והליסינג, מלמד עד כמה פעילות הליסינג תרמה לרווחיות של קרסו, בזמן שהיא מתקשה להביא רכבים חדשים על רקע קשיי האספקה העולמיים.

פעילות מגזר הרכב יצרה לחברה הכנסות של 388 מיליון שקל, ירידה של 54% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, כאשר הרווח של מגזר הרכב הסתכם ב-77.4 מיליון שקל ברבעון השני, ירידה בשיעור מתון יותר של 32% ביחס לתוצאות הרבעון המקביל.

במגזר הליסינג, אמנם נרשמה ירידה בהכנסות של 18% ל-372 מיליון שקל ברבעון השני ביחס למקבילו, אך קרסו הזניקה את הרווח המגזרי ב-59% בתוך שנה ל-78.4 מיליון שקל ברבעון שחלף. הרווח של מגזר הליסינג עקף ברבעון השני למעשה את הרווח שנוצר לחברה ממגזר הרכב.

קרסו מתמודדת כאמור עם קשיים בקבלת רכבים חדשים מהיצרנים, כאשר הסיבות המרכזיות הן המחסור העולמי בשבבים ליצרנית הרכב בעולם, כשגם המלחמה בין רוסיה לאוקראינה מצויינת כגורם שלילי. שתי המדינות מספקות חומרי גלם לייצור הרכבים, בהם פלדה ומתכות שונות, כשבנוסף הסנקציות על רוסיה משפיעות לשלילה על האספקה גם כן.

בסיכומו של רבעון מכרה קרסו 2,536 רכבים, ירידה חדה של 63% ביחס לרבעון השני אשתקד. המגמה במחצית הראשונה של השנה דומה עם מכירת 5,620 רכבים - ירידה של 55% ביחס למחצית המקבילה אשתקד.

צניחה במכירות המותגים המובילים

קרסו מוטורס מעריכה כי מגבלות הייצור והאספקה יימשכו לתוך השנה הבאה, לכן היא צופה כי "עומק מלאי כלי הרכב יהיה מצומצם". בתוך שנה נחתך המלאי של החברה ב-44% לשווי של 292 מיליון שקל בתום המחצית הראשונה.

מפילוח המכירות של שני מותגי הרכב המרכזיים שמביאה קרסו לארץ עולה כי ברבעון שחלף מכרה קרסו 1,126 מכוניות ניסאן, נפילה של 70% ביחס לרבעון המקביל, ו-935 מכוניות רנו, ירידה של 63% למול התקופה המקבילה אשתקד. דווקא במותג היוקרה אינפיניטי שולשו המכירות ברבעון החולף (30 בסה"כ) למול הרבעון המקביל אשתקד.

סה"כ ההכנסות של קרסו מוטורס צללו ב-38% ברבעון השני ל-804 מיליון שקל, אך עליות מחירי הרכבים (הצמא של הציבור לרכבים חדשים "כמעט בכל מחיר") , כמו גם זינוק בביצועי תחום הליסינג, הובילו לכך ששיעור הרווחיות הגולמי המריא ב-62% - מ-17% ל-27% מהמכירות ברבעון. שמירה הדוקה על ההוצאות התפעוליות של החברה הובילה לעליה של 13% ברווח התפעולי ל-136 מיליון שקל ועלייה בשיעור דומה ברווח הנקי שהסתכם ב-89 מיליון שקל.

בסיכום המחצית הראשונה של השנה רשמה קרסו מוטורס ירידה של 28% בהכנסות ל-1.7 מיליארד שקל, מה שלא רק שלא פגע ברווח הנקי, שעמד על 216 מיליון שקל, אלא שהוא אף זינק ב-54% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

מניית החברה עלתה בבורסה במעל ל-3% לאחר פרסום התוצאות, והשלימה עליה של 49% בתוך שנה. מחיר המניה משקף לקרסו מוטורס שווי שוק שמתקרב ל-2 מיליארדי שקלים.