משבר דיפלומטי? שיעור הרווחיות של דיפלומט בישראל הצטמק בחצי

יבואנית מוצרי הצריכה מדווחת על ירידה של 41% ברווח הרבעוני ומזהירה כי אם לא תעלה את המחירים בהמשך השנה, תהיה בכך "השפעה מהותית לרעה" על תוצאותיה העסקיות • מניית החברה צנחה בכמעט 30% מאז הונפקה לפני כשנה וחצי

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט
מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

יבואנית מוצרי המזון והפארם דיפלומט משלמת מחיר כבד על התייקרות בעלויות התפעול שלה, ומציגה ירידה של 41% ברווח הנקי ברבעון השני ל-17.6 מיליון שקל. החברה מונה בין היתר עלייה בהוצאות המכירה והשיווק שנבעה מגידול בעלויות אחסנה ושינוע כתוצאה מגידול במלאי, וכן מהתייקרויות שונות, בעיקר שכר ודלק. זאת בנוסף לגידול בהוצאות הנהלה וכלליות שנבעו מעלייה בהוצאות פחת, נסיעות לחו"ל, גידול בהוצאות משרדיות וכן בעלויות ביטוח.

שיעור הרווחיות התפעולית שמציגה החברה מפעילותה בישראל נחתך ברבעון בחצי, מ-6.7% מההכנסות ברבעון השני אשתקד ל-3.4% כעת. הפעילות בישראל היוותה ברבעון השני 60% מכלל פעילותה של דיפלומט, והיא עמדה ברבעון על 438 מיליון שקל, עלייה של 5% לעומת הרבעון המקביל.

סך ההכנסות של דיפלומט ברבעון השני הסתכמו ב-723 מיליון שקל, עלייה מתונה של 2% ביחס לרבעון המקביל. למרות הירידה בביצועי החברה בישראל, שמרה דיפלומט על שיעור רווח גולמי של 21% מההכנסות ברבעון, בדומה למקבילו אשתקד. 

 
  


ביקורת כלפי ניסיונות העלאת המחירים

דיפלומט, ש"כיכבה" בכותרות התקשורת בעקבות מהלך להעלאת מחירי חלק מהמוצרים שהיא מייבאת בעת האחרונה, מתריעה בדוחות הכספיים כי אם לא תוכל להעלות מחירים על המוצרים שהיא מייבאת בהמשך השנה, היא עלולה לחוות "השפעה מהותית לרעה" על התוצאות.

החברה, שבשליטת ג'פרי מנדל ונעם וימן ובניהולו של האחרון, עוסקת ביבוא של מגוון מוצרים לרשתות המזון, הפארם, חברות הסעדה וסיטונאים שונים. בין המותגים שמביאה החברה לארץ: מותג הטונה סטארקיסט, דגני הבוקר של קלוגס, אבקות הכביסה טייד, ומוצרים של ג'ילט ושל ענקית המזון היינץ. החברה משווקת ומפיצה את מוצריה בחמש מדינות שונות, שישראל היא העיקרית שבהן, ואחריה (במונחי היקף ההכנסות) דרום אפריקה, גיאורגיה, ניו זילנד וקפריסין.

בפברואר השנה תכננה דיפלומט לבצע העלאת מחירים בעיצומו של עיסוק תקשורתי נרחב בנושא גלי ההתייקרויות במשק. החברה החליטה בסופו של דבר לדחות את הצעד, אך בהמשך, לפני כחודש, הודיעה פעם נוספת על התייקרות צפויה בחלק מהמותגים שהיא מייבאת (סטארקיסט, עוגיות אוראו ומוצרי הטיפוח של פנטן). אולם גם במקרה זה, בעקבות חיצי הביקורת שהופנו כלפיה, החליטה החברה לדחות צעד זה לפי שעה.

בדוחות הכספיים מציינת דיפלומט כי "לאור אירועים שונים שחלו לאחר תקופת הדוח, החליטה החברה לדחות את המהלך הנ"ל (של קיצוץ בהנחות) עד לאחר חגי תשרי השנה". 

מי שהתאכזבו מאוד מתוצאות החברה היו המשקיעים בבורסה ששלחו את מניות דיפלומט  לירידה של 6% שלאחר פרסום הדוחות. שווי השוק של דיפלומט עומד כעת על 1.2 מיליארד שקל, לאחר ירידה של 15% מתחילת השנה. דיפלומט הונפקה לראשונה בת"א במרץ 2021, ומי שהצטרף להשקעה בה מיום המסחר הראשון בבורסה כבר ספג ירידה של קרוב ל-30% להשקעתו.

 
  


תולה את השחיקה בתוצאות של מדיטרנד

תוצאות הרבעון השני של דיפלומט מלמדות על ההשפעה השלילית של העלייה בהוצאות התפעול השונות ושכר העובדים על תוצאותיה, ובמיוחד על הפעילות בישראל. כך נפלה הפעילות המקומית שהייתה השוק השני בשיעור הרווחיות של החברה ברבעון השני אשתקד (אחרי קפריסין שבה היקף המכירות קטן יחסית) למקום אחד לפני אחרון (מעל דרום אפריקה בלבד) בשיעור הרווחיות. 

 דיפלומט תולה את השחיקה החדה ברווחיות התפעולית בישראל גם באיחוד של תוצאות מדיטרנד, יבואנית של מוצרי פארם מגוונים שדיפלומט השתלטה עליה לאחרונה (מחזיקה כיום ב-60%). הרווח התפעולי של החברה מכלל פעילותה ברבעון נחתך ב-38% ל-26 מיליון שקל. שיעור הרווח התפעולי ירד בכ-40% - מ-6% מההכנסות אשתקד ל-3.6% בלבד השנה.  

את המחצית הראשונה של השנה סיכמה דיפלומט עם עלייה מתונה בהכנסות בשיעור של 1.3%, ל-1.4 מיליארד שקל. בנטרול השפעות מט"ח גדלו ההכנסות ב-2.9%. את המחצית הראשונה של השנה סיכמה דיפלומט ברווח נקי של 44.5 מיליון שקל, עלייה של 5% ביחס לתקופה המקבילה, הודות ליציבות בשורת הרווח התפעולי במחצית.