שקל | סיקור שוטף

הפער בין האירו והדולר נסגר, והם מטפסים לשער של 3.28 שקלים

הדולר מתחזק ב-0.9% לשער של 3.28 שקלים, האירו גם מטפס קלות ושערו זהה לזה של הדולר • בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית היום ב-50 עד 75 נקודות בסיס • שוב: האירו שווה פחות מדולר אחד

השקל מתחזק מול הדולר לקראת החלטת הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השקל מתחזק מול הדולר לקראת החלטת הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

11:45

הדולר ממשיך להתחזק מול השקל ושערו עולה עתה ב-0.9%, ל-3.28 שקלים. גם האירו נסחר בשער כמעט זהה (עלייה של כ-0.1%) ואילו הליש"ט נחלשת ב-0.1%.

10:55

השקל מאבד בוקר הגובה ביחס לדולר, בעוד המשקיעים דרוכים לקראת העלתה הצפויה של ריבית בנק ישראל היום (ב') כחלק מהמאבק לריסון האינפלציה. הכלכלנים חלוקים בדיעותיהם לגבי שיעור ההעלאה - 0.5% או 0.75% (לרמה של 1.75% או 2%).

הדולר מתחזק ב-0.6% בשעה זו ועולה לרמה של 3.275 שקלים, בעוד שהאירו מאבד כ-0.2% ושערו זהה כמעט לגמרי לזה של הדולר - 3.277 שקלים. הלירה שטרלינג הבריטית גם נסוגה ביחס לשקל בכ-0.4% ושערה עומד עתה על 3.86 שקלים.

האירו מאבד 0.4% מערכו גם בהשוואה לדולר, כך ששערו יורד ל-99 סנט בלבד.

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, מציין שהעלאת ריבית חדה יותר מ-0.5% היום עשויה לגרום למהלך נוסף של תיסוף השקל, בהמשך לתיסוף החד של החודש האחרון. "תיסוף השקל אמנם יכול לשמש בלם להתחממות האינפלציה במשק, אך הוא יקשה על היצואנים בתקופה של האטה בסחר החוץ. לבסוף, אנו עדים לאחרונה לירידה של ממש באינפלציה המיובאת - מחירי האנרגיה והסחורות ועלויות השילוח", הוא מסכם.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, אומר שייתכן שבנק ישראל ייאלץ להתערב בשוק המט"ח במקביל להמשך תהליך העלאת הריבית, ומציין שלהערכתו עיקר ההתלבטות של בנק ישראל להעלאה של 50 או 75 נ"ב תהיה על רקע מהלך התחזקות השקל - שכאמור בשעה זו דווקא נסוג מול הדולר.

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, ציין שבאופן כללי מגמת ההתחזקות של השקל היא חדשות טובות מבחינת הצרכן הישראלי, שכן מחירי המוצרים המיובאים והחופשות אמורים לרדת. עם זאת, סייג, מרבית העלויות בארץ הן הוצאה שקלית, "לכן קשה יהיה לצרכן הישראלי להרגיש את התרומה של התחזקות השקל לכח הקנייה שלו".