הבנקים בסין מקצצים את הריביות כדי לעודד צמיחה כלכלית

הורדות הריבית קורות בעת שכלכלת סין נאבקת בקריסת שוק המקרקעין וגישת "אפס קורונה" של הממשלה • האם זה מספיק כדי להחיות את הצמיחה בכלכלה המדשדשת?

הבנק המרכזי של סין (PBOC) / צילום: Shutterstock
הבנק המרכזי של סין (PBOC) / צילום: Shutterstock

הבנקים בסין קיצצו את שיעורי ריבית הבנצ'מרק על הלוואות למשקי בית ולעסקים, בניסיון קטן לעזור להחיות את הצמיחה בכלכלה שנאבקת עם קריסת תחום הנדל"ן ועם מדיניות אפס סובלנות לקורונה של בייגי'נג.

בשבוע שעבר הבנק העממי המרכזי של סין (PBOC) קיצץ באופן לא צפוי שני שיעורי ריבית מרכזיים בתגובה להאטה בצמיחה והביקוש החלש לאשראי. השינויים בריביות הפריים, שנקבעות על ידי פאנל של בנקים ומייצגות את תנאי ההלוואה הטובים ביותר שהניתנים ללוקחי ההלוואות אמינים, לרוב משתנות זמן קצר אחר כך.

בינתיים הכלכלנים סבורים שקיצוצים בשיעורי הריבית כנראה יעשו מעט להחייאת הצמיחה בכלכלה המדשדשת של סין, שם לוקחי הלוואות פוטנציאליים לחוצים בגלל החשש מסגרים בשל התפרצויות קורונה חדשות ועל רקע הירידה בצמיחה ובתעסוקה.

כלכלנים צופים שקובעי המדיניות יצטרכו להמשיך לקצץ בשיעורי הריבית השנה, אבל פקידים סיניים בינתיים מהססים לסייע באופן אגרסיבי כפי שעשו בתקופות קודמות של האטה בצמיחה. זאת, בין היתר, בשל חששות מאינפלציה מהירה יותר ותפיחה של החוב.

הפעילות הכלכלית בסין האטה בכל התחומים

נתונים שפורסמו בסין בשבוע שעבר הראו שהפעילות הכלכלית האטה ביולי בכל התחומים, כולל תפוקת בתי החרושת, השקעות, הוצאה צרכנית, העסקת צעירים ותחום המקרקעין. אלה הדגישו את האתגר הכלכלי הניצב מול קובעי המדיניות בשנה שעלולה להיות רגישה מבחינת הנשיא שי ג'ינפינג, שרוצה לבקש קדנציה שלישית בסתיו, בקשה שתחרוג מתקדימים שנקבעו על ידי נשיאים קודמים.

סין רשמה בחודש האחרון את נתוני הצמיחה השנתית החלשים ביותר בשנתיים האחרונות, והתמ"ג גדל רק ב־0.4% בהשוואה לשנה הקודמת, לאחר שסגרי הקורונה סגרו מפעלים, פגעו בתחבורה ובהובלה הימית והותירו מיליוני אנשים תקועים בבתים. נתונים סטטיסטיים הראו שמכירות קמעונאיות, ייצור תעשייתי והשקעות פרטיות וציבוריות האטו ביולי, בזמן שהאבטלה בקרב צעירים הגיעה לשיא חדש, כאשר כמעט חמישית מהאנשים בין הגילאים 16 ל־24 מחפשים עבודה.

ההאטה בסין מתווספת לרוחות פנים שמכות בכלכלה העולמית השנה, שמתמודדת גם עם מלחמה באוקראינה, עליית שיעורי הריבית והאינפלציה הגואה.

בחודש שעבר פקידים בכירים בפועל זנחו את היעד שלהם להגיע לצמיחה של כ־5.5% לשנה בכללותה, והפוליטביורו של סין, גוף קבלת ההחלטות המוביל של המפלגה הקומוניסטית, אמר במקום זה רק שהוא מקווה לשמור על הצמיחה בתוך "טווח סביר" במחצית השנייה של השנה.

קיצוץ הריבית הוא רמז להבעת תמיכה בשוק הנדל"ן המקרטע?

ריבית הפריים להלוואה לשנה אחת מהבנקים ירדה ל־3.65% לעומת 3.7%, והריבית לחמש שנים הורדה מ־4.45% ל־4.3%, כך נמסר מהבנק העממי של סין אתמול (ב'). הבנק פרסם את הריביות על בסיס ממוצע של הריביות שנותנים 18 בנקים מסחריים, כולל הבנק התעשייתי והמסחרי של סין, בנק אוף צ'יינה והזרועות הסיניות של סיטיגרופ ושל סטנדרד צ'ארטרד.

בינואר הורידו הבנקים בפעם הראשונה את ריבית הפריים לשנה, ובמאי הורידו פעם נוספת את הריבית לחמש שנים, שעושים בה שימוש לתמחור הלוואות לטווח ארוך יותר כמו משכנתאות.

כלכלנים אומרים שהקיצוץ הגדול יותר בריבית לחמש שנים לעומת הריבית לשנה מרמז על כך שקובעי המדיניות, באמצעות הבנקים המסחריים, מכוונים להבעת תמיכתם בשוק הנדל"ן המקרטע של סין.

שוק המקרקעין היה תקופה ארוכה אחד המנועים המרכזיים לצמיחה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, אבל כעת הוא מתכווץ בגלל שיזמים נאבקים בחוב עצום, ומושכים מטה את הכלכלה כולה. פרויקטים שלא הגיעו לסיומם עוררו מחאות ושביתה בתשלומי משכנתא בכמה מחוזות וערים, ובכך החריפו את התחושות הרעות שפוגעות מאוד בביטחון הצרכנים.

עם זאת, אומר ג'וליאן אבנס פריטצ'ארד, כלכלן ראשי לענייני סין בקפיטל אקונומיקס מסינגפור, קיצוץ הריבית לא יורגש על ידי הלווים הקיימים באופן מיידי והביקוש להלוואות נפגע בגלל אובדן האמון בשוק המקרקעין השוקע וכן בשל אסטרטגיית הקורונה של בייג'ינג, המבקשת להכיל התפרצויות בעזרת הגבלות קשות על תנועת התושבים.

"אלה גורמים מעכבים שלא ייפתרו בקלות על ידי המדיניות המוניטרית", כתב אתמול הכלכלן בהודעה ללקוחות.

גרייס ז'ו מבייג'ינג השתתפה בהכנת הכתבה.