מחקר חושף: כך משפיע פחד קהל על הקריירה שלכם

מחקר הולנדי חדש בדק את הקשר בין פחד קהל לבין בחירות הקריירה שלנו, ומצא כי הוא משמש חסם לתפקידים ומקצועות מסוימים • אלא שכדי לא לפספס את העובדים האלה, כמעסיקים אנחנו יכולים להתאים את התשתית הארגונית כך שתאפשר גם להם להתקדם

פחד קהל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
פחד קהל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אמיר גרינשטיין הוא מרצה וחוקר שיווק ויזמות באוניברסיטת Northeastern בבוסטון ו-VU באמסטרדם. כותב בטוויטר על מחקר התנהגותי AmirGrinstein@.

יאנה שכטרמן היא יועצת ארגונית, מאמנת מנהלים ומלמדת באוניברסיטת Northeastern בבוסטון. yanashechterman.com

אמ;לק: תקציר המחקר ב-4 משפטים

שאלת המחקר: מה ההשפעה של פחד קהל על בחירות הקריירה שלנו?

תהליך המחקר: שני ניסויים וסקר בקרב סטודנטים פיתחו מדדים לפחד קהל ובדקו את הקשר שלהם להעדפות קריירה עתידיות.

מסקנות: בעלי פחד קהל גדול יותר נוטים להעדיף מקצועות שדורשים פחות עמידה מול קהל.

המשמעות: הקטנת הסיכוי להתקדם לעמדות ניהול.

צידה לדרך: כדאי להיות מודעים להשלכות של פחד קהל על הבחירות המקצועיות שלנו. לארגונים מומלץ לקדם הכשרות לעמידה מול קהל.

פחד מדיבור בפני קהל (פחד במה או פחד קהל) נפוץ מאוד. בסקר שנערך בשנת 2014 על ידי אוניברסיטת צ'פמן נמצא כי 25% מהאמריקאים מדווחים על פחד מדיבור בפני קהל. בסביבה העסקית היום מקצועות רבים דורשים דיבור בפני קהל, וככל שעולים בסולם הדרגות הניהולי, עולה הצורך לדבר מול קהלים שונים - עובדים, לקוחות, שותפים, ספקים, משקיעים ועוד. עם זאת, למרות שכיחות התופעה מתברר שאין עליה הרבה מחקר, בעיקר בשל מחסור במדידה מדויקת.

מהמחקרים המעטים על הנושא עולה כי אף שיש כמה גישות שמנסות לעזור בהתמודדות עם התופעה, קשה לשנות מאפיין התנהגותי זה. בנוסף, ממצאים קודמים שהשוו בין גברים ונשים מצאו שלמרות שאין הבדל מגדרי בנכונות להציג נושא בפורום מצומצם, נשים הראו פחות נכונות להציג נושא אל מול קבוצה גדולה יותר של אנשים, בהשוואה לגברים.

לא "יש או אין", אלא רצף

מאמר שהתפרסם בכתב העת Management Science בקיץ האחרון על ידי החוקרים בוסר ויואן מאוניברסיטאות בהולנד, התמקד תחילה בפיתוח שני מדדים לפחד קהל והמשיך בבחינת ההשפעות על בחירת קריירה של אנשים עם פחד קהל לעומת אלה שאינם סובלים ממנו.

גישה ראשונה למדידת פחד קהל התבססה על הרעיון של תגמול כספי עבור הנכונות לעמוד בפני קהל. טיעון מרכזי כאן הוא שבעבור רוב מוחלט של האנשים לא מדובר בסיטואציה בינארית - או שיש פחד קהל או שאין - אלא שהפחד יכול להשתקף על רצף. טיעון מרכזי נוסף הוא שאנשים שסובלים יותר מפחד קהל יסכימו לצאת מגדרם ולעמוד בפני קהל תמורת תגמול גבוה, וזאת בהשוואה לאנשים שסובלים פחות מפחד כזה ולכן לא ירגישו צורך לבקש תגמול גבוה.

בהמשך פותח מדד שמתבסס על הערכה עצמית של רמת פחד הקהל ושכלל שתי שאלות מרכזיות. השאלה ראשונה תופסת את מידת הביטחון העצמי בעת הצגה מול קהל - "אני טוב.ה בלהציג בפני קבוצה", והשאלה השנייה תופסת את מידת החרדה הנגזרת מהצגה בפני קהל - "הצגה בפני קבוצה מלחיצה אותי".

בניסוי ענו המשתתפים על סדרה של שאלות אישיות כולל שתי השאלות בנוגע לפחד הקהל שלהם. לאחר מכן נתבקשו להגדיר סכום כספי מינימלי (בין 0 ל-40 יורו) שעבורו הם מוכנים להציג נושא (לא ידוע) בפני קבוצה של 7-3 סטודנטים ללא מצגת או כרטיסיות (כך שההצגה לא מתווכת על ידי קריאת טקסט מהמחשב או הכרטיסיות). ניתן זמן הכנה והנושא היה היסטורי - פרזנטציה בת 5 דקות על קיסר רומאי. כל פרזנטציה כזו הוערכה על ידי הצופים במשתנים כגון אפקטיביות ותפיסת פחד קהל. בסך הכל השתתפו בניסוי 209 דוברים ו-31 צופים.

בהמשך ביצעו החוקרים ניסוי דומה נוסף, אולם הפעם אל מול קהל גדול יותר של סטודנטים (כ-300 בכיתה). כדי להעצים את ההשפעה, הורחב היקף התגמול האפשרי עבור הבחירה להציגה בפני הקהל (הפעם בין 0 ל-500 יורו), והמצגת הייתה בנושא עסקי.

הממצא העיקרי של שני הניסויים הוא שאנשים עם רמה נמוכה של פחד קהל דרשו תגמול נמוך על נכונותם להציג בפני קהל, בעוד בעלי רמה גבוהה של פחד קהל דרשו תגמול גבוה (בניסוי השני כ-50% מהמשתתפים דרשו מעל 200 יורו בעבור חמש דקות ההצגה שלהם).

פחד קהל והעדפות קריירה

בנוסף, ערכו החוקרים סקר - כשנה לאחר הניסויים - בו נשאלו 716 סטודנטים לכלכלה וניהול על העדפות הקריירה שלהם. ניתנה להם האפשרות לדרג 12 בחירות קריירה (הרלבנטיות לבוגרים של מחלקות לכלכלה וניהול ומופיעות באתר האוניברסיטה) ודירוג זה קושר עם מדד התפיסה העצמית של פחד הקהל שלהם. 12 בחירות הקריירה היו קשורות באופן שונה למידה שבה נדרשת בהן עמידה מול קהל. המידה הרבה ביותר של עמידה מול קהל נדרשה בתחומי אקדמיה, יזמות, מכירות וייעוץ. מידה בינונית של עמידה מול קהל נדרשת בתחומי אנליזה עסקית, מחקר בסקטור העסקי, בנקאות השקעות, ומתן שירותים. מידה נמוכה של עמידה מול קהל נדרשת בתחומי דאטה, חשבונאות, עבודת back office, ותוכניות הכשרה לניהול.

הממצא המרכזי הוא שככל שהמשתתפים בסקר דרגו עצמם גבוה יותר על תפיסת פחד הקהל שלהם כך הם דרגו נמוך יותר תפקידים בהם נדרשת עמידה משמעותית יותר מול קהל. הממצא הזה עשוי להגביל עובדים מלתפוס בהמשך עמדות יותר ניהוליות - שמעצם טבען הן מוחצנות יותר ודורשות עמידה מול קהל. גם כאן התברר שהתגמול הכספי הנדרש בממוצע גבוה יותר בקרב קבוצת המקצועות שדורשת יותר עמידה מול קהל.

לא קל להתמודד ולשנות פחד קהל. עם זאת, כדאי להיות מודעים להשלכות של פחד קהל על הבחירות המקצועיות שלנו. לארגונים שמזהים עובדים מוכשרים עם פחד קהל מומלץ לקדם הכשרות מתאימות כדי לתמוך בהם, ובמקביל למצוא דרכים לקדם אותם תוך התאמת התשתית הארגונית כך שתאפשר להם להצליח גם עם פחות עמידה מול קהל.