לשפר את הזיכרון ע"י חשמול המוח שלך? מחקר אומר שזה אפשרי

גירוי לא פולשני שיפר את יכולת זיכרון המילים המדוברות אצל מבוגרים שהשתתפו בסדרת ניסויים

זיכרון / אילוסטרציה: Unsplash, jon tyson
זיכרון / אילוסטרציה: Unsplash, jon tyson

הזרמה של זרמים חשמליים חלשים למוח, המחקים פעילות עצבית נורמלית, יכולה להגביר את הזיכרון אצל מבוגרים בריאים, לפחות בטווח הקצר - כך אמרו חוקרים במחקר שפורסם ביום שני בכתב העת Nature Neuroscience. 

■ לסטיב ג'ובס היה רעיון מהפכני לטיפול בסרטן, עכשיו הרופא שלו הופך אותו למציאות
המחקרים שמנסים לפצח את הקשר בין חתולים לאנשים
תעשיית הביולוגיה הסינתטית בארץ מנסה להדביק את הפער מול ארה"ב

גירוי חשמלי של המוח ככלי פוטנציאלי לשיפור הזיכרון הוא תחום מחקר הולך וגדל, כאשר ניסויים מראים שהיכולת להעלות זיכרונות תלויה בפעילות מסונכרנת בין אזורי מוח שונים.

המחקר החדש, שנערך על אנשים מעל גיל 65, "מוסיף לראיות ההולכות וגדלות לכך שגירוי לא פולשני, המחקה את הפעילות המוחית הקצבית התומכת בקוגניציה, יכול לשפר את הזיכרון" באוכלוסייה זו, כך אמר ג'ואל ווס, פרופסור לנוירולוגיה באוניברסיטת שיקגו, שאינו מעורב במחקר.

לצורך המחקר, צוות חוקרים בראשות מדען המוח מאוניברסיטת בוסטון רוברט ריינהארט ערך סדרה של ניסויים כדי לבדוק את ההשפעות של גירוי מוחי חשמלי לא פולשני על 150 אנשים בין הגילאים 65 ל-88. המשתתפים האזינו ואז ניסו להיזכר ברשימה של 20 מילים שנאמרו להם באיטיות כשהחוקרים עוררו אזורים ספציפיים במוחם באמצעות כובעים אלסטיים המשובצים באלקטרודות, שחבשו על ראשם במשך 20 דקות.

החוקרים מצאו כי הזרמה חוזרת ונשנית של זרמים בתדר נמוך לאזור מוחי המכונה האונה הקודקודית - הממוקמת בחלק האחורי העליון - שיפרה את יכולת זיכרון המילים לקראת סוף רשימת 20 המילים. כאשר החוקרים התמקדו בקליפת המוח הקדם-מצחית בקדמת המוח באמצעות זרמים בתדירות גבוהה, המשתתפים במחקר הראו שיפור ביכולתם לזכור מילים מתחילת הרשימה.

כשהמדענים החליפו את התדרים - הזרמה של פולסים בתדר גבוה לאונה הקודקודית ופולסים בתדר נמוך לקליפת המוח הקדם-מצחית - הם לא ראו שיפור. באופן דומה, הם לא ראו שיפור בקרב המשתתפים בקבוצת ביקורת, שלא קיבלו גירוי חשמלי.

שיפור הזיכרון לטווח הקצר והארוך

הגירוי החשמלי שיפר הן את הזיכרון לטווח קצר והן לטווח הארוך שנמשך דקות בכ-50% עד 65% במשך ארבעה ימי טיפול, אמר ד"ר ריינהארט. השיפור נמשך חודש לאחר הפגישות הטיפוליות. זיכרון לטווח קצר, או זיכרון עבודה, כרוך באחסון מידע על פני פרק זמן של שניות, כמו לזכור מספר טלפון שמישהו נתן לך זה עתה. זיכרון לטווח ארוך כולל אחסון ולאחר מכן שליפה של מידע על פני דקות, ימים, חודשים או שנים.

התוצאות נותרו עקביות גם כאשר נלקחו בחשבון הגילאים, המין וההשכלה של המשתתפים, אמרו החוקרים, והוסיפו כי נדרשים מחקרים נוספים כדי לקבוע כמה זמן שיפורי הזיכרון יכולים להימשך.

"זהו אחד המחקרים הראשונים - אולי הראשון - שבוחן ולא רק מגרה את המוח, ואף אזור מסוים במוח, עם תדירות ספציפית בעלת השפעה ספציפית על הזיכרון", אמר דניאל פרס, ראש תחום הנוירולוגיה הקוגניטיבית יחידה במרכז הרפואי בית ישראל בבוסטון, שלא היה מעורב במחקר.

"זה באמת אחד מהמסרים שאפשר לקחת מהמחקר - שלא מדובר רק בגירוי אזור מוח, אלא מדובר בגירוי אזור מוח בתדר מסוים, כך שהוא יוכל לאחר מכן להניע את התקשורת ברשת", הוסיף ד"ר פרס.

הטכניקה נועדה לשנות את התזמון של פעילות תאי המוח ולכוון את יכולתו של המוח לחווט מחדש את המעגלים העצביים שלו, תופעה המכונה פלסטיות, מסביר שרי גרובר, מחבר שותף במחקר החדש.

"הפלסטיות היא זו שמאפשרת להוביל את ההשפעות קדימה בזמן גם כשהגירוי הסתיים", הוסיף.

לא אושר לשימוש קליני

למרות שהמכשיר המשמש בניסויים הוא קל משקל וקל לשימוש, אמר ד"ר ריינהארט, הוא לא אושר לשימוש קליני על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקני ולעת עתה זמין רק במסגרות מחקר.

"תידרש עבודה נוספת כדי להפוך את זה למשהו שיכול באמת לעזור לאנשים עם ליקויי זיכרון", אמר וינסנט קלארק, מדען המוח מאוניברסיטת ניו מקסיקו, שלא היה מעורב במחקר החדש.

מחקרים מוקדמים יותר בקרב מדעני מוח העלו תוצאות לא עקביות לגבי היתרונות של גירוי חשמלי, ורבים מהניסויים נעשו על אנשים צעירים יותר, והגבילו את הרלוונטיות שלהם לאוכלוסיות מבוגרות.