צמח מהשאריות של אילן בן דב ולב לבייב: איך הצליח יעקב לוקסנבורג להשיג תשואה של למעלה מ-1,000%?

בעשור האחרון רשמה מניית לפידות קפיטל שבשליטת יעקב לוקסנבורג, תשואה של כ-1,380% והשבוע נסקה לשיא בעקבות דוחות חזקים • הקפיצה הגדולה הגיעה בזכות רכישה בהסדרי חוב של עסקים שהותירו אחריהם לב לבייב ואילן בן דב • בכיר בקבוצה: "פעלנו הפוך מכולם"

יעקב לוקסנבורג / צילום: סיון פרג'
יעקב לוקסנבורג / צילום: סיון פרג'

הסדרי חוב שבוצעו בעבר בכמה מחברות ההחזקה הגדולות בישראל, מזוהים בעיקר עם הפסדים שנגרמו בהם לציבור המשקיעים. מי שהחזיקו באיגרות החוב של אותן חברות ממונפות, נאלצו לספוג תספורות בהיקף של מיליארדי שקלים לאחר שהטייקונים ששלטו בהן כשלו מלשרת את חובותיהן.

עם זאת, יש גם מי שהרוויח, והרבה, מאותם הסדרים, שהולידו טייקונים מסוג חדש. אחד הבולטים שבהם הוא יעקב לוקסנבורג (לוקסי), שחברת לפידות קפיטל  שבשליטתו הגיעה השבוע לשווי שיא של 3.3 מיליארד שקל (כמיליארד דולר) - הגוזר להחזקותיו של לוקסי עצמו בחברה (77% מהמניות) שווי של 2.6 מיליארד שקל.

מי שהאמין בעסקיו של לוקסי ורכש מניות לפידות לפני 10 שנים, ראה מאז תשואה חלומית של 1,380% על השקעתו. חלק גדול מהזינוק הגיע לאחר מהלך ההשתלטות על נכסיה של אפריקה ישראל במסגרת הסדר חוב שהושלם בתחילת שנת 2020. מאז ועד היום זינקה המניה ב-250%.

בתום מסע מיזוגים ורכישות שביצעה בעשור האחרון, חולשת כיום לפידות קפיטל על מספר זרועות פעילות עיקריות: באמצעות אפריקה השקעות (הפרטית) היא שולטת בחברות הציבוריות דניה סיבוס (ביצוע עבודות קבלניות) ובאפריקה מגורים (היוזמת יחידות דיור ברחבי הארץ); פעילות סחר מקוון באמצעות החברת הבת אלפרוס (אותה ביקשה להנפיק בעבר); חיפושי נפט דרך שותפות לפידות חלץ; יבוא ושיווק מכשירי הסלולר של סמסונג באמצעות חברת סאני תקשורת וכן פעילותה המסורתית של החברה בתחום הציוד לקידוחי אנרגיה ומים.

 
  

המהפך של מנהל התיקים בבית ההשקעות

לוקסנבורג, 66, החל את דרכו בשוק ההון בשנות ה-80 כמנהל תיקים בבית ההשקעות "בטוחה" ובהמשך פרש להקמת חברת השקעות משלו. כאחד הפעילים הוותיקים והמתוחכמים בשוק ההון המקומי, הוא ידע לזהות בשנים שחלפו מאז הזדמניות השקעה שאיפשרו לו לבנות מהיסוד אימפריה בשווי של מיליארדים, שרוב ערכה נגזר מאותם עסקים שרכש במסגרת הסדרי החוב של עסקי לב לבייב (אפריקה ישראל) ואילן בן דב (סאני תקשורת-סקיילקס).

חלק אחר מההשקעות בהן הוא מעורב, הגיעו לידיו דרך מאבק שליטה. זה התחיל עם לפידות חיפושי נפט (לפידות קפיטל של היום) שהייתה בעבר בשליטת ברוס (ברוך) רפפורט המנוח. "בסוף שנות ה-90", סיפר בעבר לוקסי בריאיון ל"גלובס", "היא הייתה חברה שנוהלה בינוני ומטה, וזו גם הייתה תקופה של שפל בשוק ההון - כך שחברו כאן כמה פרמטרים שעזרו לכך ששער המניה היה עמוק מתחת לשווי החברה, וזה מצא חן בעינינו".

לאחר שלוקסי הגיע להחזקה משמעותית בחברה, הוא קרא תיגר על שליטתו של רפפורט, בטענה כי לפידות אינה מנוהלת נכון, שככל שהיא מקבלת יותר עבודות, היא דווקא מפסידה יותר כסף "התחלנו לריב על זה במשך שנתיים, ובסוף עשינו במב"י (Buy Me Buy You)", הוא אמר. "הייתי בטוח שהוא ירכוש את החברה, ולהפתעתי, הוא אמר לי, 'בחור צעיר, קח, תנהל את החברה כמו שאתה רוצה'".

עם השנים שחלפו גדל החלק הריאלי בפעילותה של לפידות על חשבון תיק ההשקעות שנוהל בה בעבר. עם זאת, גם כעת לא מוותר לוקסי על ביצוע מהלכים קצרי טווח בשוק המניות כשאלה יכולים להניב לו רווח גדול. כך היה בעת שרכש מניות בחברת הנדל"ן המניב איי.די.או גרופ (ADO), הפועלת בברלין, בשנת 2018 , בעת שהתנהל בה מאבק שליטה יצרי, ומכר אותן לאחד הצדדים ברווח מהיר של כ-50 מיליון שקל.

הסדרי החוב שסידרו קפיצת מדרגה

שתי קפיצות המדרגה שהפכו את לפידות לחברה שהציגה בשבוע שעבר מחזור הכנסות של 3.3 מיליארד שקל ורווח נקי של 120 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2022 הגיעו באמצעות הסדרי חוב. בשנת 2014 הוביל לוקסי השתלטות על זכיינית סמסונג, קבוצת סאני תקשורת-סקיילקס, שהוחזקה קודם לכן בידי אילן בן דב, שהוכרע תחת נטל החובות. 

המהלך הדרמטי יותר במובנים עסקיים הושלם בתחילת שנת 2020, בעת שלפידות (לצד אלטשולר שחם) רכשו באמצעות הליך דומה של הסדר חוב את מה שנותר מקבוצת אפריקה השקעות, בעבר מחברות ההשקעה הגדולות בישראל. הצפת הערך הדרמטית בעקבות אותה רכישה היתה מהירה ומסתכמת במאות אחוזים. כך למשל דניה סיבוס, שתומחרה באותה הסדר בפחות מחצי מיליארד שקל, הונפקה כשנה לאחר השלמת ההסדר והיא נסחרת כיום בשווי של 2.7 מיליארד שקל.

"זה לא שאנחנו שונאי חובות"

מי שהצטרף אל לוקסי לדרך בתחילת 2020, ומסייע לו במהלכי ההשבחה האחרונים, הוא רו"ח אריק שפיר, בעברו בכיר בפירמת KPMG סומך חייקין, שמכהן כיום כסגן יו"ר לפידות קפיטל. אחד המהלכים העיקריים שהובילו שפיר ולוקסנבורג בחברות שהשתלטו עליהן היה צמצום הדרגתי של החוב. גם ללפידות קפיטל עצמה יש סדרת אג"ח בודדה בהיקף של 160 מיליון שקל.

אריק שפיר,  סגן יו''ר לפידות / צילום: רמי חכם
 אריק שפיר, סגן יו''ר לפידות / צילום: רמי חכם

"זה לא שאנחנו שונאי חובות, לפעמים זה דבר חיובי - אבל בשנים האחרונות ראינו לאן הדברים הולכים, אז עשינו הפוך מכולם", אומר שפיר לגלובס. "הקפדנו להעלות את המזומנים למעלה. את הגיוסים ביצענו במניות (באקוויטי) ולא בחוב. אנחנו מעריכים שכיום הכסף יהיה שווה הרבה יותר בעסקאות ריאליות".

עיקר ההחזקות שלכם הן בנדל"ן, תחום שרגיש להעלאות הריבית. זה לא מסכן אתכם?
"דניה סיבוס היא קודם כל חברת ביצוע. נכון שהיא בונה גם למגורים, אבל היא פועלת גם בתשתיות, ספציפית גם בתחומי התחבורה, כגון הקמת הקו מהיר והקו כחול של הרכבת הקלה. ככה שדניה היא פעילות יותר 'תעשייתית ביצועית'.

"באפריקה מגורים רוב העסקאות הן קומבינציה (עם שותפים, ח"ש). לא קנינו שם מגרשים בכסף. ככה יכולנו להוריד את החוב של החברה. המשמעות של עליית הריבית היא שכולם ישלמו יותר. כך שיהיו גם עליות מחירים של הדירות עצמן. יזמים חזקים שלא מינפו את עצמם יוכלו לקנות קרקעות במחירים יותר הגיוניים".

אתה מרגיש בשינוי בתחום הנדל"ן?
"אנחנו כבר מתחילים לקבל הצעות שמסתובבות בשוק לקנות קרקעות עם היתר. עד לפני חצי שנה זה היה בלתי נתפס. לא היו בכלל הצעות כאלה על המדף. ואני מדבר על שמות מוכרים שמתחילים להציע. הסיבה היא שהם יודעים שיש לנו כסף. אבל גם במחירים של ההצעות האלה, אני מאמין שעוד לא הפנימו את השינוי. כך ששוק הנדל"ן מגיב יותר לאט".

יש ירידה במספר הדירות שנמכרות.
"מרבית הדירות (95%) שאנחנו אמורים למסור עד שנת 2024 כבר נמכרו. זה נכון שבדירות היוקרה שעולות 10 מיליון שקל ומעלה לוקח יותר זמן למכור. אבל גם כאן, זה לא שאין מכירות. יחד עם זאת, בדירות בקריית ביאליק, גבעת שמואל, ומקומות נוספים, כשהמחיר נע בין 2-2.5 מיליון שקל, יש רכישות".

מה עם הכנסת שותף? גם לצורך כניסת לפידות למדדי הדגל?
"אנחנו בוחנים את זה, אבל אצלנו הבעלים לא מוכר מניות, אנחנו רק קונים מניות של עצמנו. אנחנו כן מקפידים על חלוקת דיבידנד בכל החברות שבהן אנחנו מחזיקים".