רה"מ לפיד: צה"ל והמוסד קיבלו הנחיה להכין את עצמם לכל תרחיש בסוגיית איראן

רה"מ יאיר לפיד אמר כי ההסכם המתגבש כעת בין איראן למעצמות הוא הסכם רע, והוסיף: "אפשר וצריך לגרום לאיראן לחתום על הסכם טוב בהרבה. להסכם כזה אפשר להגיע אם יונח על השולחן איום צבאי אמין" • לדבריו, "יש לנו זכות להגן על עצמנו. אם ייחתם הסכם - הוא לא מחייב אותנו. אנחנו לא צד בו והוא לא יגביל את הפעולות שלנו"

רה''מ יאיר לפיד, מוקדם יותר היום / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
רה''מ יאיר לפיד, מוקדם יותר היום / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר היום (א') כי צה"ל והמוסד קיבלו הנחיה להכין את עצמם לכל תרחיש בסוגיית איראן, אם יהיה הסכם או אם לא ואיראן תתקדם לגרעין. לדבריו, ישראל לא תיתן לאיראן להפוך למדינה בעלת נשק גרעיני. בשיחה עם כתבים בירושלים אמר לפיד כי ההסכם המתגבש כעת בין איראן למעצמות הוא הסכם לא טוב. לדבריו לפיד, ההסכם היה לא טוב כבר כשהוא נחתם ב-2015, והיום הסכנות שגלומות בו גדולות עוד יותר. הוא קרוב יותר לתאריך הסיום שלו, ואיראן נמצאת במקום אחר מבחינה טכנולוגית, הסביר.

"אנחנו משלמים עד היום על הנזקים שגרם הנאום של נתניהו בקונגרס"

"אסור לנו להגיע למצב שבו היינו ב-2015. אנחנו משלמים עד היום על הנזקים שגרם הנאום של נתניהו בקונגרס, שבעקבותיו הממשל האמריקאי הפסיק את הדיאלוג איתנו ולא איפשר לישראל להכניס תיקונים להסכם", טען לפיד והוסיף: "הדירקטיבה המדינית שלנו, מהיום הראשון, היא להיאבק נגד ההסכם בכל הכוח, אבל בלי לפגוע ביחסים האיסטרטגיים עם ארה"ב".

עם זאת, לפיד הודה כי גם לאחר מאמצי הממשלה הנוכחית, ההסכם הנוכחי הוא רע, ולא עונה גם על הקווים שהציבו האמריקאים עצמם בתחילת המו"מ. "אפשר וצריך לגרום לאיראן לחתום על הסכם טוב בהרבה - מה שהאמריקאים בעצמם כינו: Longer & Stronger. ‏Longer - כי זה יהיה הסכם בלי מועד סיום, כמו שהציע נשיא צרפת עמנואל מקרון. ‏Stronger - מפני שהפיקוח יהיה הדוק יותר, והוא יעסוק גם בתוכנית הטילים הבליסטיים של איראן ובמעורבות של איראן בטרור בכל רחבי המזרח התיכון. להסכם כזה אפשר להגיע אם יונח על השולחן איום צבאי אמין. אם האיראנים יראו שלסרבנות שלהם ולהונאות שלהם יש מחיר כבד. זה מה שהוביל את האיראנים לחתום על ההסכם בפעם הקודמת. הנשיא אובמה פרסם את היכולות של מה שנקרא ה-Bunker Busters - פצצות חודרות בונקרים, והאיראנים הבינו את הרמז וחתמו על ההסכם".

"על ההצעה האחרונה שהונחה על השולחן בידי האיחוד האירופי, אמרנו לאמריקאים: 'זה לא מה שהנשיא ביידן רצה. זה לא מה שהוא דיבר עליו בביקורו בארץ, זה לא מה שהוא חתם עליו בהצהרת ירושלים'. במקביל הבהרנו לאמריקאים: מדינת ישראל לא תהיה תלויה בהחלטות של איראן ולא בהחלטות של המעצמות. כמו שנכתב בהצהרת ירושלים, יש לנו זכות להגן על עצמנו. אם ייחתם הסכם - הוא לא מחייב אותנו. אנחנו לא צד בו והוא לא יגביל את הפעולות שלנו", הוסיף לפיד.

עדיין קיים פתח להשפעה מצד ישראל

מפרטי ההסכם המתגבש עולה כי הוא מותנה בין השאר באישורו של הקונגרס האמריקאי, שם צפויה לנשיא ביידן התנגדות עזה ולא רק מהצד הרפובליקני. אם הקונגרס ידחה את ההסכם, הנשיא יכול להטיל וטו על ההחלטה ורק רוב של שני שלישים מחברי הקונגרס יכול לקבל החלטה מנוגדת. גורם מדיני הבהיר כי ישראל לא מתכוונת להתערב ישירות בוויכוח כפי שעשה נתניהו בנאום בקונגרס האמריקאי לפני אישור הסכם הגרעין ב-2015, אך "אנו מדברים עם כל מי שפונה אלינו בנושא".

לדברי הגורם, ראש המוסד דדי ברנע יגיע לוושינגטון בקרוב וידבר בפני הוועדה לשירותים מיוחדים בקונגרס. מפרטי ההסכם עולה עוד כי ארצות הברית תחל בשחרור כספים איראניים מוקפאים כבר מיומו הראשון, ותסיר עיצומים מ-17 בנקים איראניים. בשלבי הביניים ארצות הברית תאפשר יצוא נפט של עד 50 מיליון חביות ביום, ולאחר שאיראן תמלא את חלקה, יתאפשר יצוא מלא. עם זה לפי הידוע בישראל יש עדיין סעיפים לא סגורים וההתדיינות בין הצדדים נמשכת, מה שמשאיר עדיין פתח להשפעה מסוימת של ישראל.

בארץ רואים הישג בכך שנדחתה הסרת מקצת העיצומים על גורמים איראניים כמו משמרות המהפכה, על כך שהיחסים עם ארה"ב לא נפגעו וכן על ההבטחות ליצירת מעין ברית (ארכיטקטורה אזורית) עם מדינות האזור נגד אפשרות של תקיפה איראנית. הגורם המדיני הבכיר הודה כי התקוות של ישראל לעמידה של האמריקאים על הקווים שהם עצמם קבעו נכזבה.

"הראינו יותר מפעם אחת שהאיראנים משקרים לגבי תוכנית הגרעין"

לדברי אותו גורם מדיני, לא ניתן לסמוך על איראן שתקיים את ההסכם ולא תמשיך להעשיר אורניום בסתר: "ישראל מאוד מודאגת מהאפשרות שהאיראנים מעשירים יותר ממה מדווחים, יש אפשרות שהם מעשירים יותר, שומרים יותר חומר. לפני עשרה ימים שאלו את גרוסי (יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - ד.ז) לגבי המחויבות או לגבי התיקים הפתוחים. הוא אמר: 'אנחנו מצאנו עקבות של אורניום'. איפה? אמרו לו: 'אתה סומך על האיראנים?', התשובה שלו הייתה: 'absolutely not'. כי ברור שהם מרמים. אנחנו הראינו יותר מפעם אחת לעולם שהאיראנים מרמים ומשקרים לגבי תוכנית הגרעין שלהם ולא מחייבים את עצמם להסכם".

בסוגיות הפוליטיות, הגורם התייחס להסכם הריצה המשותפת בין סמוטריץ' לבן גביר: "העובדה שיש פה לגיטימציה של גורמים כמו בן גביר ושותפיו היא מבהילה והיא גם מחסלת את הביטחון הלאומי. אני לא רואה ממשלה שבה יש שר בכיר וחבר קבינט בן גביר שמקבל עשירית מהקשב מהאמריקאים והאירופאים שמקבלת ממשלה כמו שלנו. אז יש לזה השפעה על הביטחון הלאומי. אני כן מסכים בוודאי שהכרסום בחוסן הפנימי הוא האיום הגדול ביותר בחברה הישראלית, בין השאר כי הוא מקטין את היכולת שלנו להתמודד עם איום חיצוני".

הגורם התייחס לתדרוכים של ראש המוסד דדי ברנע שיצא נגד ההסכם בצורה חריפה הרבה יותר מלפיד עצמו, תוך השמעת ביקורת על האמריקאים. התדרוך אירע זמן קצר לאחר פגישה בנושא בין לפיד לברנע. לפי הגורם המדיני, דברי ברנע לא פורשו כראוי וראש הממשלה שוחח עמו פעמיים לאחר התדרוכים כדי להבהיר את הדברים.

בתוך כך מבהירים בירושלים כי לא התקיימה שיחה בין ראש הממשלה לפיד לבין הנשיא ביידן בשל חופשתו של ביידן ושיחה כזו אמורה להתקיים בקרוב. השניים ככל הנראה לא יפגשו גם בעצרת האו"ם בחודש הבא, בשל "אילוצי לוח זמנים של הנשיא ובשל חתונת בנו של לפיד".