ברקת לא יכול למנוע את החלפת רון-טל במגדל? "אין לו סמכות לכפות המשך כהונה של דירקטור"

מגדל הגיבה לפניית רשות שוק ההון מהשבוע שעבר, בו נכתב כי החלפתו של יו"ר חברת הביטוח יפתח רון-טל, המסוכסך עם בעל השליטה שלמה אליהו, מייצרת "חשש לפגיעה בניהולם התקין של עסקי מגדל ביטוח" • במגדל טענו באשר למינוי אפשרי של מחליף לרון-טל: "הממונה אינו מוסמך להתנגד למינוי מראש"

הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת / צילום: יוסי זמיר
הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת / צילום: יוסי זמיר

היחסים בין ראש רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת, לבין בעל השליטה במגדל , שלמה אליהו, היו סוערים לאורך כל הקדנציה של ברקת שנכנס לתפקידו בסוף 2018, והם צפויים להישאר כאלו עד לרגע האחרון (הודיע לאחרונה על סיום כהונתו במהלך אוקטובר הקרוב). הסיבוב האחרון במאבק בין הצדדים נוגע לכוונתו של אליהו שלא להאריך את כהונתו של יו"ר חברת הביטוח, יפתח רון-טל, ולמעשה להראות לו את הדלת החוצה.

בשבוע שעבר שלח אחד מסגניו של ברקת מכתב לדירקטוריון מגדל אחזקות ולדירקטוריון החברה הבת, מגדל ביטוח, בו נטען כי לכוונה להחליף את היו"ר ולפעולות נוספות שמתוכננות במגדל יתכנו בעתיד גם השלכות על הנהלת החברה. בנוסף צוין בפנייה שהתנהלות חברת הביטוח ללא תוכנית אסטרטגית זה תקופה ארוכה, לצד קיומם של שינויים נוספים בשדרה הניהולית הבכירה במגדל ביטוח, עלולים לעלות, לעמדת רשות שוק ההון, לכדי חשש לפגיעה בניהולם התקין של עסקי מגדל ביטוח.

יפתח רון טל ושלמה אליהו / צילום: יוסי וייס-חברת החשמל, תמר מצפי
 יפתח רון טל ושלמה אליהו / צילום: יוסי וייס-חברת החשמל, תמר מצפי

נציין, כי הסיבה שהמכתב נשלח על ידי אחד מסגניו ולא על ידי ברקת עצמו נובעת מכך שהוא לא כלל צעדים ביצועיים או פעולות כלשהן כנגד מגדל, אלא היווה מעין אזהרה לחברה, וזאת על פי הנוהג ברשות.

עם זאת, הוא אכן כלל אזהרה ברורה, מאחר שהוזכרה בו ההקלה שניתנה למגדל לאחר שאליהו ויתר על כל תפקידיו בחברת הביטוח. הקלה זו כלל את ביטול הפקטור (סוג של קנס) שהוטל על מגדל ומנע ממנה עד לאותה עת לרשום את מלוא ההון בעת חישוב יכולת עמידת החברה במשטר כושר הפירעון הכלכלי, סולבנסי 2, הקלה שבפועל תאפשר לאליהו למשוך בקרוב דיבידנדים מחברת הביטוח, דבר שלא עשה במשך כמה שנים.

מעל לעשרה יו"רים ומנכ"לים עברו במגדל מאז שאליהו רכש אותה

נזכיר כי בין אליהו לרון-טל קיימת מתיחות לאחר שהיו"ר התנגד לכוונתו של בעל השליטה למנות את רונן אגסי לתפקיד מנכ"ל חברת הביטוח. רון-טל העדיף את ידין ענתבי, לשעבר המפקח על הביטוח המשמש כיום בתפקיד בכיר בבנק הפועלים. השניים לא הצליחו להגיע להסכמה על אף אחד מהם ומינו בסוף את שגיא יוגב. אליהו לא שכח זאת, וביטל את תוספת השכר ששולמה על פי הנוהג ליו"ר חברת הביטוח על ידי חברת האחזקות בגין תפקידו במקביל כמנכ"ל חברת האחזקות, בשיעור של 10% ממשכורתו ועמדה על פי החוזה של רון-טל על יותר מ-300 אלף שקל בשנה. בתגובה התפטר רון-טל מתפקיד מנכ"ל חברת האחזקות.

רון-טל, אם יעזוב את התפקיד לאחר האספה שצפויה להתקיים עוד לפני סוף השנה, יצטרף ליותר מעשרה יו"רים ומנכ"לים מאז רכש אליהו את החברה מג'נרלי האיטלקית לפני כעשור. רק בחודש מאי מינה אליהו יו"ר חדש לחברת האחזקות, השופט בדימוס חנן מלצר. כפי שפורסם בגלובס, מלצר הבהיר לאליהו שאין בכוונתו לשמש גם כיו"ר חברת הביטוח.

"הממונה לא מוסמך להתנגד למינוי מראש"

במגדל לא אהבו את המכתב של רשות שוק ההון, ובתגובה טענו כי לממונה על שוק ההון אין סמכות להתערב בהחלפת היו"ר כאשר זו נעשית מתוקף סיום כהונתו ולא בהחלפתו במהלכה. במכתב שהעבירה החברה ביום ראשון לרשות שוק ההון, היא דחתה את הטענות שהועלו בפנייה.

במכתב של מגדל היא מסבירה שאחת הדרכים המרכזיות שבהן יכולה חברה לשמור על הנכס שלה, חברת הבת, היא מינוי דירקטורים, "ולא בכדי היכולת למנות מחצית מהדירקטורים בחברת הבת מהווה חזקת שליטה הן לפי חוק ניירות ערך והן לפי חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים וחזקה זו מתקיימת כאן במלואה. גם חוק הפיקוח מכיר בקיומה של שליטה, ובנגזרותיה ומטעם זה, סמכותו של הממונה על רשות שוק ההון, כשם שהיא נובעת מהחוק, כך היא גם מוגבלת בהוראותיו", הסבירו במגדל.

"התנגדות הממונה יכולה להיות למינויו של דירקטור (הכלול בהגדרת נושא משרה שם) וגם זאת רק לאחר מעשה, דהיינו לאחר קיום דיון פנימי בחברה על אפשרות המינוי והחלטה בעניין של אורגניה המוסמכים, וודאי שלא בעקבות פרסומים עיתונאיים על כוונות עתידיות. בהתאם להסדר זה שבחוק, הממונה אינו מוסמך להתנגד למינוי מראש, בטרם קבלת החלטה על-ידי האורגנים המוסמכים בחברה. קל וחומר שאין לו סמכות לכפות המשך כהונה של דירקטור מכהן, שכהונתו תפקע במועד האספה השנתית, אם החברה תחליט שלא למנותו מחדש", הוסיפו בחברה.

זאת מאחר, לטענת החברה, שהדירקטורים במגדל ביטוח מתמנים בידי החברה בכובעה כאספה הכללית של מגדל ביטוח. וכך, המינוי של דירקטורים נעשה בכל פעם עד לאספה השנתית הבאה לאחר המינוי וככל שלא מוארכת כהונתם במועד האספה הכללית הבאה, היא פוקעת.

"בהקשר זה סברה החברה, כי הפנייה (של רשות שוק ההון, ר"ו) הקדימה את המאוחר, והתייחסה לאירוע שטרם קרה, שהינו מינוי דירקטורים במגדל ביטוח במסגרת האספה השנתית העתידית שטרם התקיימה. החברה הבהירה, כי לכשיזומן דירקטוריון החברה בכובעו כאספה השנתית של מגדל ביטוח, עליו נמנים דירקטוריות ודירקטורים מומחים ומנוסים, אין כל ספק כי טובת החברה וטובת מגדל ביטוח שהנה הנכס העיקרי של החברה, יהיו השיקול הבלעדי שינחה את הדירקטוריון בהחלטתו. בתוך כך ישקול הדירקטוריון את כל השיקולים הנוגעים לדבר ובכללם שיקולי יציבות, אם ישנם, לרבות מידת ההשפעה של חידוש או אי חידוש כהונה על יציבות, וזאת לצד שיקולים הנוגעים ליכולתם וכישוריהם של הדירקטורים המכהנים, כפי שבאו לידי ביטוי בתקופת כהונתם, למידת תרומתם (החיובית או השלילית) לחברה הבת, ולחלופות העומדות בפני החברה ומשמעותן".

"האסטרטגיה צריכה להיות ברמת הקונצרן"

במכתב התגובה דחו במגדל גם את הטענות של הרשות שהחברה מתנהלת ללא תוכנית אסטרטגית, וטענו כי בידי הרשות לא היה את כל המידע הרלוונטי, וכי הליכי חשיבה לתכנון אסטרטגי משמעותי נוהלו במגדל ביטוח בשנתיים האחרונות ובאו לידי ביטוי בתכניות העבודה לשנים 2021 ו-2022.

"עם מינויים של יו"ר ומנכ"ל חדשים למגדל ביטוח ביקשו האחרונים להביא לאימוץ תוכנית אסטרטגית חדשה, והחלו בהליך בחינה, תחילה ברמת הנהלה, ובהמשך בשילוב דירקטוריון מגדל ביטוח זמן קצר לאחר שנכנס לתפקידו מלצר, שמוביל הליך גיבוש אסטרטגיה ברמת הקונצרן וצפוי להשלים בקרוב את שלב בחירת היועצים. לעמדת החברה, באשכול חברות, בוודאי כזה שבו חברת הבת מצויה בבעלות מלאה של החברה האם ומהווה את הנכס העיקרי שלה, האסטרטגיה צריכה להיות ברמת הקונצרן תחילה והחברות הבנות אמורות לקבוע אסטרטגיה עבורן לאחר שהביאו בחשבון את האסטרטגיה הכוללת שגיבשה החברה האם", ציינו במגדל.