אילון מאסק אומר שהעולם זקוק לעוד נפט וגז

מנכ"ל טסלה קורא להמשך השימוש באנרגיה גרעינית לצד השקעות באנרגיה מתחדשת, בעת שאירופה מתמודדת עם משבר אנרגיה

אלון מאסק / צילום: Shutterstock, Naresh111
אלון מאסק / צילום: Shutterstock, Naresh111

מנכ"ל טסלה אילון מאסק אמר למנהיגים אירופאיים בתחום האנרגיה שהעולם זקוק ליותר נפט וגז טבעי ושצריך להמשיך להפעיל כורים גרעיניים, במקביל להשקעה מסיבית במקורות אנרגיה מתחדשים.

"אני חושב שאנחנו למעשה זקוקים ליותר נפט וגז, לא לפחות, אבל במקביל צריכים להתקדם מהר ככל שאנו יכולים לכיוון כלכלה של אנרגיה בת קיימא", מאסק אמר לבאי כנס בסטבאנגר, נורבגיה. המיליארדר הוא מנכ"ל טסלה וכן בעל המניות הגדול בחברה.

מאסק אמר שעבודה על פיתוח טכנולוגיה לאצירת אנרגיה בסוללות היא בעלת חשיבות מכרעת כדי למצות את המיטב מהשקעות באנרגיות רוח, שמש וגיאותרמית. "אני גם בעד (אנרגיה) גרעינית", אמר.

"אנחנו באמת צריכים להמשיך עם כורים גרעיניים. אני יודע שזו דעה לא פופולרית במקומות מסוימים. אבל אני חושב שאם יש לך כור גרעיני מתוכנן כהלכה, לא צריך לסגור אותו, בייחוד לא כעת", אמר.

דבריו של מאסק בכנס מנהלי תעשיית הנפט, אנליסטים בתחום האנרגיה ופקידי ממשלה נאמרו בעת שמשבר האנרגיה העולמי הביא את מחירי החשמל והגז הטבעי לשיא ובעת שבאירופה ממשלות רבות חוששות שייתקלו במחסור בדלק לחימום בחורף. המלחמה של רוסיה באוקראינה פגעה במלאי האנרגיה בעולם לאחר שכלכלות יצאו מתקופות של ירידה בביקוש לאנרגיה מוקדם יותר בעקבות במגפת הקורונה.

אירופה מתקשה להיפרד מאנרגיה אטומית

דבריו של מאסק נוגעים לנושא רגיש מבחינה פוליטית באירופה, שם הוויכוח על המשך או הפסקת השימוש באנרגיה גרעינית לייצור חשמל נמצא בשיאו. צרפת מתמודדת עם הפסקות של הזרמת חשמל מתוצרת גרעינית - הגרועות מזה עשרות שנים. גרמניה דוחה את סגירת שלושת הכורים הגרעיניים האחרונים במדינה, כחלק ממאמץ להימנע מהפרעות באספקת החשמל.

חששות מהפסקות חשמל והאיום שייתכן ויהיה צורך להקציב מנות גז, לצד עליית המחירים, כבר גרמו לחלק מהחברות לאכוף מגבלות שימוש באנרגיה או לצמצם פעילות.

המשבר גם הדגיש את הפער בין ממשלות ותעשיות צמאות לאנרגיה הנאנקות תחת המחירים הגבוהים וחששות המיתון, ובין חברות הנפט שהתמודדו עם ביקורת מצד פעילי איכות הסביבה, משלמי המסים ופוליטיקאים על כך שהן מגיעות לרווחי שיא.

פטריק פויאנה, מנכ"ל TotalEnergies ואנדרס אופדל, מנכ"ל ענקית הנפט הנורבגית Equinor, אמרו ביום שני שהרווחים הגדולים בתקופה זו עוזרים לממן את ההשקעות שהחברות שלהם עושות בפיתוח מקורות נוספים של אנרגיה מתחדשת.

הרווחיות מגז ומנפט תומכת בלקיחת סיכונים רבה יותר בחלקים אחרים של העסק, אמר פויאנה. "ההאצה של זרימת המזומנים נותנת לנו הרבה נחת בתחומים הכוללים פיתוח מקורות אנרגיה בלב ים המסתמכים על הרוח", כך אמר.

באותה עת, אופדל ציין שההפרעות לשרשראות אספקה פוגעות בייצור של חלק מספקי האנרגיה המתחדשת של החברה ובתחזיות העסקיות, למרות הביקוש למוצרים אלה. "חלק מהספקים בתוך תחום האנרגיה המתחדשת לא עושים כסף, אז אנחנו צריכים לוודא שאנו מסוגלים להתקדם עם פרויקטים שכבר יש לנו", אמר.

העלויות והנדירות של אנרגיה עוררו דיונים על המהירות של המעבר של ממשלות וחברות מנפט ומגז למקורות אנרגיה עם חתימת פחמן קטנה יותר.

פתיח בירול, מזכ"ל סוכנות האנרגיה הבינלאומית שמושבה בפריז, אמר ביום שני שהטענה שהמעבר לאנרגיה ירוקה אשם במשבר האנרגיה היא שגיאה מסוכנת. הוא פנה למבקרי האנרגיה המתחדשת שאומרים שיעדי הפחתת הפליטות היום הם מה שהניע את המחסור בגז ואת זעזועי המחירים שפגעו באירופה קשה במיוחד השנה - וטען שתפישה כזו משחררת את רוסיה מאחריות.

"הטענה שמשבר האנרגיה הזה הוא תוצאה של שאיפות אנרגיה נקייה יכולה אולי לעזור למדינה האחראית, רוסיה, להתרחק מאור הזרקורים בתור הסיבה למשבר הנוכחי", אמר בירול, והזהיר מהאפשרות שתהיה אי הסכמה באירופה לגבי התמיכה באוקראינה, שהשלכותיה יחרגו מתחום האנרגיה. "החורף הקרוב יעמיד למבחן את הסולידריות האירופאית".