למה יותר ויותר חברות מביאות לבני לגו למשרדים

מנהלים מאמינים שהצעצוע הוותיק עם הלבנים הצבעוניות יכול לעזור לטפל בבעיות תקשורת, חרדה ויצירתיות

לגו / צילום: Shutterstock, StepanPopov
לגו / צילום: Shutterstock, StepanPopov

המהנדסים בחברה הגרמנית Metfinanz עיקמו את האף כשראו ערימת לבני לגו מחכה להם בחדר הישיבות. צוות הציות היה סקפטי, וצוות ניהול הסיכונים היה ביקורתי באופן גלוי.

"אבל עד שסיימנו, המבקרים החריפים ביותר הפכו לתומכים הכי קולניים בשיטה", אמר מתיאס גוטץ, אסטרטג בחברת הייעוץ לעסקים והמידע ממינכן.

לגו, היצרנית הדנית של אבני הבניין הצבעוניות, הייתה על סף פשיטת רגל בתחילת שנות ה־2000. אבל החברה הצליחה לשנות את פני הדברים על ידי שעשתה כמה שינויים, כך אמרו אנליסטים ודוברת של החברה. מוצרים שלא היו אבני בניין הופסקו. במקום זה, הרחיבה החברה את מגוון הסטים המסורתיים של לגו כך שיכללו שמות מוכרים כמו מלחמת הכוכבים, סיינפלד והארי פוטר, לצד אתרים מפורסמים בעולם ומוצרים אחרים שנועדו למשוך גם ילדים וגם מבוגרים.

בשנה שעברה הציגה לגו מכירות בגובה של יותר מ־7 מיליארד אירו, לעומת כ־2.2 מיליארד אירו ב־2010. כיום החברה היא שוב יצרנית הצעצועים הגדולה ביותר בעולם.

טיפול באמצעות לגו

המנוע האחרון של צמיחה מבחינת לגו הם המבוגרים שהשתמשו במוצר בבתים שלהם וכיום מביאים אותו למקום העבודה. החברות והאנשים האלה המביאים מוצרי לגו למשרד אומרים שהם עוזרים להם ביצירתיות, בניהול חרדות ובתקשורת.

אחד המנועים של צמיחה כזו הוא תוכנית הנקראת LSP .Lego Serious Play הוא כלי הכשרה שבו עובדים מתבקשים לטפל בחששות החברה או שאיפותיה על ידי בנייה קודם כל של דגם לגו קטן מכמה לבנים, ואחר כך תיאור של מה הם בנו ולמה.

המערכת נועדה לשפר תקשורת ולחזק ביצועים של חברות, כך אמר רוברט רסמוסן, יועץ עסקי בדנמרק שעזר לפתח את התוכנית לפני יותר מעשרים שנה. LSP שימשה את הצי האמריקאי, בהרווארד ביזנס סקול ובתעשיות האנרגיה, התחבורה והפיננסים. חברות כולל גוגל, ארנסט ויאנג, מיקרוסופט, ויזה, לקסוס, פרוקטר אנד גמבל ואחרות השתמשו בשיטה.

סדנאות הכשרה של LSP עולות בין 500 דולר ל־5,000 דולר, ואורכן יכול להשתנות משעתיים ועד יומיים. הן עשויות לכלול עובדים בודדים או עשרות רבות. יש בארה"ב כ־13 אלף מנחי LSP בעלי הכשרה היום, לעומת כ־2,500 ב־2015.

"לפני שנתיים, לא היו הרבה מנחים המבוססים בארה"ב כמוני, אבל כיום התחום הזה מתפוצץ", אמרה וונדי מקגהי, מרצה לפסיכולוגיה ארגונית באוניברסיטת אזוסה פסיפיק בדרום קליפורניה שמעבירה את התוכנית לתלמידים שלה וכן כאשר היא מייעצת לחברות מקומיות.

חדרי לגו לשחרור המחסומים היצירתיים

חברות אחרות משתמשות במוצרי לגו בדרכים שונות.

ענקית הטכנולוגיה אריקסון משתמשת במוצר כדי ללמד רעיונות בתכנות לילדי בית הספר והשתמשה ברובוטים מלגו כדי להדגים באיזו מידה מכונות שינו את אורח חיינו.

בקמפוס של גוגל בניו יורק יש חדר לגו בו עובדים יכולים לצאת ממחסומים יצירתיים ולהגות רעיונות חדשים על ידי בניית דגמי לגו, כך אמר העובד לשעבר אדם סינגר ונציג של החברה. מהנדסים במעבדת המנועים הסילוניים של נאס"א בפסאדנה, קליפורניה משתמשים בלגו כדי לתכנן ולהראות רעיונות חדשים דרך עיצוב מבנים בלגו.

אחד היוצרים של "סאות' פארק", טריי פארקר, מקיף עצמו בסטים של לגו במשרדי ההפקה של הסדרה, כפי שניתן היה לראות בסרט התיעודי מ־2014 "A Lego Brickumentary". פארקר ואחרים בסרט אומרים שהבנייה של מערכות לגו ספציפיות היא משחררת מבחינה יצירתית ובעלת ערך טיפולי, כך אמר דניאל יונגה, אחד מבמאי הסרט.

נציג של פארקר סירב להגיב מעבר ליתרונות הלגו עליהם דיבר בסרט התיעודי.

ג'סיקה מילמייסטר, מנהלת איכות תוכניות בחברת השירותים לממשלה V2X Inc ממקלין, וירג'יניה, החלה להשתמש במרכיבי לגו לאחר הדגמת LSP. מילמייסטר אמרה שאנשים לרוב מגיעים למשרד שלה בקולורדו ספרינגס, קולורדו, על מנת לדון בבעיה על ידי מתן הסבירים באופן מילולי קודם כל. היא מבקשת מהם לבנות מודל לגו שמסביר את אותה בעיה בזמן שהם מראים מה כל חלק מייצג במודל.

"לעתים קרובות אני מוצאת שהם בונים את המודל עם הנחות שלא היו לגמרי מוסברות, וזה מאפשר לנו לחפור לעומק ולמצוא את שורש הבעיה", אמרה.

השימוש בלגו במקום העבודה היה נושא למחקרים רבים שמראים איך תקשורת דרך לבני הפלסטיק יכולה לעזור לחברות לפתח כישורים לפתרון בעיות, לשפר את התקשורת ולהתגבר על אתגרים ליצירתיות. ישנו מחקר נוסף על האופן בו זה עוזר לסטרס וחרדה הקשורים למקום העבודה.

לא הפיתרון להכול

כמובן, הבאת ערימות של לבני לגו למקום העבודה לא תתקן הכל. המערכת והמוצר אינם תרופת פלא נגד נושאים שהם עמוקים יותר מבעיות תקשורת או מצבי התקיעות שחברות ואנשים חווים.

"ההבנה מה Lego Serious Play לא יכול לעשות חשובה לא פחות מההכרה מה ניתן להשיג", אמר ראסמוסן.

לוקאס אוסיאלשיין, מנהל הכשרת מאמנים במכון האוסטרלי לספורט, משתמש ב־LSP להכשרת מאמנים לעתיד וספורטאים לאולימפיאדה.

אוסיאלשיין משתמש במוצר על ידי זה שהוא נותן לתלמידים שלו כמה לבנים, ומבקש מכל אחד מהם לבנות מודל שמדגים איך הם רואים את עצמם בתור מאמנים. הוא אוהב גם להשתמש בלגו כדי לעודד השתתפות מצד מי שנוטים להיות מופנמים.

"כולם תורמים באופן שווה כשיש להם אותה ערימת לבנים לפניהם", אמר.