גולן יוכפז נבחר למנכ"ל התאגיד, אלה המשימות שמחכות לו

למנכ"ל התאגיד החדש גולן יוכפז מחכים כאלף עובדים, שלושה ערוצי טלוויזיה (11, 33 וחינוכית) ושמונה תחנות רדיו - וגם שורה של בעיות לטפל בהן כמו ייצור תרבות ארגונית חדשה ובריאה ושיקום האמון בין העובדים להנהלה

גולן יוכפז / צילום: איל יצהר
גולן יוכפז / צילום: איל יצהר

​השבוע הכריעו חברי מועצת תאגיד השידור הציבורי פה-אחד: גולן יוכפז יהיה המנכ"ל הבא של התאגיד. בדרך לתפקיד גבר יוכפז על שני המועמדים הסופיים האחרים: טל פרייפלד, המנכ"לית זמנית של התאגיד שכיהנה בתפקיד כשלושה חודשים; וישראל טויטו, לשעבר מנכ"ל חדשות 13 ועורך המהדורה המרכזית של חדשות 10. כעת מחכה המינוי לאישורה של ועדת גילאור, האחראית על מינויים בחברות ממשלתיות.

מועצת תאגיד השידור החליטה פה-אחד: גולן יוכפז ימונה לתפקיד המנכ"ל
אלדד קובלנץ: "שינינו את משוואת הפריים-טיים" 

ליוכפז מחכים כאלף עובדים, שלושה ערוצי טלוויזיה (11, 33 וחינוכית) ושמונה תחנות רדיו - וגם שורה של בעיות לטפל בהן. נזכיר כי בחירת המנכ"ל החדש באה על רקע הדחת המנכ"ל הקודם, אלדד קובלנץ, לפני כשלושה וחצי חודשים. היה זה סופו של תהליך שנמשך למעלה משנה, ובמהלכו נבחנה התרבות הארגונית בתאגיד על ידי ועדה מיוחדת שהוקמה, בראשות השופטת לשעבר אילה פרוקצ'יה.

בדצמבר האחרון קבעה הוועדה בדוח המסכם שלה כי "עוצמתו של המשבר בתאגיד מסכנת את קיומו והמשך פעילותו". בדוח נכתב כי קיימים ליקויים רבים בהתנהלות התאגיד, כולל הטרדות מיניות, הזנחה בולטת בתחום יחסי האנוש ויחסי העבודה וכן מינויים לא ראויים - וכי האחריות העיקרית להם היא על כתפי המנכ"ל.

כעת יהיה על יוכפז לייצר תרבות ארגונית חדשה ובריאה, לשקם את האמון בין העובדים להנהלה, לחזק את הקשר בין ההנהלה לחברי המועצה. בנוסף, יהיה עליו לשפר את מצבה ומעמדה של חטיבת החדשות בטלוויזיה, ולקדם הפקות חדשות בתחום התוכן והדרמה, ברמת האיכות שאליה התרגלו הצופים בשנים האחרונות ("טהרן", "מניאכ", "קופה ראשית") - ועם הישגים דומים לאלה שנרשמו ברמה הבינלאומית. לשם כך יעמוד לרשותו תקציב שעומד על כ־800 מיליון שקל מכספי ציבור.

הניסיון והאחריות

כמנכ"ל חדשות 13 בעבר (וקודם לכן חדשות 10), יוכפז צבר ניסיון ניהולי משמעותי, והוא מורגל בהתמודדות מול גופים פוליטיים ורגולטוריים. על סמך ניסיון העבר, קיים סיכוי סביר שהוא יצטרך להשתמש בכישורים האלה.

ליוכפז יש גם ניסיון רחב בתחום האקטואליה, שממנו הוא מגיעה - בין היתר הוא כיהן כעורך ראשי ב"אולפן שישי" של ערוץ 2, וכעורך ומגיש בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל. כיום שותף יוכפז בחברת ההפקה WOT יחד עם אולפני הרצליה, והמנכ"לים המשותפים אפרת דרור ויואב פרץ. בנוסף הוא מגיש תוכנית יומית עם העיתונאית ענת דוידוב בתחנת הרדיו 103fm.

נזכיר כי על פי חוק השידור הציבורי, מנכ"ל התאגיד ממונה לתקופה של ארבע שנים, ואפשר להאריך את כהונתו לתקופת כהונה אחת נוספת בלבד. נכון ל־2019 עמד שכר המנכ"ל על כ־41 אלף שקל בחודש (צמוד מדד).

לפי החוק, על המנכ"ל להיות אחראי לניהול השוטף של התאגיד בהתאם להחלטות המועצה, בחלוקה לחמש חטיבות: טלוויזיה, רדיו, דיגיטל, חדשות וחטיבה ערבית. הוא משמש כעורך הראשי של השידורים, אך בכל הנוגע לשידורי החדשות השפעתו מוגבלת: על פי חוק התאגיד הציבורי, מנהל חטיבת החדשות יכהן כעורך הראשי, ו"בביצוע תפקידו זה יפעל מנהל החטיבה באופן עצמאי".

"משימה כבדת-משקל"

לדברי יו"ר מועצת התאגיד, גיל עומר, ועדת האיתור והמועצה הובילו "הליך ארוך, יסודי ומעמיק כנדרש מגוף ציבורי. אני מאחל לגולן יוכפז הצלחה בהובלת השידור הציבורי, ומיצובו כגוף התוכן האיכותי המוביל בישראל וארגון המהווה מופת ניהולי וארגוני".

מארגון העיתונאים והעיתונאיות נמסר כי "כולנו תקווה שהמנכ"ל הנכנס ימשיך לחזק את מעמדו ועצמאותו של תאגיד השידור, במציאות שבה יש חשיבות יתרה לקיומו של שידור ציבורי עצמאי חזק ומשמעותי. כמו כן, לפתחו של יוכפז משימה כבדת-משקל של תיקון יחסי העבודה בתאגיד שעברו טלטלות בשנים האחרונות, ויצירת סביבת עבודה מיטיבה עבור עובדי התאגיד תוך חיזוק המצוינות העיתונאית".

יוכפז ביקש שלא להגיב לדברים.