שר הביטחון בני גנץ באלוף הרצי הלוי לכהן כרמטכ"ל ה-23

סגן הרמטכ"ל המכהן, אלוף הרצי הלוי, נבחר ע"י שר הביטחון בני גנץ לתפקיד הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל • המינוי כפוף לאישור הממשלה והוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים בשירות המדינה • האלוף הרצי הלוי החל את שירותו בצנחנים ועבר לסיירת מטכ"ל. לאחר מינויו לאלוף היה לראש אמ"ן ואחר כך אלוף פיקוד דרום

אלוף הרצי הלוי / צילום: דובר צה''ל
אלוף הרצי הלוי / צילום: דובר צה''ל

שר הביטחון בני גנץ הכריז היום (א') כי בחר בסגן הרמטכ"ל המכהן, אלוף הרצי הלוי, למועמדו לתפקיד הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל, זאת בתום הליך בחירה שקיים במהלך החודשיים האחרונים. 

במהלך השבוע הקרוב יעביר גנץ את שמו של אלוף הלוי לוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים בשירות המדינה, בראשות שופט בית המשפט העליון (בדימוס) מני מזוז, ובכפוף לאישורה, יביא את המינוי לאישור הממשלה. גנץ הודיע על החלטתו לראש הממשלה יאיר לפיד ולרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי.

גנץ בחר בהלוי, מפקד פיקוד הדרום וראש אמ"ן לשעבר, בתום הליך שכלל התייעצות עם בכירים רבים, בהם ראשי ממשלה לשעבר, שרי ביטחון ורמטכ"לים בעבר ובהם גם הרמטכ"ל כוכבי. לגנץ יש היכרות משמעותית לאורך עשרות שנים עם שני המועמדים הסופיים לתפקיד. השר שוחח עם האלוף הלוי ועדכן אותו בהחלטה. 

בנימוק המינוי נאמר כי האלוף הלוי, הינו הקצין המתאים ביותר מבחינת הניסיון המבצעי העשיר שיש לו במגוון זירות פעולה, וכן מבחינת יכולותיו הפיקודיות וגישתו לסוגיות צבאיות שונות, אותן הוכיח לאורך שנות שירותו בשטח ובמטה.

מהלך צפוי של גנץ

המינוי אינו מפתיע, והלוי גבר על המועמד השני, האלוף אייל זמיר, שכעת צריך להחליט אם להישאר ולהמתין לאפשרות המינוי הבאה לרמטכ"ל או לעזוב. בפגישתם גנץ אמר לזמיר, כי הוא רואה בו כמועמד מצויין, ראוי ואיכותי לתפקיד הרמטכ"ל וכן לתפקידים בכירים נוספים במערכת הביטחון, והודה לו על אופן ההתמודדות המכבד ועל תרומתו הגדולה לביטחון ישראל בעשרות שנות שירותו עד כה.

עצם המינוי המוקדם יחסית של רמטכ"ל, ארבעה חודשים לפני תום הקדנציה של הרמטכ"ל הנוכחי אביב כוכבי, עורר ביקורת רבה. גנץ הזדרז לבצע את המינוי בטרם הבחירות בנימוק של מצב חירום ביטחוני והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בהחלטה שנויה במחלוקת קיבלה את עמדתו.

בנוסף אישרה היועצת המשפטית את מינוי של השופט בדימוס מני מזוז ליו"ר הוועדה המייעצת למינויים בכירים כדי לאפשר את אישור מינוי הרמטכ"ל ומינויים בכירים נוספים לפני הבחירות. הטענה המרכזית נגד עצם המינוי הייתה כי יש להותיר זאת לשר הביטחון של הממשלה הבאה, וכי אפשר היה לבצע מינוי כזה עם הקמת הממשלה החדשה, או לחילופין להאריך את כהונת הרמטכ"ל המכהן אביב כוכבי הזוכה לשבחים מקיר אל קיר.

בסביבת גנץ הגיבו כי לא רצה לחזור למצב של עצירה במינויים בשל התמשכות מערכות הבחירות, כפי שקרה למשל במינוי מפכ"ל המשטרה. אלא שבמקרה הזה אין מדובר במינוי ממלא מקום שכן יש רמטכ"ל מכהן שניתן להאריך את כהונתו.

האלוף הרצי הלוי הוא בוגר בית הספר הממ"ד הימלפרב בירושלים, בן למשפחה דתית לאומית, נצר לרב הראשי האשכנזי הראשון, הרב אברהם יצחק קוק. הוא החל את שירותו בצנחנים ועבר לסיירת מטכ"ל שעליה גם פיקד בין השאר במבצע חומת מגן. בהמשך כיהן במח"ט מנשה בשומרון ואחר כך היה למפקד חטיבת הצנחנים למפקד אוגדה ולמפקד המכללה לפיקוד ומטה. לאחר מינויו לאלוף היה לראש אמ"ן ואחר כך אלוף פיקוד דרום. לפני יותר משנה מונה לסגן הרמטכ"ל ובין השאר עסק בנושאים הכלכליים והארגוניים של צה"ל.

הוא בן 54, נשוי ואב לארבעה, מתגורר בכפר האורנים. הלוי בוגר תואר ראשון בפילוסופיה ומנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית ותואר שני בניהול משאבים לאומיים מהאוניברסיטה לביטחון לאומי בוושינגטון.