סייבר, בינה מלאכותית וביג דאטה: "טכנולוגיות שיש בהן הזדמנויות השקעה"

ב־UBS קוראים להן ה־ABC של הטק • כלכלני הבנק סבורים כי תחומים אלו מונעים ע"י מגמות חזקות סביב אוטומציה, אנליטיקה ואבטחה, שהן גורמי מפתח באסטרטגיות של עסקים רבים • צופים צמיחה של 10% בשנה עד 2025, גבוהה מתעשיית הטכנולוגיה כולה

סייבר, בינה מלאכותית וביג דאטה: ''טכנולוגיות שיש בהן הזדמנויות השקעה'' / צילום: Shutterstock
סייבר, בינה מלאכותית וביג דאטה: ''טכנולוגיות שיש בהן הזדמנויות השקעה'' / צילום: Shutterstock

"כנראה שלא ידעת על כך, אבל סביר להניח שהיית יעד להתקפת סייבר ב־24 השעות האחרונות. ייתכן שהראוטר שלך היה יעד למתקפת ספאם, או שקיבלת מייל שמכיל תוכנה זדונית". כך נפתחת סקירה שחיבר בנק ההשקעות UBS ביחס לתעשיית הטכנולוגיה, בדגש על תחומי אבטחת הסייבר, בינה מלאכותית (AI) וביג דאטה. לפי כלכלני הבנק, שלוש הטכנולוגיות הללו נמצאות כיום "בנקודת פיתול" - נקודה שבה הגרף משתנה, ובהקשרים שלנו - נקודת שינוי מגמה, ויש בהן הזדמנויות השקעה משמעותיות.

ב־UBS קוראים להן ה־ABC של הטק - הן על בסיס ראשי התיבות (AI, Big Data, Cybersecurity) והן משום שהן מהוות בסיס לכל תשתית IT. כלכלני הבנק סבורים שהן מונעות על ידי מגמות חזקות סביב אוטומציה, אנליטיקה ואבטחה, שהן גורמי מפתח באסטרטגיות של עסקים רבים.

להערכתם, בתחומים אלה תירשם צמיחה של 10% בשנה בממוצע ב־2025-2020, גבוה מתעשיית הטכנולוגיה בכללותה שתרשום שיעורי צמיחה חד־ספרתיים בינוניים עד גבוהים. עוד הם צופים ששלושת הסגמנטים יגיעו ב־2025 להכנסות של 625 מיליארד דולר, לעומת 386 מיליארד דולר ב־2020.

תחום הבינה המלאכותית יציג את הצמיחה הגבוהה ביניהם, 20% בשנה, ושני התחומים האחרים - סייבר וביג דאטה, יצמחו להערכתם ב־8%-10%. אך היתרון שלהם הוא שהם דפנסיביים יותר, ובבנק צופים שיוכלו להציג רווחיות גבוהה יותר.

להערכת UBS, חברות מתחומים אלה יגדילו בממוצע את הרווח הנקי שלהן למניה ב־16% בשנה בתקופה זו, שיעור גבוה יותר מצמיחת ההכנסות הממוצעת. הן ייהנו מייצור תזרים חופשי ומאזנים חזקים - כך שמדובר בתחום שמציע צמיחה יציבה בשוויים סבירים, לדבריהם. להערכת כלכני הבנק, בעוד שב־2020 חברות אלה הציגו רווחיות תפעולית של כ־17.5%, המספר יעלה ל־20% ב־2025.

 
  

הדיגיטליזציה תימשך, סדרי העדיפויות ישתנו

ב־UBS מציינים שבשנתיים האחרונות, על רקע מגפת הקורונה, היה מעבר הדרגתי בהוצאות על טכנולוגיה לכיוון דיגיטליזציה. המיקוד היה בעיקר בשלושה תחומים: טכנולוגיות שמאפשרות מעבר לאונליין, תוכנה לשיתוף משתמשים (דוגמת זום), ואפליקציות שמאיצות מעבר לענן. חברות שחשופות לתחומים אלה נהנו באופן לא פרופורציונלי ושיעורי הצמיחה שלהן גדלו.

ב־UBS מעריכים שלמרות פתיחת הכלכלות, מגמת הדיגיטליזציה תימשך, אך ההוצאות על טכנולוגיה ישתנו וסדרי העדיפויות של מנהלי ה־IT בארגונים יתמקדו בתחומים כמו אוטומציה, אנליטיקה ואבטחה.

להערכתם לאור הגידול בהתקפות הסייבר והצורך בחיסכון בעלויות בעזרת אוטומציה, ההשקעות בתחומים אלה יגדלו. "יתרה מכך, סביר שמרוץ הטכנולוגיה בין ארה"ב לסין יגרום ליותר ויותר השקעות במו"פ של חברות ABC", מוסיפים בבנק.

לממשלות וגופי ממשל שונים יש חלק חשוב במימון הפיתוח, וב־UBS מציגים מספר דוגמאות של יעדים שהציבו ממשלות בארה"ב, גרמניה ויפן בתחומים אלה. "בסך־הכול, עם פוקוס גדול יותר הן מצד ארגונים עסקיים והן מצד ממשלות, אנחנו מאמינים שה־ABC של הטק נמצאות בנקודת פיתול באימוץ הטכנולוגיות", הם מסכמים.

"הרבה עסקים לא ערוכים להתקפות סייבר"

כאמור אחד מהתחומים הבולטים לפי UBS הוא הסייבר - תחום שבו יש נציגות בולטת לחברות מישראל. החברה הישראלית הוותיקה והגדולה ביותר בתחום היא צ'ק פוינט, שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 15.3 מיליארד דולר, החברה הישראלית השנייה בגודלה כים, אחרי סולאראדג' מתחום הטכנולוגיה לאנרגיה מתחדשת. מניית צ'ק פוינט מציגה תשואה אפסית בשנה האחרונה, אך זו עדיפה על תשואת מדד נאסד"ק שירד בתקופה זו בכ־20%.

ניר צוק, מייסד ו-CTO, פאלו אלטו נטוורקס / צילום: טל גבעוני
 ניר צוק, מייסד ו-CTO, פאלו אלטו נטוורקס / צילום: טל גבעוני

פאלו אלטו שהקים ניר צוק גדולה יותר מצ'ק פוינט אך אינה ישראלית באופן רשמי. היא נסחרת בשווי של 56.3 מיליארד דולר אחרי עלייה של 20% בשנה האחרונה. עוד חברות סייבר מישראל הן סייברארק ו־ורוניס שנסחרות בשווי של 6.3 מיליארד ו־3.3 מיליארד דולר, בהתאמה. תופין, שעוסקת גם היא בתחום, נמכרה לאחרונה לקרן פרייבט אקוויטי מארה"ב תמורת 570 מיליון דולר, והצטרפה לחברות אחרות מהתחום שנמכרו בשנים האחרונות, כמו אימפרבה ופורסקאוט.

ספציפית על תחום הסייבר כותבים כלכלני UBS כי הוא משקף איום חמור עם השפעה פיננסית משמעותית - לאנשים פרטיים, ארגונים וממשלות. לדבריהם פשעי סייבר לא מסתיימים בפגיעה בארגון שנפגע ישירות, אלא גם פוגעים במסחר, בתחרות ובחדשנות ברמת המאקרו; להערכתם יש להתקפות סייבר השפעה על התעסוקה, משום שהתקפות חוזרות ונשנות יכולות לפגוע בהשקעות חדשות וביצירת מקומות עבודה. לפי נתונים שמציגים ב־UBS, היקף הפגיעה הממוצע מהתקפת סייבר בארה"ב מגיע ל־9.1 מיליון דולר, וב־12 החודשים האחרונים היקף השעות שנדרש לטיפול בהתקפות שבוצעו הגיע ל־2.7 מיליארד.

"למרות ההשלכות הנרחבות של הסיכונים, הרבה עסקים לא מוכנים להתמודדות עם התקפות סייבר, כפי שהמספרים הגדלים של ההתקפות מציגים בבירור", נכתב בסקירה. "לפי דוח של Norton Safety Insight, 40% מהאמריקאים מודים שהם לא יודעים אין להגן על עצמם מפשעי סייבר, ל־46% אין מושג מה לעשות אם הזהות שלהם נגנבה ו־77% היו שמחים לדעת יותר בנושא".

כאמור ב־UBS צופים צמיחה שנתית ממוצעת של כ־10% עד 2025, בזכות גידול בהוצאות ה־IT של ארגונים והמעבר לאבטחת ענן. כך לדבריהם יגיע השוק ל־235 מיליארד דולר ב־2025.

פאלו אלטו וצ'ק פוינט בין המובילות בהכנסות

"אבטחת סייבר הוא אחד התחומים הדפנסיביים ביותר בתוך ה־IT. להוצאות בתחום יש דאונסייד מוגבל, כפי שראינו בשנת 2020, וזאת בשל החשיבות של הנושא", כותבים כלכלני הבנק. "ההוצאות על סייבר המשיכו לצמוח בשיעור חד־ספרתי גבוה בשנים האחרונות, תקופה שבה הוצאות IT אחרות דשדשו סביב שיעור חד־ספרתי נמוך עד בינוני".

גיל שויד, מנכ''ל צ'ק פוינט / צילום: תמר מצפי
 גיל שויד, מנכ''ל צ'ק פוינט / צילום: תמר מצפי

ב־UBS מציגים נתונים של חלוקת ההכנסות בתחום הסייבר (נכון ל־2020): כ־16% חומרה, כ־37% תוכנה; והיתר שירותים שמסופקים ללקוחות. מבחינת חברות בתחום, ההכנסות מבוזרות יחסית: סיסקו מובילה עם 7.9% ואחריה עוד מספר חברות עם 6%-1% מכלל ההכנסות, ביניהן פאלו אלטו (5.8%) וצ'ק פוינט בהובלת גיל שויד (3.3%). כ־48.5% מכלל הכנסות התחום הן של חברות אחרות, קטנות יותר.

לדברי UBS, הביזור, הדפנסיביות והצמיחה הצפויה מייצרים הזדמנויות רבות. בין התחומים שהם מזכירים - אבטחת נקודות קצה, אבטחת רשתות ועוד.