התחזקות הדולר בעולם מדירה שינה מעיניהם של משקיעים בוול סטריט

כששוקי המניות והאג"ח חוו ירידות, משקיעים חיפשו מקלט במטבע האמריקאי, שעלה עקב כך • לדולר חזק השפעות שליליות על שווקים מתפתחים ומטבעותיהם, על מאמצי ריסון האינפלציה באירופה וגם על רווחיהם של תאגידים אמריקאים שמוכרים בעיקר מחוץ לארה"ב

רצפת המסחר בוול סטריט / צילום: Associated Press, Richard Drew
רצפת המסחר בוול סטריט / צילום: Associated Press, Richard Drew

הדולר החזק הוא כעת אחד החששות הגדולים של וול סטריט.

במיין סטריט, דולר חזק יותר מגדיל את כוח הקנייה היחסי של האמריקאים כשהוא גורם ליבוא להיות זול יותר. אבל הדולר נמצא גם במרכז השווקים הפיננסיים של העולם, ולמטבע אמריקאי חזק יותר יכולות להיות השלכות שקשה לצפות. 

שלושה מטבעות מרכזיים סובלים מפיחות מול הדולר. הסיפור של הין היפני שונה מכולם
■ תאוריות ומציאות: אם הריבית זינקה, מדוע השקל לא התחזק?

 משקיעים וקובעי מדיניות נאלצים להתחשב בלקחים המרים של ההיסטוריה; שינויי מטבע היו אחראיים למשבר הפיננסי באסיה ב־1997 ושיחקו תפקיד במשבר הפיננסי ברוסיה ב־1998, שגרם לקריסת קרן הגידור האמריקאית הענקית Long-Term Capital Management.

 
  

השנה הזו הייתה חתיכת שנה מבחינת הדולר. כשהמניות ואיגרות החוב חוו ירידות, משקיעים מצאו מקלט במטבע האמריקאי. כך הדולר עלה ב־17% למול הליש"ט הבריטית עד כה השנה, ועקף את האירו לראשונה זה 20 שנה. מדד הדולר של הוול סטריט ג'ורנל, המודד את הדולר נגד סל של מטבעות אחרים, עלה ב־13% השנה בינתיים.

נפרט חמישה תחומים שבהם החוזק של הדולר עלול להיות בעייתי.

■ שווקים מתפתחים - כמטבע העתודה של העולם, הדולר משמש למסחר בסחורות מעבר לגבולות מדינתיים. כלכלות של שווקים מתעוררים ומתפתחים פגיעות לחוזקת הדולר, בין היתר בגלל שהן מקבלות כסף ממשקיעים זרים ולעתים קרובות מתמחרות את חובן בדולרים.

דולר חזק יותר לעתים קרובות מוריד את ערך המטבעות המקומיים בשווקים מתפתחים, מה שמחמיר את האינפלציה במדינות אלה, מאחר שזה מייקר יבוא של מוצרים ושירותים.

מוקדם יותר השנה, שווקים מתפתחים הפגינו חוזק אפילו בזמן ראלי של הדולר, אבל זה היה במידה רבה בגלל שמחירי הסחורות היו בעלייה וחיזקו מדינות המייצאות נחושת, פולי סויה וקפה. כיום מחירי סחורות יורדים, וכלכלנים עולמיים צופים צרות בהמשך הדרך לשווקים מתפתחים.

"מוצרים רבים באירופה מתומחרים בדולרים"


■ רווחי החברות - חברות ענק אמריקאיות המעורבות בעסקים ברחבי העולם הפחיתו תחזיות רווח מאז יוני ומציינות את התחזקות הדולר כסיבה לכך. מיקרוסופט הייתה בין הראשונות להניף דגל אדום, ואילו אצל יצרנית ציוד החקלאות Deer & Co. הזהירו שדולר חזק יותר יפגע ברווחים העתידיים.

זה היתרגם לפגיעה במניות של חברות המתבססות בעיקר על הכנסות זרות מוקדם יותר השנה, בהן אפל, אלפבית (החברה האם של גוגל) ויצרנית השבבים אנבידיה. מאז, ולמרות העליות בשווקים, השמיעו חברות נוספות אזהרה דומה.

הכלכלה העולמית - בנקים מרכזיים בעולם נמצאים במרוץ להידוק מדיניות מוניטרית כדי לנסות למתן את האינפלציה - אבל עליית הדולר מסבכת את העבודה שלהם.

"דולר חזק יותר הופך את המאבק באינפלציה באירופה לקשה מאוד מכמה סיבות", אמר קית' דקרלוצ'י, מנהל השקעות ראשי בקרן הגידור מלונדון Melqart KEAL Capital. "שכן המוצרים החשובים ביותר שהם מייצרים ומייצאים, כולל אנרגיה, מתומחרים בדולרים".

אם בנקים מרכזיים מעלים את הריביות מהר מדי, הם מסתכנים במיתון, אבל משקיעים נוטים להעדיף את המדינות שבהן הבנקים המרכזיים פועלים באופן הכי אגרסיבי למתן את האינפלציה. המהלכים המהירים שנוקט הפדרל ריזרב האמריקאי הם אחת הסיבות לכך שהדולר זינק השנה.

באוסטרליה ובקנדה העלו את הריביות בשבועות האחרונים, וביום חמישי שעבר הבנק המרכזי האירופי העלה את הריבית בשיעור הגבוה ביותר מאז תחילת איחוד המטבע של מדינות אירופה.

התערבות במטבעות - בלי ארה"ב זה לא מעשי

■ התערבות במטבע - ישנם מי שחוששים שהמשך התחזקות הדולר עלול לגרום לממשלות להתערב באופן ישיר אף יותר על מנת לחזק את המטבעות שלהן, אולי על ידי מכירת דולרים במטרה לקנות את המטבעות של מדינתם או נטישת הצמדה של מחירי סחורות לדולר.

זה עשוי להצליח, אם כי צפויה למהלך זה יותר הצלחה אם ארה"ב תצטרף אליו. ב־1985 בריטניה, צרפת, מערב גרמניה ויפן הצטרפו לארה"ב בהסכם פלאזה, שמטרתו הייתה להוריד את שער הדולר שהתחזקותו נראתה לא בריאה. בעוד שרוב האנליסטים בוול סטריט אומרים שהתערבות מסוג זה אינה סבירה בנוף הפוליטי של ימינו, חלקם סבורים שזו אפשרות שנותרת על השולחן.

שרת האוצר האמריקאית, ג'נט ילן, הדפה את הרעיון הזה. "באופן כללי דעתנו היא שמדינות כמו יפן, ארה"ב וה־G-7 צריכות שיהיו להן שערי מטבע הנקבעים על ידי השוק, ורק בנסיבות נדירות וחריגות יש מקום להתערבות", אמרה ילן ביולי בעת פגישה עם בכירים יפניים בטוקיו.

■ מימון בדולר ארה"ב - מנהלי כספים עוקבים מקרוב לראות אם דולרים נעשים נדירים בשוק המימון המיושן של "החלפות (SWAP) בסיס בין מטבעות". כשהתנודתיות גוברת, לעתים משקיעים אוגרים דולרים.

בעוד שמחזור של הידוק עולמי עשוי להקטין את האינפלציה בארה"ב על ידי כך שיחזק את שער החליפין, נגידי הפד תמיד "בוחנים בזהירות אם ישנם סיכונים ליציבות הפיננסית", אמרה סגנית יו"ר הפד, לאל בריינרד, בכנס בנקאים בניו יורק לא מזמן.

ניק טימיראוס השתתף בהכנת הכתבה