אחרי קריסת מטבע הקריפטו טרה לונה: צו מעצר נגד המייסד ובכירים נוספים

חמישה חודשים לאחר קריסת המטבע טרה לונה שהביא להפסד של 60 מיליארד דולר - בית משפט בדרום קוריאה הוציא צו מעצר נגד המייסד השותף, דו קוון • לאחר ההודעה על הצו, המטבע המחודש קורס ב-36%

מסחר במטבע טרה לונה. בנפילתו יצר גלי זעזוע במערכת כולה / צילום: Shutterstock
מסחר במטבע טרה לונה. בנפילתו יצר גלי זעזוע במערכת כולה / צילום: Shutterstock

בית משפט בסיאול בדרום קוריאה הוציא צו מעצר נגד דו קוון, המייסד השותף של בלוק לונה והמטבע הפופולרי טרה לונה - כך על-פי דיווח בבלומברג. הצו כולל את דו קוון וכן אנשים נוספים, בחשד להפרת חוקי ניירות ערך.

נזכיר כי לפני כחמישה חודשים קרס המטבע הפופולרי טרה לונה, זאת לאחר שהמטבע היציב של החברה צמוד הדולר לא הצליח לעמוד בתנודיות ובירידות השערים בשוק, וההצמדה שלו נפתחה. טרה לונה, שאמור היה לייצב את המטבע באמצעות הצמדה אלגוריתמית, לא הצליח במשימה וקרס גם הוא, ובעקבותיו קרס כל הבלוק, בהפסד שהוערך בשווי 60 מיליארד דולר.

קריסת טרה לונה הובילה ל"ריצה" על בנקי הקריפטו ומשיכות כספים ממיזמי DeFi שונים, דבר שהוביל לקריסת צלסיוס, ווייגר וקרן הגידור AC3. מטבע לונה הושק מחדש ומתקשה להתרומם, ולאחר ההודעה על צו המעצר, צנח ב-36%.

טרה הנפיקה צמדים רבים של מטבעות יציבים מול מטבע ספציפי - דולר, ין, אירו וכו', וכן פיתחה אלגוריתם שאמור לאזן את הצמידות באמצעות מנגנון של שריפה או הנפקת מטבעות - בהתאם לביקושים בכל צמד ספציפי, בדומה להגדלת היצע או הקטנתו שעושה בנק מרכזי, וכך למעשה לווסת את ההיצע באופן שהשער של המטבע היציב ישמור על יציבותו. אולם ברגע האמת ובתנודתיות הגבוהה שנוצרה בשוק, המנגנון הזה קרס, וההצמדה של המטבע צמוד הדולר לא התקיימה במלואה, דבר שהוביל את המשקיעים לחוסר אמון ולקריסה גם של המטבע צמוד הדולר וגם של טרה לונה, והגביר את הלחץ גם על הביטקוין.

נציין כי קריסה של מטבע יציב גדול היא אחד האיומים המרכזיים על שוק הקריפטו ומוזכרת כאחת הסכנות העיקריות לאובדן אמון בו ולהתגלגלות לתרחיש של קריסת השוק באופן מוחלט. מקבילים אותה למעשה למצב של "ריצה על הבנק" בשווקים הפיננסיים המסורתיים. טרה היא שחקן גדול בשוק הזה, אך השחקנים העיקריים בו הם טתר, בייננס ומטבע ה-USDC.