פרופ' רוטשטיין הפך לשם חם בעסקים אך בינתיים מתקשה לספק את הסחורה

לא ברור עד כמה סייע פרופ' זאב רוטשטיין לפתוח דלתות לשורת חברות בתחומי הפיתוח הרפואי שבהן מונה לתפקידים בכירים • מה שבטוח: מי שראה בצירופו ערובה להשבחה מהירה, נחל מאז אכזבה • רוטשטיין: "ללא ספק השתמשתי במוניטין שלי כאיש מוכר בעשייה וביושרה"

פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: איל יצהר
פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: איל יצהר

בסוף שנת 2021, כחצי שנה אחרי שפרופ' זאב רוטשטיין עזב בטונים צורמים את תפקידו כמנכ"ל בית החולים הדסה, הוא התמנה בתוך פרק זמן קצר לכמה תפקידים בכירים בחברות בתחומי הפיתוח הרפואי.

רוטשטיין הפך נשיא ומנהל הוועדה המדעית המייעצת בחברת פיתוח התרופות מבוססות הקנאביס EPM, שביקשה להנפיק בת"א; לדירקטור וחבר הוועדה המדעית של חברת הטיפול בסרטן הפרטית ניו פייז; יו"ר חברת הקנאביס הרפואי הציבורית פארמוקן ; ולבסוף גם ליו"ר הוועדה המייעצת של חברת סנט-טק, המפתחת טכנולוגיות לדיאגנוסטיקה בנשיפה, בין היתר של נגיף הקורונה, אשר מנסה זה כשנתיים להתמזג לחברת השלד הבורסאי נקסט ג'ן .

זאב רוטשטיין ורשף סויסה בפרסומת של epm ביוטיוב / צילום: מתוך הפרסומת של epm ביוטיוב
 זאב רוטשטיין ורשף סויסה בפרסומת של epm ביוטיוב / צילום: מתוך הפרסומת של epm ביוטיוב

אפשר למצוא קשר מסוים בין החברות שבהן מעורב רוטשטיין. מלבד ניו פייז, חברה פרטית ששומרת על פרופיל נמוך, שלוש מהן ציבוריות או מבקשות להפוך לכאלה: EPM פעלה להנפיק את מניותיה בדרך חדשנית של גיוס המונים, וסנט-טק באמצעות מיזוג לשלד הבורסאי נקסט ג'ן (תוך ניסיון להסיט תשומת לב מהיותו של המייסד והמוביל הטכנולוגי, הראל הרשטיק, רוצח מורשע).

בחברות חלום העוסקות בפיתוח וטרם רשמו הכנסות, מומחים מוכרים לציבור הם אחת הדרכים לטפח את המוניטין של החברה. על פי אותו היגיון, אדם בקליבר של רוטשטיין לא ירצה להיות מזוהה עם חברה שהטכנולוגיה שלה תתגלה כחסרת-ערך או הנהלתה כלא אמינה. ודאי אם הוא לוקח תפקיד בכיר בחברה, הכולל גם אחריות משפטית, ובוודאי אם הוא מקבל תגמול שרובו באופציות, מה שמאותת כי הוא סומך על החברה.

קיוו לתשואה טובה יותר אבל המציאות הפוכה

ההיגיון ברור, אם כן, אך המציאות לא תמיד תואמת אותו. אם חשבו המשקיעים שהגושפנקה המקצועית שמעניק שמו של פרופ' רוטשטיין משמעותה תשואה טובה יותר, הרי שבמקרה זה המציאות הפוכה: בשנה האחרונה איבדה מניית פארמוקן 88% מערכה, ואילו נקסט ג'ן, שאמורה לקלוט את סנט-טק שרוטשטיין משמש בה כבכיר, צללה ב-75%. EPM מצידה ביטלה את ניסיון ההנפקה, שהעמיד את רוטשטיין במרכזו של קמפיין פרסומי בטלוויזיה, אך לא זכה להיענות מצד הציבור. "מדד רוטשטיין", אם כן, לא סיפק עד כה את הסחורה.

גויס להדסה כדי להציל אותו ממשבר תזרימי

מיהו בעצם פרופ' זאב רוטשטיין? בן 72, קרדיולוג, פרופסור לרפואה באוניברסיטת תל אביב. בשנות ה-90 מונה לסמנכ"ל ואז למנכ"ל בית החולים שיבא (בדוח מבקר המדינה לשנת 2009 צוין כי עסק ב-11 עבודות פרטיות במקביל לתפקידו, ועל חלק מהן לא דיווח, אך הוא טען כי לא היו דברים מעולם).

ביקורת נוספת כלפיו בתקופה שלו בשיבא הייתה כי הפעיל חניון מסוקים פרטי עבור האלפיון העליון בתוך בית החולים, וכי מונה לתפקיד בחברת ניכיון הצ'קים האחים נאווי, בלי לקבל את אישור משרד הבריאות.

התפקיד הגדול האחרון שמילא היה בהדסה, לשם גויס ב-2016 כדי להושיע את ביה"ח ממשבר תזרימי. המינוי נתמך על ידי שר הבריאות דאז יעקב ליצמן, שגם היה אחראי למינויו ליו"ר ועדת סל הבריאות.

במהלך תקופתו בהדסה מונה כדירקטור בחברות שאינן קשורות לבית החולים - קבוצת המזון נטו של דודי עזרא וחברת התעשיות הביטחוניות רפאל.

בקיץ 2021 הוזמן כאמור לשימוע בהדסה, בעיקר על רקע נטייתו לנהל את בית החולים על פי ראות עיניו, תוך דיווח חלקי בלבד לדירקטוריון.

מול המבקרים היו גם מי שאמרו, "הוא היה האדם הנכון בזמן הנכון עבור בית החולים, שהיה על סף חדלות פירעון והיה צריך מישהו מנוסה ואגרסיבי עם המון כוחות, שיודע לעשות רעש". אותו גורם דיבר על רוטשטיין כבעל "קסם אישי", שלא תמיד קל לעיכול.

סנט-טק: העיכוב במיזוג הוריד את מניית נקסט ג'ן

אותו קסם אישי, בגיבוי הגושפנקה של רופא ומנהל גם יחד, כנראה הובילו שורה של חברות במגזר העסקי לחזר אחריו. תשומת לב, הן ידעו, תגיע בוודאות. ואכן, כל מינוי כזה הוביל לפרסומים בתקשורת. ב-EPM אף הגדילו כאמור לעשות, והציבו את רוטשטיין במרכז הקמפיין הטלוויזיוני שנועד לקדם את הנפקת החברה (במסגרת הסכמי השקעה שנחתמו עם הזכייניות קשת וברשת).

ואולם, הקמפיין, שבו קשרו רוטשטיין ומנכ"ל החברה רשף סוויסה סופרלטיבים לפעילות החברה, עורר דווקא את תשומת ליבה של רשות ני"ע, שביקשה עדכון של תשקיף החברה כך שישקף את הדברים שנאמרו על ידי בכיריה. רוטשטיין מסר אז בתגובה, כי "הרשות ביקשה שנכתוב עשרות פעמים 'סיכון', מילה שהרשות מאוד אוהבת". עד שעודכן התשקיף איבד מהלך גיוס ההמונים מומנטום, וההנפקה בוטלה.

גם בסנט-טק מעכבת רשות ני"ע את מיזוג החברה לנקסט ג'ן הבורסאית, ומניית החברה הציבורית נסחרת במגמת ירידה. בפארמוקן, החברה לא הצליחה לעמוד בקצב של חברות הקנאביס האחרות בשוק הישראלי, וסבלה גם מפטרייה שפגעה בשרשרת האספקה שלה, ומביטול הסכמים. המניה הגיבה בהתאם, והחברה נסחרת לפי שווי של כ-16 מיליון שקל, לאחר שגייסה לאחרונה הון בדיסקאונט משמעותי על מחיר השוק.

לסיכום, לא ברור עד כמה סייע פרופ' רוטשטיין לחברות שבהן מונה לתפקידים בכירים לפתח את מוצריהן, לפתוח דלתות עבורן או בהתנהלותן מול מערכת הבריאות. ייתכן שעשה זאת, אבל מי שראה בצירופו ערובה להצלחה מהירה, ידע מאז בעיקר אכזבות. להגנתו ייאמר שהדבר נכון גם לגבי "סלבז" רבים אחרים מעולמות הצבא, הפוליטיקה, והמגזר הציבורי, שחצו את הקווים למגזר העסקי וגילו שהחיים בו הרבה פחות פשוטים.

"במקרה של פארמוקן יש משמעות למטאטא חדש"

היום אמר רוטשטיין בתגובה לדברים, כי "לתפקיד יו"ר פארמוקן נכנסתי רק במרץ השנה. מצב המניה היה ידוע לכולם. מאז פעלתי במרץ לשינוי מצב החברה כולל שינויים תפעוליים ופרסונליים ואסטרטגיה חדשה שכוללת יבוא ולא רק תוצרת מקומית. כיום אני צופה שיפור פיננסי והשאת ערך למשקיעים לרבות החדשים. במקרה דנן יש כנראה משמעות למטאטא חדש".

לגבי סנט-טק: "אין קשר בין תפקידים בסנט-טק ובין החברה הציבורית נקסט-ג'ן, ואין לי קשר למיזוג. נכנסתי לוועדה המדעית כדי לבדוק את הטכנולוגיה החדשנית. ה'פיל בחדר' שהמדיה עוסקת בו (העבר של הרשטיק - ג' ו') לא רלוונטי לבדיקה שהתחלתי ולא הסתיימה עדיין.

"לגבי EPM, אני נמצא בחברה מצוינת של מדענים ומרגיש שנעשית שם עבודת פיתוח רצינית. לקחתי חלק בגיוס ההמונים הבורסאי לחברה וללא ספק השתמשתי במוניטין שלי כאיש מוכר בעשייה וביושרה. זה אכן סחף משקיעים מהציבור.

"לאור מצב שוק ההנפקות, ולמרות שהיינו די קרובים למטרה, תמכתי בהפסקת התהליך ובהחזרת הכסף לציבור במלואו.

"אני, כירוק בשוק ההון, לא הייתי מוכן שיום לאחר סיום ההנפקה המניה תיפול כמו כל השוק, והמשקיעים הפרטיים יצביעו עלי. זאת בהחלט החלטה חריגה וזרה לשוק ההון, אבל זה ממש אני. אכפת לי".