החקלאי שהחליט למכור ישירות לצרכן: "רק כך נוכל להתקיים בצורה מכובדת ולהציע מוצר איכותי ללקוח"

אבי פיין, תושב גבעת עדה, בן 69, נשוי פלוס 3 • חקלאי דור חמישי ובעלי מיזם "משק פיין" • "כדי לצאת למהלך, ידענו שכולם צריכים להירתם, וכך היה. כל בני המשפחה הגיעו בימי שבת, והתחלנו למכור את הפירות שהיו לנו באותה תקופה ישירות מחצר המשק" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

אבי פיין, חקלאי ובעלי מיזם "משק פיין" / צילום: עמיר פורת
אבי פיין, חקלאי ובעלי מיזם "משק פיין" / צילום: עמיר פורת

"מראשית הקמת המשק החקלאי שלנו, עלויות התפעול עלו משנה לשנה, בעוד שהמחיר הסיטונאי שקיבלנו עבור התוצרת נשאר זהה לאורך 50 השנים האחרונות", אומר אבי פיין הבעלים של משק פיין. "באותה בעיה נתקלו משקים חקלאיים אחרים, וכך, משקים רבים החליטו לסגור את פעילותם ומספר החקלאים קטן משנה לשנה. הסיבה פשוטה: אין כדאיות כלכלית. לדוגמה, מחיר האפרסק שלנו נמכר לרשתות בממוצע ב־4 שקלים לקילו בעוד שעלויות הגידול והתפעול הגיעו ל־3.5 שקלים ובתקופות מסוימות מעל 4 שקלים. זה או להפסיד כסף או להחזיר את ההשקעה, שזה אומר בעצם שאנחנו מפסידים".

משק פיין הוא משק חקלאי ותיק הקיים מעל 100 שנה בגבעת עדה, עוד מראשית הציונות, ומנוהל כיום על ידי אב המשפחה אבי פיין ובנו מתן, דור שישי לחקלאות ישראלית. בשנת 2016, בתקופת המחאה החקלאית והסערה סביב פערי התיווך, החל המשק לשווק עצמאית את תוצרתו על ידי מכירה ישירה מחצר המשק, במטרה להציל את העסק מקריסה וכדי לאפשר לציבור לרכוש ישירות מהחקלאי ללא פערי תיווך. לאור הביקוש הגובר, בשנת 2019 פתח המשק שוק מקורה בשטח של 1,200 מ"ר במתחם חוצות שפיים והוא פעיל 7 ימים בשבוע.

"המשק שלנו עסק ביצוא שסק ורימונים במשך שנים, אך משנה לשנה ההוצאות גדלו, שער הדולר/יורו היה נמוך והפדיון בסופו של יום לא הצדיק את ההוצאות הרבות", משתף אבי. "מעבר לכך, נוספו עלויות המימון לשנת הקטיף הבאה. כך קורה שבכל שנה אנחנו צריכים לקחת הלוואות מהבנק בריביות גבוהות ונאלצים להניח את מיטב כספינו על 'קרן הצבי', מהסיבה שאין ערובה למחיר שנקבל עבור התוצרת שלנו בשנה הבאה. הדבר היחיד שבטוח בתחום החקלאות הם ההוצאות שגדלות כל שנה".

"לכן", הוא מסביר. "נאלצנו לחשב מסלול מחדש. לאחר חשיבה ממושכת, החלטנו לשווק בעצמנו את התוצרת, לחסוך את פערי השיווק והתיווך שבדרך ולהציע לציבור תוצרת איכותית יותר במחיר הוגן. כך נוכל להתקיים בצורה מכובדת מצד אחד, ולהציע מוצר איכותי יותר ללקוח הסופי מצד שני". לדבריו, "כדי לצאת למהלך, ידענו שכולם צריכים להירתם למשימה, וכך היה. כל בני המשפחה הגיעו בשבת, והתחלנו למכור את הפירות ישירות מחצר המשק בגבעת עדה".

"עם הזמן, הלקוחות רצו סל עשיר יותר מאשר 2-3 סוגי פירות העונה, והחלטנו להרחיב את סל המוצרים", מספר אבי. "תחילה שילבנו חקלאים מקומיים ושיווקנו את התוצרת שלהם. בהמשך, כשהביקוש גדל, הרחבנו את מעגל החקלאים, והתחלנו לעבוד עם חקלאים מכל הארץ, מהערבה עד מטולה".

אבי אומר כי "החקלאים שעובדים איתנו מקבלים מחיר הוגן המאפשר להם להתקיים בכבוד. המחיר מתורגם ישירות ללקוחות שמקבלים מחיר הוגן עבור תוצרת איכותית. כך, אנו מחזקים את החקלאות המקומית". לסיכום, אבי מספר כי הם "שואפים לפתוח עוד מספר מתחמי מכירה ובהמשך להגדיל את מספר החקלאים שעובדים איתנו".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il