עליית הריבית סוחטת מניות משני הצדדים ופוגעת גם בהכנסות וגם במכפילי הרווח

המניות ירדו ותשואות האג"ח הממשלתיות עלו לשיאים רב־שנתיים אתמול, לקראת ההחלטה הקרובה של ועדת קביעת הריבית של הפד

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק / צילום: Reuters, Brendan McDermid
רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המניות בוול סטריט ירדו אמש (שלישי) לקראת החלטת המדיניות הבאה של הפדרל ריזרב, בזמן שמשקיעים התמודדו עם השפעות עליית הריבית על רווחי החברות והערכות השווי שלהן.

הבנק המרכזי צפוי להעלות את שיעורי הריבית בחדות שוב הערב (21:00 שעון ישראל) בניסיון למתן את האינפלציה, מהלך שבסופו של דבר יאט את הכלכלה וכנראה יפגע ברווחי החברות. במקביל, ריבית גבוהה יותר תגביל את המחירים שמשקיעים יהיו מוכנים לשלם על פרוסה מהרווחים האלה.

המכשולים האלה יכולים להקשות על מדדי המניות הגדולים לצאת מהשפל שאליו נכנסו לכמעט שלושת רבעי משנת 2022. מדד S&P 500  ירד השנה ב־19%, והעלייה בשיעורי הריבית נוגסת בהערכות השווי הגבוהות מהן נהנו מניות במשך רוב המגפה.

ה־S&P 500 ירד ב־1.1% אתמול, וכל 11 הסקטורים שבו סיימו את היום באדום, בזמן שהתשואות של אג"ח ממשל ארה"ב שוב טיפסו לשיאים רב־שנתיים חדשים כשהמחירים של האגרות ירדו.

כמעט חמישית מאמינים שהפד יעלה את הריבית באחוז

סוחרים קבעו ב־82% את הסבירות לכך שהבנק המרכזי יעלה את הריבית ב־0.75% בסיום הפגישה היום ו־18% סיכוי להעלאה של אחוז שלם, על פי FedWatch, מכשיר שמפעילה קבוצת CME.

העדויות בשבוע שעבר לכך שהאינפלציה האיצה קצב באוגוסט למרות מבצע העלאות הריבית האגרסיבי של הפד ריסקו כל תקווה לכך ששוק המניות ישנה כיוון. הנתונים הראו עלייה גבוהה בחישוב חודשי במחירי הליבה לצרכנים, שלא כוללים את מחירי המזון והאנרגיה, וכן אינפלציה שנתית גבוהה מהצפוי. זה גרם לסוחרים להמר שהפד יעלה את הריביות מהר יותר ושלח את מדדי המניות לירידות ביום הגרוע ביותר מאז 2020.

"החדשות האלה ממש הוציאו את הרוח מהמפרשים של הרבה מהמשקיעים שהייתה להם תקווה שהאינפלציה הולכת לרדת", אמר טים קורטני, מנהל השקעות ראשי ב־Exencial Wealth Advisors, חברה מאוקלהומה סיטי המנהלת כ־3.7 מיליארד דולר.

אחרי המכירות הגדולות (selloff) והאכזריות של 2022, המחירים של המניות נמוכים יותר בהשוואה לרווחים (מכפילי רווח). מדד S&P 500 נסחר פי 16.6 מהרווחים הצפויים ב־12 החודשים הקרובים, ירידה ממכפיל של 21.5 בסוף 2021 ופחות מהממוצע לעשר שנים, על פי Fact Set.

ריביות גבוהות יותר יכולות לגרום למשקיעים להיות אפילו פחות מוכנים לשלם מחירים גבוהים בעבור חלקים מהרווחים העתידיים של החברות. וכשריביות גבוהות יותר מחלחלות דרך הכלכלה ופוגעות בצמיחה, משקיעים רבים חושבים שההכנסות הופכות ליותר ויותר פגיעות. אנליסטים קיצצו בחודשים האחרונים את הערכות הרווח לרבעונים הקרובים.

ג'ון פורטר, מנהל השקעות ראשי ומנהל נכסיות ב־Newton Investment Management, אמר שהערכות השווי של מניות עלולות להתכווץ עוד, אבל הוא חושש בייחוד לגבי הרווחים. "השילוב הזה של חששות הרווחים, שהם הכי חשובים בעיניי, עם מעט לחץ על הערכות השווי - זו פשוט מתמטיקה, זה שילוב קשוח לסביבת השוק בטווח הקצר", אמר. עוד הוסיף שהוא מחזיק רמות מזומנים גבוהות מעט מהרגיל בתיקים אותם הוא מנהל.

תחזית צמיחת הרווחים של החברות הופחתה

כשעוד ועוד חברות מדווחות על ביצועיהן, משקיעים יחפשו להבין עד כמה התנאים המוניטריים הקשוחים יותר והימשכות האינפלציה משפיעים על השורה התחתונה. ציפיות ההכנסות ברבעון השלישי ירדו בחודשים הקרובים בתחומים רבים, מטכנולוגיה עד תעשייה ופיננסים.

אנליסטים צופים שהרווח של חברות במדד S&P 500 יעלה ב־3.3% לעומת שנה שעברה, ירידה מהתחזיות לצמיחה של 9.9% ב־30 ביוני, על פי FactSet. הערכות הצמיחה ל־2022 ירדו מ־9.6% ל־7.7% בתקופה זו.

אנליסטים כבר בוחנים זרזיף ראשון של דוחות רבעוניים שפירסמו השבוע כמה חברות, כולל יצרנית דגני הבוקר צ'יריוס General Mills, חברת האם של אוליב גארדן Darden Restaurants וענקית המשלוחים פדקס.

מניות פדקס  ירדו ב־21% ביום שישי, הירידה היומית הגדולה ביותר שלה, אחרי שהחברה אמרה שההכנסות הרבעוניות היו נמוכות מהציפיות ושבכוונתה לסגור משרדים ולהחנות מטוסים בתגובה לירידה בנפח המשלוחים. הודעת החברה הגבירה חששות לגבי בריאות הכלכלה ופגעה בשוק באופן נרחב יותר, ותרמה לכך שבמדד S&P 500 נרשם השבוע הגרוע ביותר מאז יוני.

חלק ממנהלי הכספים אומרים שהירידה בהערכות השווי הותירה מניות עם מחיר יותר סביר - והגבירה את הרווח הפוטנציאלי שהן מציעות למשקיעים של ימינו.

אבל כשיש סיבות לחשוב שהפד ימשיך להעלות ריביות וכשהעלאות העבר עדיין לא מורגשות עד הסוף בכלכלה, רבים חוששים שמוקדם מדי להמר על ראלי ממושך במניות.

"אם אתם חושבים שאתם צריכים לקנות מניות בשעה החשוכה ביותר שלפני עלות השחר, אז הייתי אומרת שאנחנו עדיין בערך בשעה 2 בלילה", אמרה איירין טונקל, אסטרטגית אקוויטי אמריקאי ראשית ב־BCA Research. "אנחנו עדיין הולכים לראות את השפעות הידוק המדיניות. אנחנו הולכים לראות באיזו מידה הכלכלה תתכווץ".