מעילה | בלעדי

חשיפת גלובס: בכיר ישראלי בבנק שוויצרי נעצר בז'נבה בחשד למעילת ענק בכספי לקוחות

אבי לוגסי, מנהל לקוחות בבנק היפוסוויס, חשוד שסיפק ללקוחות מסמכים מזויפים המעידים על הפקדות שלא התבצעו • מקורות ישראלים: הסכומים עשויים להגיע לעשרות מיליוני דולרים • במסגרת פעילותו הציבורית, לוגסי כיהן כנשיא קרן היסוד בז'נבה ואירח את בר רפאלי

אבי לוגסי / איור: גיל ג'יבלי
אבי לוגסי / איור: גיל ג'יבלי

אבי לוגסי, מנהל לקוחות בבנק השוויצרי היפוסוויס (Hyposwiss) בז'נבה, נעצר בחשד להונאת ענק. לוגסי, שנולד בישראל ומתגורר במשך עשרות שנים בשווייץ, חשוד כי גנב מחשבונות הלקוחות.

לפי פרסום בתקשורת השוויצרית, היקף החשד עומד על 30־40 מיליון פרנק שוויצרי (100־140 מיליון שקל). לפי מקורות ישראלים, הסכומים עשויים להגיע לעשרות מיליוני דולרים. הבנק מנהל כספים בהיקף של 7 מיליארד פרנק שוויצרי. לוגסי נעצר ב־5 לספטמבר, לאחר שהושעה קודם לכן מהבנק, ומעצרו הוארך בשלושה חודשים.

מי שהביא למעצרו של לוגסי היה הבנק עצמו שביצע בדיקה שגרתית, ובה התגלו אי־סדרים במסמכים. הבנק פנה למשטרה, לצורך הגשת תלונה, ולפיקוח על הבנקים בשווייץ. התיק הועבר לבחינת התובע הכללי בז'נבה, והבנק ממשיך לשתף פעולה עם החקירה.

לפי הפרסום באתר "בילאן" (Bilan), לוגסי הודה בעובדות בשימוע ומסר את החשבונות שנפגעו במעילה. לוגסי הסביר כי הוא "נפל בפח כדי להסתיר את ההפסדים האדירים של אחד מלקוחותיו ההיסטוריים בשנת 2015. התוכנית הייתה מורכבת ומתוחכמת מספיק כדי לעקוף את הכללים והנהלים הפנימיים של הבנק ולהונות את לקוחותיה". החשד הוא כי הלקוחות קיבלו מסמכים מזויפים המעידים על הפקדות שבפועל לא התבצעו.

פרקליטו של לוגסי הוא עו"ד פיליפ ברומבך. לפניית גלובס השיב עו"ד ברומבך: "אני לא מעוניין להגיב. אני יכול לאשר שאני מייצג אותו יחד עם עמיתי דוד ביטון".

בנק היפוסוויס בז'נבה / צילום: Shutterstock
 בנק היפוסוויס בז'נבה / צילום: Shutterstock

רבע מלקוחות היפוסוויס הם ישראלים

כ־25% מלקוחות הבנק הם ישראלים בעלי הון, חלקם נפגעו מהמעילה. בין הנפגעים - אנשי עסקים ישראלים שפועלים בין היתר במזרח אירופה. לוגסי עבד מול הלקוחות הישראליים, שחלקם היו איתו בקשר ישיר.

לגלובס נודע כי עו"ד בני ברץ ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ מייצג לקוחות שנפגעו, ובכוונתם להגיש תביעה באמצעותו נגד הבנק ולוגסי. עו"ד ברץ סירב לפניית גלובס להתייחס לפרשה. 

עו''ד בני ברץ ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ / צילום: סטודיו אקטיב
 עו''ד בני ברץ ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ / צילום: סטודיו אקטיב

המקרה מסעיר את הקהילה היהודית בז'נבה, וישראלים רבים מכירים את לוגסי מפעילותו ההתנדבותית במסגרת קרן היסוד בז'נבה. מקורבים אליו מתארים אדם טוב שהיה פעיל מאוד למען מדינת ישראל.

קיים אירועי גיוס תרומות בהשתתפות בכירים

בשנת 1989 היה לוגסי פעיל בחטיבת המנהיגות הצעירה של קרן היסוד. ארבע שנים לאחר מכן הוא נבחר לנשיא המנהיגות הצעירה. מאז 2015 הוא מכהן כנשיא קמפיין קרן היסוד בז'נבה. הקרן מהווה חוג חברתי, אשר מקיים אירועים באולמות פאר שבהם נטלו חלק בכירים במשק ובעולם התרבות, ובמהלכם גויסו כספים רבים. לפי הפרסומים, לאירועים הגיעו בר וציפי רפאלי וראש המוסד לשעבר תמיר פרדו.

לוגסי נולד ב־1962 בקריית גת והיה בן 15 כשהוריו עברו לז'נבה. אביו היה בנקאי והשליח הראשון של קרן היסוד בשווייץ. לוגסי חזר לארץ במטרה להתגייס ועם סיום שירותו הצבאי שב לז'נבה. הוא החל לעבוד בתחילת שנות ה־2000 באטלס. החברה נרכשה על־ידי חברת האחזקות השוויצרית מירליס (Mirelis), ופעילותה מוזגה להיפוסוויס. במסגרת המיזוג, לוגסי הביא את לקוחותיו.

הבנק, שסניפו הראשי ממוקם בז'נבה, מתמחה בבנקאות פרטית, והוא בעל פעילות משמעותית מול לקוחות ישראלים שעשו אקזיט. יותר מ־70% ממניות הבנק נמצאות בבעלות משפחת לאווי (LAWI), ויו"ר הבנק הוא סולי אלן לאווי.

בשנת 2016 רכש הבנק את פעילות הלקוחות של דיסקונט שווייץ תמורת 11 מיליון דולר. בד-בבד, הוקמה בישראל נציגות, שממוקמת בהרצליה. בשנת 2019 רכש היפוסוויס את פעילות בנק הפועלים בשווייץ, ובשנת 2021 רכש הבנק את הפעילות של מזרחי טפחות במדינה בסכום של 160 מיליון שקל.

***חזקת החפות: אבי לוגסי הוא בגדר חשוד, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות. 

***הבהרה: מערכת "גלובס" מבהירה כי למנוח מוריס דואק ז"ל, אין קשר עם האירועים שנסקרו בכתבה מיום 21.9.22, שעסקה בחשדות המופנים כלפי אבי לוגסי.