למרות ההסלמה באוקראינה: מחיר הנפט לא צפוי לזנק בחדות

הגיוס שעליו הכריז הנשיא הרוסי הקפיץ את מחיר הנפט, וכלכלנים מקומיים מנסים להעריך אם הוא שוב בדרך לשיא, או שהגורמים המייצבים הם שייתנו את הטון

שדה הפקת נפט ברוסיה / צילום: Shutterstock
שדה הפקת נפט ברוסיה / צילום: Shutterstock

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז על גיוס צבאי חלקי ברוסיה, ושלח את מחירי הנפט הגולמי כ־2.5% מעלה, לאחר מספר ימים של יציבות יחסית בשוק הסחורות.

זוהי כמובן לא הפעם הראשונה שפוטין ומלחמתו באוקראינה משפיעים על מחירי האנרגיה. בחודש יוני, כארבעה חודשים לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה, ועם התגברות הסנקציות על רוסיה ועל תוצריה, נסק מחיר הנפט מסוג ברנט (הבנצ'מרק העולמי) ליותר מ־120 דולר לחבית. נכון לצוהרי יום ד', הברנט נסחר ברמה של 93 דולר לחבית, אומנם ירידה חדה מהשיא אך רמת מחיר שעדיין גבוהה בכ־22% ביחס לשנה שעברה.

בשבוע האחרון, לפני נאום פוטין, נסחרו החוזים על הנפט בתנודתיות רבה, בין השאר לקראת העלאת הריבית של הפדרל ריזרב בארה"ב. המדיניות האגרסיבית של הפד מכבידה על שוקי הנפט, והסוחרים חוששים שהעלאות הריבית החדות יביאו להאטה כלכלית - שבתורה תחליש את הביקושים.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מציין שמלבד חולשת הפעילות הכלכלית הגלובלית והחשש מפני כניסה למיתון באירופה ובארה"ב, התנודתיות נבעה גם מחששות לירידה בביקושים מצד סין, על רקע עליית התחלואה שם ומדיניות "אפס קורונה". "גם הסבירות לחתימה על הסכם גרעין בין המעצמות במערב ובין איראן ירדה, בשל ספקות בנוגע למחויבותה של האחרונה להסכם החדש", הוסיף בפמן.

יש גם גורמים שתומכים בירידת המחיר

לצד זאת ישנם גורמים שתומכים בירידת מחירי הנפט, כמו גידול בתפוקה של ערב הסעודית והתוכנית של המעצמות להטלת "מחיר תקרה" על הנפט הרוסי, ובמקביל עולה ההיתכנות לחידוש המלאים במאגרי החירום של ארה"ב.

"ערב הסעודית, יצרנית הנפט הגדולה בקבוצת OPEC, הודיעה שהגדילה את תפוקת הנפט לקצת יותר מ־11 מיליון חביות ביום", מציינים בלאומי. "זאת במטרה להיעתר לבקשות מצד ארה"ב ומדינות נוספות להגביר את אספקת הנפט לשוק, כדי לייצבו ולמנוע עלייה נוספת במחיר".

בפמן מעריך שתהליך השחרור של נפט גולמי מהרזרבה האסטרטגית של ארה"ב מתוכנן להסתיים עד לסוף השנה, וארה"ב אף מתכננת הגדלה מחודשת של המלאים בהמשך. מנגד, חולשת הפעילות הכלכלית מפחיתה את הביקושים הגלובליים לנפט ועשויה למנוע עלייה חוזרת של מחיר הנפט לרמות השיא. "להערכתנו, מחיר חבית נפט מסוג ברנט ישאר סביב 90-100 דולר בעתיד הנראה לעין", משער בפמן.

 
  

ומה הלאה? וורן פטרסון, ראש מחקר סחורות ב־ING, שצוטט ב־CNBC, אומר שההסלמה תוביל לאי-ודאות מוגברת לגבי אספקת האנרגיה הרוסית, וכי "המהלך עשוי להוביל לקריאות לפעולה אגרסיבית יותר נגד רוסיה במונחי סנקציות מהמערב".

ב-5 בדצמבר ייכנסו לתוקף סנקציות של האיחוד האירופי האוסרות על יבוא ימי של נפט גולמי רוסי.

"כל עוד המלחמה נמשכת המחירים יישארו גבוהים"

חן הרצוג, כלכלן ראשי ב־BDO, סבור כי גם אם תהיה פעולה חריגה של רוסיה, שתקפיץ את מחירי הנפט, לאורך זמן הם צפויים להתייצב סביב הרמה הנוכחית. "מחירי הנפט עומדים כיום על כ-90 דולר לחבית, לעומת כ-70 דולר לפני שנה וחצי. כל עוד המלחמה באוקראינה מתמשכת, מחירי הנפט צפויים להישאר גבוהים, בשל המגבלות על שרשראות האספקה והמגבלות והסיכון הכרוכים ביצוא מרוסיה", הוא אומר.

"אם מסתכלים שנתיים־שלוש קדימה, אנחנו מעריכים שמחירי הנפט יירדו לרמה של 75-80 דולר לחבית, שמשקפת את העלות השולית של הפקת נפט בעולם", מוסיף הרצוג.

"לפי ניסיון העבר, אירוע של הסלמה נוספת במזרח אירופה עשוי לגרום שוב למחירי הנפט לעלות לאזור 120 דולר. הנפט הוא מוצר מאוד סחיר, בניגוד לגז טבעי, ויש יכולת לייצא אותו במגוון רחב של חלופות. לכן, גם מצבים של מתיחות לא מונעים לגמרי מרוסיה לייצא נפט.

"גם אם תהיה עלייה חריגה נוספת במחירים בעקבות הסלמה במלחמה, זו תהיה ככל הנראה עלייה זמנית בלבד, בתנאי שאין פגיעה בשדות הנפט או ביכולת הפקת הנפט של רוסיה, וכרגע לא נראה שאנו בדרך לכך".

גם סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר, לא חושב שיהיה שינוי במחיר. "רוסיה כבר מנותקת מבחינת יצוא הנפט למערב, אבל ארה"ב מצליחה לחפות על אובדן הנפט הרוסי, עם גידול בהפקה וביצוא. היצוא שלה עלה לאחרונה לשיא כל הזמנים, וגם אופ"ק לא מורידים הפקה. להערכתי, המחירים ימשיכו לרדת על רקע חששות מהאטה כלכלית גלובלית".