"המערב רוצה להרוס אותנו": פוטין הכריז על גיוס צבאי חלקי ברוסיה

בהודעה שהוקלטה מראש טען נשיא רוסיה כי המערב ניסה "להפוך את אנשי אוקראינה לבשר תותחים" • גיוס חלקי של הכלכלה והחברה עשוי לגרום לכך שעסקים ואזרחים רוסיים ייאלצו לתרום יותר למאמץ המלחמתי

טנקים רוסים שנהרסו ליד איזום, באוקראינה / צילום: Associated Press, Ukrainian Military Unit Kholodnyi Yar, Iryna Rybakova
טנקים רוסים שנהרסו ליד איזום, באוקראינה / צילום: Associated Press, Ukrainian Military Unit Kholodnyi Yar, Iryna Rybakova

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז היום (ד') על גיוס צבאי חלקי של הכלכלה והחברה הרוסית. בהודעה שהוקלטה מראש אמר פוטין כי המערב "רוצה להרוס את המדינה שלנו". עוד הוא טען כי המערב ניסה "להפוך את אנשי אוקראינה לבשר תותחים",  וחזר על טענות קודמות בהן האשים מדינות מערביות בפתיחת מלחמת פרוקסי ("מלחמה באמצעות שליח") עם רוסיה. 

"נשתמש בכל האמצעים": פוטין מהמר על כל הקופה בניסיון להציל את כבודו| פרשנות
מדינות המערב מגיבות להכרזת פוטין: "הודאה שאוקראינה מנצחת"
בעקבות ההודעה על הגיוס החלקי: ברוסיה מתנפלים על כרטיסי טיסה
אוקראינה מעמידה את פוטין בצומת דרכים: האם להסלים או להמשיך לקרטע

פוטין אמר כי "אירועי גיוס" יתחילו היום, מבלי לספק פרטים נוספים. גיוס חלקי הוא מושג מעורפל, אך הוא מעמיד את רוסיה על בסיס מלחמה איתן יותר (רוסיה עדיין לא הכריזה מלחמה על אוקראינה ומכנה את פלישתה לשם "מבצע צבאי מיוחד"). כמו כן, גיוס חלקי עשוי לגרום לכך שעסקים ואזרחים רוסיים ייאלצו לתרום יותר למאמץ המלחמתי.

ההודעה של פוטין מגיעה כאשר הפלישה של רוסיה לאוקראינה, שהחלה בסוף פברואר, מתקרבת לתקופת החורף, כשהמומנטום כרגע נראה לצדה של אוקראינה, לאחר שהיא פתחה במתקפות נגד בצפון-מזרח ובדרום המדינה כדי להשיב לעצמה את השטח האבוד.

שלשום עלו ספקולציות כי פוטין עשוי להכריז על גיוס מלא או חלקי של הכלכלה והחברה הרוסית, להעמיד את שניהם על בסיס מלחמה ולסלול את הדרך לגיוס אפשרי של גברים רוסים בגיל הלחימה, לאחר שמוסקבה התקינה פקידים באזור הכיבוש. אזורים באוקראינה הודיעו על תוכניות לערוך משאל מיידי על ההצטרפות לרוסיה.

ההצבעות - שאמורות להתקיים בדונייצק, בלוהנסק, בחרסון ובזפוריז’יה בסוף השבוע, כאשר התוצאות צפויות להיות מזויפות לטובת הצטרפות לרוסיה - יאפשרו לקרמלין לטעון, גם אם באופן שקרי, כי הוא "מגן" על הטריטוריה ועל האזרחים שלו.

תוכניות לקיים הצבעות כאלה זכו לגינוי נרחב על-ידי אוקראינה ועל-ידי בעלות בריתה המערביות, שאמרו כי לא יכירו בתוצאותיהן ובמאמצים לספח עוד מאוקראינה, כפי שעשתה רוסיה עם קרים ב-2014.

פוטין חזר היום על טענות קודמות לפיהן מטרתה של רוסיה היא "לשחרר" את הדונבאס, אזור במזרח אוקראינה שבו יש שתי רפובליקות פרו-רוסיות, ואמר כי הוא הורה לממשלה לתת מעמד חוקי למתנדבים שנלחמים באזור. 

רויטרס פרסמה מספר ציטוטים של שר ההגנה הרוסי לגבי היקף הגיוס, שצפוי לחול על בעלי ניסיון צבאי קודם. אנשים ששירתו כמתגייסים וכן סטודנטים לא יגויסו. אלה שיגויסו יעברו אימונים לפני שיישלחו לשטח.

לרוסיה יש משאבים עצומים, 25 מיליון איש, מתוכם כ-300 אלף איש צפויים להתגייס.