20 שנה לאחר שנפרדו: אישה דרשה מחצית מהרכוש שבעלה לשעבר הוריש לזוגתו. מה קבע ביהמ"ש?

אדם שמת מקורונה הוריש את כל רכושו לבת זוגו ואם שני ילדיהם • לאחר מכן, גרושתו, שחיה בנפרד ממנו במשך 20 שנה, יצאה למאבק על מחצית מהירושה מכוח הלכת השיתוף • השופט קיבל את עמדת בת הזוג וקבע: הגרושה הטעתה את בית המשפט

הגרושה ובנותיה, שהיו צד להליך, חויבו לשלם 85 אלף שקל הוצאות משפט ושכר-טרחה / צילום: Shutterstock, New Africa
הגרושה ובנותיה, שהיו צד להליך, חויבו לשלם 85 אלף שקל הוצאות משפט ושכר-טרחה / צילום: Shutterstock, New Africa

בת זוגו של אדם שנפטר מקורונה ואם שני ילדיהם קיבלה ממנו בירושה את כל רכושו. גרושתו, אם ילדיו הגדולים, חיה בנפרד ממנו במשך 20 שנה, עד שהשניים התגרשו חודשיים לפני מותו. הגרושה יצאה למאבק על מחצית מהירושה שניתנה לבת הזוג מכוח הלכת השיתוף. ילדיו של המנוח קיבלו באופן שווה את המחצית השנייה של הירושה.

בית משפט השלום לענייני משפחה בקריית שמונה דחה את בקשת הגרושה לביטול צו הירושה. בת הזוג הייתה הידועה בציבור של המנוח במשך 20 שנה. היא הוכרה על-ידי הביטוח הלאומי בשנת 2003, ולאחר פטירתו צה"ל והביטוח הלאומי הכירו בה כידועה בציבור של המנוח וכמי שזכאית לפנסיה וקצבת שארים.

"מדובר בתביעה שבסיסה הטעיה גמורה של הרשם לענייני ירושה"

בית המשפט שמע עדים, בני משפחה, חברים ומקורביו של הנפטר וקיבל את עמדת הידועה בציבור, המיוצגת על-ידי עו"ד רוני עזרא. עוד נקבע כי הגרושה הטעתה את בית המשפט. השופט רן ארנון קבע כי "מדובר בתביעה שבסיסה הטעיה גמורה של הרשם לענייני ירושה, כאשר התובעת מציגה עצמה כאשתו של המנוח, בעוד היא יודעת ידוע היטב כי טענה זו אינה נכונה, וכי היא התגרשה מהמנוח בהסכם גירושים שקיבל תוקף של פסק דין".

עו''ד רוני עזרא / צילום: תמונה פרטית
 עו''ד רוני עזרא / צילום: תמונה פרטית

עוד נקבע כי "כאשר בעל דין מגיש כתב בית דין שעובדה כה בסיסית ומהותית (הגירושים) לא נזכרת בו, הוא אינו מקיים את חובתו לנהוג בתום-לב ובהגינות דיונית כפי שמתחייב ממנו, ומדובר במופת של חוסר תום-לב".

הגרושה אף טענה כי יחסי בת הזוג והמנוח כידועים בציבור החלו ביום גירושיה ממנו, למרות שהקשר ביניהם הפסיק להתקיים כקשר זוגי כבר לפני למעלה מ-20 שנה. בית המשפט דחה את הטענה וקבע כי בת הזוג הוכיחה קיום מערכת זוגית ארוכת-שנים עם המנוח, ניהול משק בית משותף, בילויים ואירועים משותפים וחופשות משפחתיות. בית המשפט אף קבע כי גם אם הגרושה הייתה עדיין נשואה למנוח ביום פטירתו, הגם שמדובר בנישואים ריקים מכל תוכן, היה ספק לא מבוטל בדבר האפשרות שתזכה בעיזבונו של המנוח כיורשת.

"גם אם יוכח כי התובעת הייתה ידועה בציבור של המנוח בתקופה שבין הגירושים לפטירתו - מה שאינו נכון - לא יהיה בכך כדי להקים לה זכויות בנכס כלשהו. לתובעת אין כל ידיעה מוצקה לגבי הנכסים שהיו בבעלות המנוח או מסמכים הקשורים בנכסים, והיא לא סיפקה כל הסבר מניח הדעת מדוע אין לה פרטים על נכסי המנוח".

הגרושה ובנותיה, שהיו צד להליך, חויבו לשלם 85 אלף שקל הוצאות משפט ושכר-טרחה.

עו"ד רוני עזרא אמר בתגובה כי "לו המנוח היה יכול לומר את דברו, הוא היה אומר: 'יש שופטים בקריית שמונה. תודה לך כבוד השופט רן ארנון על שעשית צדק איתי ועם בת זוגי אהובת ליבי'".