בניסיון למצוא שטחים חדשים, התעשייה הסולארית מכוונת על הים הצפוני

חברות אנרגיה בתחום הסולארי בוחנות כעת הצבת מערכי תאים סולאריים צפים בים הצפוני, ופרויקטים ראשונים בתחום זה כבר קיבלו אישור • לפי ההערכות, כבר בשנים הקרובות יפיקו מערכות סולאריות בים הצפוני יותר חשמל מאשר התפוקה בחוות האנרגיה הסולארית הגדולה ביותר בגרמניה

המתקן של SolarDuck ו-RWE / הדמיה: באדיבות SolarDuck
המתקן של SolarDuck ו-RWE / הדמיה: באדיבות SolarDuck

על רקע הצניחה המשמעותית בעלות ייצור חשמל באמצעות תאים סולאריים, והדרישה האירופית לחשמל ממקומות מתחדשים, אחד המשאבים הנמצאים במחסור כעת באירופה הוא אדמה. תאים סולאריים דורשים חלקות אדמה גדולות יחסית, וכאשר ישנה תחרות בין שטחים חקלאיים לשטחים לבנייה, הדבר מטרפד הקמת חוות גדולות שעשויות לייצר חשמל מהשמש.

"הירוקים" בגרמניה, למשל, הכניסו להסכם הקואליציוני סעיף שיאפשר שימוש ב-2% משטח המדינה לאנרגיות מתחדשות, אולם רובם יוקצו לפרויקטי טורבינות רוח.

זה לא חלום: רשת חשמל סולארית שתקיף את העולם 

זו אחת הסיבות שחברות אנרגיה בתחום הסולארי בוחנות כעת הצבת מערכי תאים סולאריים צפים בים הצפוני, ופרויקטים ראשונים בתחום זה כבר קיבלו אישור. התוכניות הן חלק מהפיכתו של הים הצפוני ל"בטריה" של צפון אירופה, עם תוכניות לחוות טורבינות רוח במים, "איי אנרגיה" שיפיקו ויאגרו את החשמל ותשתיות שינתבו חשמל ממקורות "ירוקים" בין המדינות הנמצאות לחופיו.

חברת האנרגיה הגרמנית RWE ביחד עם החברה ההולנדית SolarDuck, הודיעו כי בכוונתן להגיש הצעה למערכת משותפת של תאים סולאריים וטורבינות רוח מול חופי הולנד. חברה הולנדית נוספת בשם Oceans of Energy מתכננת לפרוש תאים פוטו-וולטאיים צפים מול חופי בלגיה, לפי דיווח במגזין "דר שפיגל". לפי ההערכות, כבר בשנים הקרובות יפיקו מערכות סולאריות בים הצפוני יותר חשמל מאשר התפוקה בחוות האנרגיה הסולארית הגדולה ביותר בגרמניה.

המכשול העיקרי שעוקפות החברות שמעוניינות להפיק את החשמל הסולארי בים הוא התנגדות של תושבים ורשויות מקומיות לחוות סולאריות. תהליכים אלו משותפים בגרמניה כמעט לכל מקום שבו יש תוכנית כזו, וההליכים המשפטיים לוקחים שנים ארוכות.

"המערכות צריכות להתמודד עם גלים של 10 מטרים ויותר"

אך עם פתרון בעיה זו, צצות בעיות טכנולוגיות לגבי הפעולה והיעילות של תאים סולאריים בים. מספר פיילוטים שרצו בשנים האחרונות מול חופי בלגיה, בפיורדים נורבגים ומול חופי כרתים הוכיחו כי הדבר אפשרי. המערכות "צפות" על המים, ומסוגלות להתמודד עם המליחות שלו וגם עם סערות משמעותיות. גם מערכת של חברת Oceans of Energy שהוצבה בים הצפוני, שנחשב לסוער במיוחד, עבדה בהצלחה. "המערכות צריכות להתמודד עם גלים של 10 מטרים ויותר, הן חשופות למי ים, אוויר מלוח וקרינת UV חזקה", אמר מנכ"ל החברה.

התעשייה הסולארית מקווה ליהנות מניסיון העבר המוצלח האירופי בהקמת פלטפורמות בים, בין אם מדובר בטורבינות רוח באזורים רדודים יחסית, או בפלטפורמות צפות הפועלות כאשר העומק רב. בהולנד צופים כי "המפעלים" הראשונים של אנרגיה סולארית בים שיפיקו ג'יגה-ואט ויותר (כמו תחנת כוח פחמית) ייבנו כבר עד סוף העשור. אחד הכיוונים המבטיחים הוא הפיכתן של טורבינות רוח לאלמנט צף גם כן, ואז שילוב של שני האמצעים הטכנולוגיים במערכים צפים, כך שיוכלו יחד לספק אנרגיה בצורה רציפה יותר, בימים סוערים (ללא שמש), ובימים שמשיים (ללא רוח).