המיעוטים על הכוונת, מאות מפגינים נעצרו: כך נראית רוסיה לאחר ההכרזה על הגיוס החלקי

יותר ויותר רוסים העומדים בקריטריוני הגיוס מנסים להימלט מהמדינה • עד כה נעצרו יותר מ-1,300 מפגינים נגד המלחמה והגיוס, חלקם אף קיבלו צווי גיוס בעת מעצרם • למרות ששר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו הכריז על גיוס חלקי של 300 אלף איש בלבד, הסימנים מראים שהמספר האמיתי יהיה גבוה הרבה יותר

הפגנה במוסקבה נגד הגיוס החלקי. כ-1,300 מפגינים נעצרו ברחבי המדינה / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko
הפגנה במוסקבה נגד הגיוס החלקי. כ-1,300 מפגינים נעצרו ברחבי המדינה / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko

דיווחים על צווים שנמסרים באמצע הלילה, חיילים בכפייה שמקבלים רק שעה אחת לארוז ולהופיע במרכזי הגיוס ונשים מתייפחות לאחר ששלחו את בניהן ובני זוגן לחזית: יומיים חלפו מאז הכריז נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על גיוס חלקי של 300 אלף חיילי מילואים. המהלך הוביל למחאות ברחבי המדינה ועימותים במרכזי הגיוס, ונראה שרוסיה שוקלת לגייס הרבה יותר חיילים ממה שהכריז שר ההגנה סרגיי שויגו.

"מרבית השופטים גויסו": השפעת המלחמה על מערכת המשפט באוקראינה | ראיון
פוטין הכריז על גיוס, ו"מראית העין" של השגרה ברוסיה נשברה | פרשנות 
בעקבות ההודעה על הגיוס החלקי: ברוסיה מתנפלים על כרטיסי טיסה 

אישה אחת בכפר ברפובליקת בוריאטיה שבמזרח סיביר אמרה ל"גארדיאן" שהיא הרגישה לראשונה שמשהו לא בסדר כשהכלבים שלה החלו לנבוח בסביבות חצות. בקהילה הקטנה, המונה רק 450 איש, ראש הכפר צעד מבית לבית וחילק יותר מ-20 צווי גיוס. לדבריה, הגברים שזומנו התאספו בבוקר, חלקם שתו וודקה, ואחרים התחבקו ואמרו זה לזה לשמור על עצמם. נשים בכו והצטלבו בזמן שבני זוגן וילדיהן עלו על מיניבוס.

ברפובליקה חי מספר גדול של בוריאטים - הקבוצה האתנית הגדולה ביותר בסיביר, המהווה תת-קבוצה של המונגולים. "זה לא גיוס חלקי - זה גיוס של 100%", אמרה אלכסנדרה גרמז'אפובה, נשיאת "קרן בוריאטיה החופשית", קבוצה אקטיביסטית שמדווחת על הנעשה באזור. לדבריה, ביממה האחרונה היא ועמיתיה קיבלו וזיהו יותר מ-3,000 דיווחים על מסירת צווי גיוס ברפובליקה, הכל תוך 24 שעות מאז הכרזת פוטין.

"מאמץ מערכתי לפרוש את המיעוטים האתניים כבשר תותחים"

רבים מהגברים שקיבלו צווי גיוס נמצאים ברפובליקות המיעוטים האתניים של רוסיה - מה שמחזק את התחושה שהמדינה מסתמכת באופן לא פרופרציונלי על המיעוטים על מנת לספק כוחות למלחמה באוקראינה. אזורים אלה סובלים גם ממספר לא פרופרציונלי של הרוגים ופצועים כתוצאה מהמלחמה.

בחטי נישאנוב, יועץ מדיניות בכיר בוועידה לביטחון ושיתוף פעולה באירופה (CSCE) כתב בטוויטר: "כל מה שראיתי עד כה בגיוס הזה מצביע על כך שיאקוטיה, סאחה, בוריאטיה, דאגסטן וצ'צ'ניה (רפובליקות ברוסיה שבהן יש ריכוזים גדולים של מיעוטים אתניים - ח"א) מגויסות במספרים גדולים באופן לא פרופרציונלי. אם זה יוכח, אין ספק שזה למעשה מאמץ מערכתי לפרוש את המיעוטים האתניים של רוסיה כבשר תותחים".

למרות ההבטחות שהממשל יגייס רק גברים ששירתו לאחרונה בצבא ובעלי ניסיון קרבי, אקטיביסטים הצביעו על מספר מקרים בהם גברים בשנות ה-50 לחייהם שזומנו. ינינה נימאייבה, עיתונאית מאולן-אודה, בירת בוריאטיה, אמרה שבעלה בן ה-38 קיבל צו גיוס - למרות שמעולם לא שירת בצבא. "אני מבינה שיש לנו מכסה. הרפובליקה שלנו צריכה לאסוף 4,000 חיילים. אבל יש להקפיד על כמה פרמטרים ועקרונות בהתגייסות החלקית הזו", ציינה נימאייבה.

במהלך ריאיון בטלוויזיה ביום רביעי אמר שר ההגנה הרוסי שויגו שרוסיה מכוונת לגיוסם של 300 אלף חיילי מילואים, עיקרם בעלי ניסיון צבאי "עדכני" - אך המספר האמיתי בצו עליו חתם פוטין חסוי. עדויות וידאו מרחבי רוסיה הראו גיוסים גדולים שהתרחשו אפילו בעיירות קטנות, מה שמצביע על כך שהשלטון מתכנן לגייס הרבה יותר חיילים ממה שהוצג. בעיתון הרוסי העצמאי "נובאיה גאזטה אירופה" דיווחו כי מקור בממשל אמר שרוסיה מעוניינת לגייס יותר ממיליון בני אדם. 

עורך דין מהקואליציה להתנגדות מודעת לשירות צבאי ברוסיה אמר ל"נובאיה גאזטה אירופה" כי ב-21 בספטמבר, היום בו הודיע פוטין על הגיוס, התקבלו בארגון למעלה מ-2,000 פניות.

קבוצת זכויות האדם הרוסית "אגורה" קוראת לאנשים שנמצאים בקריטריוני הגיוס להימלט מטטרסטן, דאגסטן וסמרה בהקדם האפשרי, משום שצווים לאיסור יציאה מהעיירות ואזורי המגורים שם עלולים להיכנס לתוקף בקרוב.

יותר מ-1,000 מפגינים נעצרו

לאחר ההודעה על הגיוס, מאות התאספו להפגין במדרחוב ארבאט במרכז מוסקבה. על פי הדיווחים, שוטרים חילקו צווי גיוס לעצורים. ארטיום קריגר, כתב שנעצר במהלך שסיקר את ההפגנה, סיפר: "כל הגברים, לחלוטין כולם, קיבלו צו גיוס". דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הבהיר כי חלוקת צווי הגיוס לעצורים "אינה מפרה את החוק".

ב-CNN מדווחים כי לפחות 1,300 בני אדם נעצרו ברחבי המדינה ביום רביעי האחרון בגין השתתפות בהפגנות נגד המלחמה - חלקם גויסו ישירות לצבא. לפי קבוצת הניטור העצמאית OVD-Info, המשטרה עצרה את המפגינים ב-38 ערים ברחבי רוסיה. דוברת הארגון, מריה קוזנצובה, אמרה כי אחד העצורים אוים בתביעה בגין סירובו להתגייס. מתוך העצורים, יותר מ-500 נעצרו במוסקבה ויותר מ-520 נעצרו בסנט פטרסבורג. לפי הארגון, תשעה עיתונאים ו-33 קטינים נמצאים בין העצורים, ואחד מהקטינים הוכה באכזריות על ידי אנשי האכיפה.

הממשל ברוסיה הודיע כי העונש על סרבנות גיוס עומד כעת על 15 שנות מאסר.

לא רק המיעוטים עלולים להישלח לחזית: ברוסיה מפעילים לחץ על מהגרים ממדינות מרכז אסיה להתגייס. במועצה הנשיאותית לחברה אזרחית וזכויות אדם, ארגון הכפוף לפוטין, הציעו שמהגרים ממדינות אלה שיש להם אזרחות בת פחות מ-10 שנים, יתגייסו לשירות חובה של שנה. חבר המועצה, קיריל קבאנוב, כתב בנוגע להצעה: "סירוב למלא את החובה הצבאית צריך לגרור שלילת אזרחות רוסית לא רק מאדם שחייב בשירות צבאי, אלא גם מבני משפחתו".

פקקים במעברי הגבול, כרטיסי הטיסה אוזלים 

על חברות התעופה הרוסיות חל איסור למכור כרטיסים לגברים בין הגילאים 18 ל-65. רבים שביקשו להימנע מגיוס עטו על כרטיסי הטיסה של החברות הטורקיות, אשר ממשיכות את התנועה האווירית בין המדינות בעקבות התעקשות הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן שלא להצטרף לעיצומים נגד מוסקבה. הכרטיסים אוזלים במהירות והמחירים מרקיעים שחקים - מחיר לכרטיס טיסה לכיוון אחד ליעדים ללא ויזה עלול להגיע במקרה הטוב ליותר מ-2,500 דולר.

פקק במעבר גבול בין רוסיה לפינלנד, אתמול / צילום: Reuters, LEHTIKUVA
 פקק במעבר גבול בין רוסיה לפינלנד, אתמול / צילום: Reuters, LEHTIKUVA

הקרמלין הודיע כי הדיווחים על גברים בגיל הלחימה שנמלטים מהמדינה הם "מוגזמים" ו"חדשות מזויפות", אך העדויות מהגבולות מציגות תמונה אחרת: ישנם פקקים ארוכים במעברי הגבול לקזחסטן, גיאורגיה ומונגוליה.

חלק ממי שחצה את הגבול לגיאורגיה השתמש באופניים על מנת לעקוף את המכוניות ולהתחמק מאיסור החצייה ברגל. אחד מהגברים שחצו את הגבול אמר ל-BBC כי הוא חיכה יותר כ-12 שעות על מנת לעבור, וציין את הגיוס כסיבה ליציאה מרוסיה.

גיאורגיה היא מהשכנות הבודדות של רוסיה שאליהן האזרחים הרוסים יכולים להיכנס גם בלי להגיש בקשה לוויזה. פינלנד, שחולקת עם רוסיה גבול של 1,300 קילומטרים, אמנם דורשת ויזה, אך גם היא דיווחה על עלייה בתנועה בגבול המשותף שלה עם רוסיה.

שרת הפנים של גרמניה, ננסי פזר, הודיעה כי עריקים רוסים המאויימים על ידי "דיכוי חמור" יקבלו הגנה על בסיס כל מקרה לגופו, לאחר בדיקות ביטחוניות. ליטא, לטביה, אסטוניה וצ'כיה הודיעו כי לא יציעו מקלט לרוסים הנמלטים ממדינתם בשל הגיוס.