הלוואת בלון: אפשרות המימון שהיא לא משחק

למה קוראים לה הלוואת בלון? • מה ההבדל בינה לבין הלוואות אחרות? • אילו סוגים של הלוואות בלון קיימים? • ואיזה תנאי צריך להתקיים כאשר לוקחים אותה?

בלון התפוצץ / איור: מאגר איורי גלובס
בלון התפוצץ / איור: מאגר איורי גלובס

מה אפשר לעשות במקרה שאתם זקוקים לסכום נכבד של כסף אבל אין לכם דרך להשיגו באופן מיידי? אם אתם יודעים בוודאות שבעתיד הלא רחוק יעמוד לרשותכם סכום כזה, תוכלו לשקול לקחת הלוואת בלון.

הלוואת בלון היא הלוואה שלוקחים ומחזירים בבת אחת בסוף התקופה, ולא בהדרגה בסכומים מדודים, והריבית עליה גבוהה יחסית.

למעשה הלוואת בלון היא סוג של הלוואת גישור - אתם לוקחים הלוואה לפרק זמן קצר יחסית, ורק עד שסכום כסף אחר ישתחרר לכם וישמש לפירעון ההלוואה.

דוגמה קלאסית לצורך בהלוואת בלון היא כשאתם רוצים לרכוש דירה, אבל עדיין לא מכרתם את הדירה הנוכחית. במקרה כזה אתם לוקחים הלוואת בלון, לפרק זמן קצר יחסית, כאשר אתם יודעים בוודאות שהכסף שיגיע ממכירת דירתכם ישמש לכיסוי הלוואת הבלון. דוגמה נוספת היא נטילת הלוואת בלון לצורך רכישת רכב, או מימון של טיול לחו"ל, כנגד תוכנית חיסכון שתשתחרר לכם בעתיד הנראה לעין.

יש שני סוגים עיקריים של הלוואות בלון:

  1. הלוואה שבה מחזירים את כל הסכום בסוף התקופה שנקבעה, גם את הקרן וגם את הריבית. מדובר בהלוואה הניתנת בדרך כלל לזמן קצר ביותר, ברוב המקרים עד שנתיים.
  2. הלוואה שבה מחזירים בסוף את הקרן, אבל את הריבית משלמים באופן שוטף. גם ההלוואה מהסוג הזה ניתנת בדרך כלל לתקופה קצרה יחסית, אבל ארוכה יותר מהלוואת בלון רגילה, בדרך כלל ארבע שנים.

הלוואת הבלון כשמה כך היא - מתנפחת עם הזמן. היא צוברת את המדד / הצמדה ובמקרים רבים את הריבית (אלא אם מדובר בסוג של הלוואת בלון חלקית), כך שבסוף התקופה התשלום יהיה גבוה מהסכום שלקחתם בתחילת הדרך, ובמקרים רבים זה יהיה משמעותית מעל מה שלקחתם בתחילת הדרך. זאת להבדיל מהלוואות שמשולמות בתוך התקופה - החזרים קבועים שבעצם מקטינים את הקרן של ההלוואה, כך שלאורך זמן היקף ההלוואה יורד עד שבסוף התקופה ההלוואה מתאפסת (כמו במשכנתא).

יתרונות הלוואת בלון

היתרון הבולט של הלוואת הבלון הוא האפשרות לקבל מימון ביניים מיידי בצורת סכום כסף נזיל. ההחזר ייעשה כאשר הכסף שלכם שאינו נזיל באותו רגע, ישתחרר בעתיד.

חסרונות הלוואת בלון

מדובר על הלוואה מסוכנת יחסית, הן בגלל ההחזר שנעשה בבת אחת והן בגלל הריבית הגבוהה, כך שהלוואת בלון צריכה להילקח אך ורק כאשר יודעים בוודאות שסכום כסף אחד יעמוד לרשותכם בעת פירעון ההלוואה.

מדריכים נוספים באתר הון:

הלוואות חוץ בנקאיות - מי מעניק אותן ומתי כדאי לקחת

דירוג אשראי אישי - מה זה ואיך זה ישפיע עליכם?

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.