רשות התחרות: הורדת המכס על טונה חסכה עשרות מיליונים בשנה

בין 2013 ל-2016 הופחת בהדרגה המכס על שימורי טונה בקופסאות קטנות בישראל • מחקר של רשות התחרות שהתפרסם היום מעלה כי הורדת המכס בשווי 3.5 שקלים לק"ג התגלגלה במלואה לצרכנים, ותוספת התחרות אף הביאה לירידת מחירים מעבר לכך

שימורי טונה. המחיר ירד / צילום: חגית גורן
שימורי טונה. המחיר ירד / צילום: חגית גורן

בין 2013 ל-2016 הופחת בהדרגה המכס על שימורי טונה בקופסאות קטנות בישראל. מדובר היה באחת מהפחתות המכסים המשמעותיות הראשונות על מוצרי מזון, וכזאת שסימלה את מגמת הפתיחה ליבוא כולה. בתקשורת הכלכלית פורסם אז כי מחירי הטונה לא יירדו, אך מחקר של רשות התחרות שהתפרסם היום (א') מציג תמונה שונה לגמרי: על-פי המחקר, הורדת המכס בשווי 3.5 שקלים לק"ג התגלגלה במלואה לצרכנים, ותוספת התחרות אף הביאה לירידת מחירים מעבר לכך: 3.9 שקלים לק"ג במוצרים המיובאים. 

מה יקרה למחירים? מעל 90 תקני מזון יבוטלו החל מהשנה הבאה 

כאשר מדברים על טונה "מקומית" אין הכוונה לטונה שגודלה בבריכות דגים בישראל, אלא לטונה שיובאה מחו"ל ונארזה מקומית. אך גם במוצרי טונה הנארזים באופן מקומי נרשמה ירידה במחיר של 2.7 שקלים לק"ג, בתגובה תחרותית להוזלת המוצרים המיובאים.

הורדת המכס על טונה נובעת מהמלצה של ועדת קדמי שהגישה את הדוח הסופי שלה בשנת 2012. הדוח המליץ על הפחתת המכס מ-30%, כפי שהיה אז, ל-12%. במחקר של רשות התחרות נאמר כי "המלצות הוועדה ביחס לענף שימורי הטונה נתקלו בהתנגדות מצד היצרנים המקומיים ונציגיהם, כשבמרכז טיעוניהם חשש כי הפחתת המכס תביא לקריסת התעשייה המקומית, ללא תועלת לצרכן בדמות ירידת מחיר. על רקע התנגדויות אלה ענף שימורי הטונה הוחרג כעבור מעט יותר תחילה מהמהלך הרחב שיישמה הממשלה להפחתת המכסים ביולי 2012. משנה, בספטמבר 2013 בוטלה ההחרגה של הענף, ושר האוצר דאז, יאיר לפיד, חתם על צו להפחתת המכס על שימורי טונה, שנכנס לתוקף החל מ-1 בנובמבר 2013".

מחקרי עבר הראו כי הורדת המכס הובילה לירידת מחיר קצרת-טווח, כאשר המחיר חזר לקדמותו בשנים לאחר מכן. אך למעשה, מסבירים ברשות התחרות, מחקרים אלה לא התחשבו בשינויים שעבר מחיר הטונה העולמי באותה תקופה. מכיוון שדגי הטונה לא באמת מגודלים בישראל, המחיר העולמי היה משפיע על המחיר בישראל עם או בלי מכס. 

חיסכון של 38 מיליון שקל בשנה

לכן, ברשות התחרות פנו לשיטה אקונומטרית המתחשבת במחיר הטונה הגולמית ברבעון שלפני כן. בשל אורך חיי המדף של טונה בקופסת שימורים, יצרנים מסוגלים "להחליק" או לצמצם את ההשפעה של תנודות במחירים העולמיים. מבדיקה זו יוצא כי על כל שקל שהופחת במכס, המוצרים המיובאים הוזלו ב-1.12 שקלים, והמוצרים הנארזים מקומית הוזלו ב-0.76 שקלים. 

מעבר להפחתת המחירים לצרכן, הורדת המכס על שימורי טונה הביאה לכמה השפעות נוספות: הכמות המיובאת עלתה פי 10 בין 2013 ל-2017, וכמות המותגים הזמינים בישראל זינקה מפחות מ-20 מותגים למעל 40. בנוסף, מדד HHI לריכוזיות השוק ירד מדרגת ריכוזיות גבוהה לדרגת ריכוזיות בינונית, ונתח השוק המשולב של שלוש המתחרות הגדולות ירד מ-86% ערב הורדת המכס ל-76% שנתיים אחריה.

בסך-הכול, הורדת המחיר חסכה לציבור 38 מיליון שקל בשנה על-פי המחקר, על חשבון ירידה של בין 4 מיליון שקל ל-11 מיליון שקל בהכנסות המדינה כתוצאה מהירידה בשיעור המכס. על-פי המחקר של רשות התחרות, הרפורמה הצליחה וחסכה לציבור עשרות מיליוני שקלים בכל שנה מהחלתה ועד היום.