עסקת אילון מאסק-טוויטר חוזרת לשולחן ומחיר הנפט בדרך למעלה: 5 דברים שקרו בכלכלה במהלך החג

הלחץ המשפטי השפיע? אילון מאסק הודיע לטוויטר כי בכוונתו להתניע מחדש את רכישת החברה תמורת 44 מיליארד דולר • אופ״ק פלוס הודיע על קיצוץ התפוקה החד ביותר מאז מגפת הקורונה • וול סטריט רשמה פתיחת שבוע מדהימה וסחפה אחריה את שאר השווקים, ואז חזרו הירידות

5 דברים שכדאי לדעת על מה שקורה בשוק המט”ח / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
5 דברים שכדאי לדעת על מה שקורה בשוק המט”ח / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1. עסקת אילון מאסק-טוויטר חוזרת לשולחן

מייסד ומנכ״ל טסלה והאיש העשיר בעולם, אילון מאסק, שוב מפתיע את כולם. ביום שלישי האחרון דווח באתרים הכלכליים הגדולים כי מאסק מתכוון לחזור למתווה הראשוני לרכישת טוויטר לפי שווי של 54.2 דולר למניה - המשקפים לחברה שווי של 44 מיליארד דולר. בתגובה לדיווח זינקה המניה ב-22% לאחר שהמסחר בה הופסק לזמן קצר.

שני הצדדים הדרדרו להליכים משפטיים לאחר שמאסק ביקש לסגת מהסיכום הראשוני ביניהם, כשהדיונים אמורים להתחיל ב-17 באוקטובר.

על פי דיווחים שונים, הסיכויים של מאסק להפסיד בהליך המשפטי הם אלו שהובילו אותו להודיע על התנעת העסקה מחדש.

2. וול סטריט רשמה שני ימי שיא, וחזרה לירידות

המדדים המובילים בוול סטריט רשמו בימים שני ושלישי את היומיים הטובים ביותר זה שנתיים. בשלישי, טיפס הדאו ג'ונס ב-2.8% ואילו הנאסד״ק וה-S&P 500 עלו ביותר מ-3%.

בעקבותיהם טיפסו גם המדדים באירופה ובאסיה לשיאים יומיים שלא נראו הרבה זמן. הונג קונג ננעלה הבוקר בעלייה קרוב ל-6% לאחר חזרה מחופשה.

אלא שהאופטימיות הייתה קצרה. המסחר היום באירופה הסתיים עם ירידות של כאחוז אחד במדדי הדאקס והקאק וגם וול סטריט נפתחה עם מסכים אדומים. לאחר התאוששות קצרה, הדאו ג’ונס ירד עם נעילת המסחר ב-0.1%, ה-S&P500 ב-0.2% והנאסד״ק בכמעט 0.25%.

העליות בארה״ב וברחבי העולם בתחילת השבוע הן ככל הנראה תוצאה של מספר אירועים, ובין היתר דוח פעילות הייצור בארה״ב שהציג נתונים נמוכים מהתחזיות.

בשוק יש מי שכנראה קיווה שזה מה שיגרום לפד להאט מעט את קצב עליות הריבית החדות. אגב, סנונית ראשונה של העלאת ריבית מתונה מהצפי אפשר למצוא באוסטרליה, שם הבנק המרכזי העלה את הריבית ברבע אחוז ולא בחצי כפי שציפו בשוק. מנגד, ביצעה רומניה העלאה חדה יותר מהצפי.

3. מדינות אופ״ק פלוס הודיעו על קיצוץ של שתי מיליון חביות

הארגון המייצג את המדינות שמייצרות נפט, אופ״ק פלוס, הודיע על קיצוץ של שתי מיליון חביות ביום - החד ביותר מאז 2020. בוושינגטון זעמו וניסו להפעיל לחצים במטרה למנוע את רוע הגזירה שעשויה להקפיץ מחדש את מחיר הזהב השחור.

למרות העובדה שמדובר בהפחתה משמעותית, ההשפעה בפועל על ההיצע העולמי תהיה קטנה יותר מכיוון שכמה מדינות כבר שואבות מתחת למכסות שלהן.

ועדיין, עבור הממשל האמריקאי מדובר בחדשות רעות מאוד ערב בחירות אמצע הכהונה ואנשיו ניסו ללחוץ על אנשי הארגון להימנע מקיצוץ חד כל כך. גל עליות מחירים חדש עלול לפגוע בנשיא האמריקאי ג'ו ביידן. בינתיים, נראה כי הלחצים הללו כשלו.

הדיבורים על אפשרות הקיצוץ הקפיצו בינתיים את המחירים לאחר שאלו ירדו בהתמדה מאז חודש יוני. חבית ברנט מתומחרת כעת בקרוב ל-93 דולר, עלייה של כ-5% בהשוואה לשבוע שעבר.

4. הסחר העולמי בדרך להאטה

ארגון הסחר העולמי חוזה האטה בסחר בשנה הבאה כתוצאה מ״"זעזועים מרובים". החל ממלחמת רוסיה-אוקראינה, עלויות האנרגיה הגבוהות באירופה והידוק המדיניות המוניטרית של ארה"ב. כל אלו מעלים את עלויות הייצור ודוחקים את משקי הבית ברחבי העולם. התחזית המעודכנת של הארגון היא לצמיחה של 1% בלבד בשנה הבאה. עם זאת, עדכן הארגון את התחזית הנוכחית לשנה הנוכחית כלפי מעלה מ-3% ל-3.5%.

התחזית המעודכנת עומדות בקנה אחד עם תחזיות קרן המטבע וה-OECD. כולן מסמנות האטה משמעותית מהצמיחה של 9.7% בשנה שעברה בסחר העולמי.

5. סיבוב הפרסה של ראשת ממשלת בריטניה מפיל את הליש״ט

הליש"ט יורדת לאחר שראשת הממשלה הבטיחה לנווט את בריטניה "דרך הסערה" בנאום בוועידת המפלגה השמרנית שהתקיימה היום.

הליש"ט זינק במסחר הלילה ביום שני, לאחר שפורסם כי הממשלה הבריטית חוזרת בה מההחלטה לקצץ מסים לעשירי בריטניה. זאת לאחר ביקורת קשה מצד המפלגה על המיני-תקציב של ראשת ממשלת בריטניה החדשה, ליז טראס, ושר האוצר החדש שלה, קוואסי קווארטנג, שפורסמה לפני כשבועיים.

ואולם כיום, בעקבות נאום של טראס בוועידה המפלגה השמרנית הליש"ט נפל שוב ועלויות ההלוואה עלו מעט. בשעות הצהריים ערך הליש"ט ירד ביותר מאחוז אחד מול הדולר מ־1.1315 ל־1.1436. זאת לאחר שהגיע לשיא של שלושה שבועות מול הדולר במסחר המוקדם ביום רביעי.

בתוך כך, במפלגה כבר מעלים סימני שאלה על עתידה של טראס לאחר שסקרי דעת קהל של YOUGOV מראים כי הפופולריות שלה כרגע יותר נמוכה מאלה של בוריס ג'ונסון, אותו החליפה בתפקיד, וכן מזה של המועמד הקודם של מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין. רק 14% מהבריטים רואים אותה באור חיובי בעוד 73% רואים אותה באור לא חיובי.