סקירת מט"ח | סיקור שוטף

הדולר נחלש מול השקל; "המוסדיים מוכרים מט"ח בהיקף משמעותיים"

הדולר נסחר סביב 3.52 שקלים לדולר, והאירו נחלש בכ-0.6% סביב 3.47 שקלים • בעולם הדולר מתחזק מול האירו והליש"ט

הדולר צונח /. צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הדולר צונח /. צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

16:10

לאחר קביעת שער הדולר היציג, הוא נחלש ב-0.3% ויורד לרמה של 3.527 שקלים. האירו נסוג בכ-0.7% ונסחר סביב 3.47 שקלים, והליש"ט יורדת ב-0.4%, ושערה 3.96 שקלים.

בעולם, האירו נחלש ב-0.3% מול הדולר, ושערו 98 סנט, והליש"ט הבריטית יורדת ב-0.7% לרמה של 1.12 דולר.

11:25

הדולר נחלש כעת בכ-1.5% ונסחר סביב 3.528 שקלים לדולר, והאירו נחלש בכ-0.4% סביב 3.488 שקלים.

לאחר הודעת הריבית של בנק ישראל מציין אלכס זב'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, כי "הדבר החשוב ביותר בהחלטת הריבית של בנק ישראל לא הופיע בהחלטה עצמה, לא בתחזיות הכלכליות ולא בהודעת הנגיד בפתיחת מסיבת העיתונאים, אלא בתשובות לשאלות העיתונאים. אולם, לא מדובר באמירה ספונטנית, אלא במסר מתוכנן מראש. המסר של הנגיד היה כדלקמן - הוא הגדיר את הריבית הנוכחית כבר כמרסנת, רמז שתהליך עליית ריבית מהירה, שהוגדר ע"י בנק ישראל כ- Front loading , קרוב לסיום ותיאר רמה אליה שואף להגיע בנק ישראל בסוף התהליך "כשלוש פלוס".

בכך, אומר זב'ינסקי, "מסמן בנק ישראל שקצב העלאת הריבית צפוי להתמתן בפגישות הקרובות ובעוד שתיים-שלוש פגישות, בינואר-פברואר 2023 תהליך עליית הריבית צפוי להסתיים. גם התחזית לעליית הריבית של חטיבת המחקר של בנק ישראל שצופה ריבית בנק ישראל ברמה של 3.5% בעוד שנה מכוונת לרמה זו. אנו מעריכים שללא הפתעות כלפי מעלה במדדים הקרובים, הריבית של בנק ישראל תעלה ברבע אחוז בכל אחת משתי הפגישות הבאות ותגיע בשיא לכ-3.25%-3.5%".

08:35

סוער בשוק המט"ח הבוקר, לאחר העליות החדות בוול סטריט בימים האחרונים ומגמה חיובית במסחר בחוזים היום.

הדולר צונח בכ-2% מול השקל ונסחר סביב 3.51 שקלים לדולר, והאירו נחלש ב-0.5% סביב 3.483 שקלים.

בעולם, הדולר נחלש בכ-0.3%-0.4% מול האירו (0.992 דולר לאירו) והליש"ט (1.136 דולר לליש"ט) ונסחר ביציבות מול הין היפני והיואן הסיני. 

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מציין כי "המגמה החיובית בשוקי ההון ברחבי העולם, לצד הנחישות של בנק ישראל להיחלם באינפלציה והעלאת הריבית ביום שני, תורמים להיצעי מט"ח משמעותיים. העלייה החדה בשוקי המניות בעולם, והיקף החשיפה המוגבל שמחזיקים המוסדיים, גורמים לכך שתנועות חדות ומשמעותיות בשוק ההון הגלובלי באות לידי ביטוי מיידי בזירה המקומית. המוסדיים מוכרים מט"ח בהיקף משמעותיים עם העלייה בשווי תיקי המניות, כאפקט של גידור החשיפה. מכירות מט"ח מצד יצואנים ישראלים וחברות שגייסו מט"ח מביאות לעודפי היצע משמעותיים, כאשר החברות נדרשות לשקלים לצורך תשלומי שכר ומסים".

"מיעוט ימי המסחר והיציאה לימי גשר לאור החגים הקרבים תורמים לכך שהיצעי מט"ח משמעותיים מוזרמים לשוק המטבע המקומי במהלך מספר ימי מסחר קצרים ומעטים", מוסיף פריימן.