האוקראינים חוגגים, אך לא מודים: משאית תופת פגעה בגשר שמחבר בין רוסיה לקרים

פיצוץ משאית תופת הסב נזקים חמורים לגשר הגדול באירופה, היחיד שמחבר בין רוסיה לחצי האי קרים, ואף השבית את התנועה בו • יו"ר הפרלמנט של קרים האשים את אוקראינה, אך ממשלתה עדיין לא הגיבה באופן רשמי • בינתיים, ברשתות החברתיות, בכירים אוקראינים חוגגים

גשר קרים בוער לאחר הפיצוץ / צילום: Reuters, Stringer
גשר קרים בוער לאחר הפיצוץ / צילום: Reuters, Stringer

פיצוץ עוצמתי שנגרם ממשאית תופת פגע בגשר כלי הרכב והרכבת שמחבר בין רוסיה למצר קרץ' בחצי האי קרים בשבת בבוקר. שני חלקים מכביש כלי הרכב קרסו לתוך המים ואילו במסילת הרכבת, פרצה שריפה בקרונות שהובילו דלק, שהתפשטה לאורך הכביש.

כלי התקשורת הממלכתיים ברוסיה דיווחו כי כלי רכב ממולכד גרם לפיצוץ והודיעו כי 3 בני אדם נהרגו בנזק לגשר, נהג משאית התופת, וגבר ואישה שנסעו ברכב סמוך לפיצוץ. יו"ר הפרלמנט של קרים, ולדימיר קונסטנטינוב, הטיל רשמית את האחריות למעשה על האוקראינים, אך לא אוקראינה ולא נאט"ו פרסמו תגובה רשמית לאירוע.

מדובר בגשר הארוך ביותר באירופה, 19 קילומטר, ועלות הקמתו הייתה 3.6 מיליארד דולר. זהו העורק המרכזי להעברת אספקה לצבא הרוסי בדרום אוקראינה, היכן שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז לאחרונה על סיפוח ארבעה מחוזות. בנוסף, מדובר בחיבור היבשתי היחיד בין חצי האי קרים לרוסיה והתנועה בו הופסקה ל-10 שעות עד שהשריפה כובתה. לטענת השלטונות הרוסים בקרים, התנועה בציר חזרה בחלקים שלא נפגעו, אך תחת בידוק קפדני של הצבא.

פעולות הכיבוי בגשר קרים לאחר הפיצוץ / צילום: Reuters, Stringer
 פעולות הכיבוי בגשר קרים לאחר הפיצוץ / צילום: Reuters, Stringer

עבור הרוסים והן האוקראינים מדובר בייצוג של סיפוח חצי האי קרים לרוסיה, כאשר רבים מן האוקראינים מציינים שמדובר בפרויקט בנייה לא חוקי כחלק מהכיבוש הרוסי. תנועת הרכבים בגשר החלה ב-2018 והרכבת הראשונה עברה בו ב-2020. 

בעבר, בכירים במערכת הביטחון האוקראינית הצהירו שהגשר יהיה מטרה לגיטימית לטילים. נוסף על כך, כלי תקשורת עצמאיים באוקראינה, Ukrainska Pravda ו-UNIAN, הודיעו כי מדובר בפעולה של שירות הביטחון האוקראיני. בממשלה האוקראינית אומנם לא הגיבו באופן רשמי, אך בכירים צבאיים ופוליטיים אוקראינים הגיבו בחיוב בטוויטר על המתרחש.

אישה אוקראינית סמוך לעיצוב הבול המיוחד שיוציא משרד הדואר לכבוד פיצוץ גשר קרים / צילום: Reuters, Stringer
 אישה אוקראינית סמוך לעיצוב הבול המיוחד שיוציא משרד הדואר לכבוד פיצוץ גשר קרים / צילום: Reuters, Stringer

מיכאלו פודיליאק, יועץ לנשיאות אוקראינה, צייץ "קרים, גשר, התחלה. יש להשמיד כל מה שלא חוקי, כל הגנוב יש להחזיר לאוקראינה, יש לגרש כל מה שהוא הכיבוש הרוסי". מנהל דואר אוקראינה אף הודיע כי סט בולים חדש יודפס לציון האירוע. חשבון הטוויטר הרשמי של ממשלת אוקראינה הגדיל וצייץ "Sick burn" (שריפה, אך גם 'קטילה מעולה' בסלנג אמריקאי). השיא הגיע כאשר אולקסי דנילוב, ראש המועצה לביטחון לאומי של אוקראינה, צייץ וידאו של מרילין מונרו שרה "Happy Birthday, Mr. President" אליו צורף בעריכה צילום פיצוץ הגשר, עם הכיתוב "בוקר טוב, אוקראינה!".

ברוסיה, פוטין כבר הורה על הקמת ועדת חקירה ממשלתית שתבחן את האירוע. פתיחת הגשר ב-2018 נחשבת לאחד ההישגים הגדולים של פוטין כנשיא רוסיה ועד עתה זה היה אחד מהכבישים הבטוחים ביותר לצבא רוסיה. נוסף על כך, הפיצוץ אירע בסך הכל יום לאחר יום ההולדת ה-70 של פוטין. דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכארובה, ציינה כי "תגובת קייב להרס התשתית האזרחית החשובה מעידה אך ורק על האופי הטרוריסטי שלה".