מומחי צבא: לתקיפות האוויריות של רוסיה באוקראינה יש ערך אסטרטגי זניח

חוקרים צבאיים אומרים כי תקיפות אוויר לבדן לעתים רחוקות יצליחו לשנות את פניה של מערכה צבאית • "הנזק, עם כל כמה שהוא טרגי, אינו בעל ערך צבאי אמיתי"

פגיעה בבניין במתקפת הטילים על קייב ביום שני / צילום: Reuters, GLEB GARANICH
פגיעה בבניין במתקפת הטילים על קייב ביום שני / צילום: Reuters, GLEB GARANICH

התקפה הרוסית ביום שני, שכללה עשרות פגיעות טילים בערים אוקראיניות ובתשתית החשמל של המדינה, הפגינה את יכולתה של מוסקבה לפגוע במטרות המפוזרות על פני כל אוקראינה, אבל גם חשפה את מגבלות הטקטיקה הזו בקידום יעדי המלחמה הרוסיים. 

רוסיה פתחה במתקפת טילים על אוקראינה; יותר מ-10 נהרגו 
האוקראינים חוגגים, אך לא מודים: משאית תופת פגעה בגשר שמחבר בין רוסיה לקרים 
ההרוגים הרוסים בפלישה לאוקראינה מגיעים בעיקר מהמחוזות העניים 

אוקראינה מסרה כי כוחות ההגנה שלה הצליחו ליירט כחצי מ־84 טילים שרוסיה ירתה בכמה סבבים, מספר שלא ניתן היה לוודא באופן עצמאי. הרשויות אמרו כי 11 איש נהרגו בהתקפות, ויותר מ־80 נפצעו, לאחר שטילים פגעו בבנייני דירות, בתחנות כוח ובמטרות אחרות.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר כי ההתקפות היו בתגובה לפיצוץ בסוף השבוע של הגשר על מיצרי קרץ', המקשר בין רוסיה לחצי האי קרים הכבוש על־ידי הרוסים, פעולה שמוסקבה תיארה כפעולת טרור אוקראינית.

ההתקפות נערכו בזמן שחיילים רוסיים איבדו שטח לכוחות האוקראיניים במזרח ובדרום המדינה, אזורים שפוטין כעת טוען כי הם טריטוריה רוסית. פוטין אמר כי המטרות היו "מתקני אנרגיה, פיקוד צבאי ותקשורת".

"מה שהם כנראה עשו היום, שזה לפגוע במטרות ותשתיות אזרחיות, כנראה קשור הרבה יותר לאיתותים שהם רוצים לשלוח מאשר להשגת של מטרה צבאית אמיתית כלשהי", אמר סידהארת קאושל, חוקר במכון המחקר Royal United Services בלונדון.

קאושל אמר כי נראה שהנזק, "עם כל כמה שהוא טרגי, אינו בעל ערך צבאי אמיתי, והם הפעילו יכולות יקרות למדי". 

יכולת מוגבלת

הצבא האוקראיני מסר כי רוסיה השתמשה בטילי שיוט ששוגרו מהקרקע, מהים ומהאוויר, בטילים בליסטיים, בטילי קרקע־אוויר ובמל"טים מתוצרת איראנית. קאושל אמר שנראה כי חלק מהתקיפות נעשו עם טילי שיוט מסוג 3M-14 Kalibr ששוגרו מספינות קרב וצוללות בים השחור.

טילים כאלה לרוב נושאים ראשי נפץ במשקל כ־500 קילו של חומר נפץ, גודל שמגביל את יכולתה של פגיעה בודדת לפגוע בתשתית משמעותית.

בעוד שמהירות הטיסה של טילי שיוט נמוכה יחסית וזה עוזר ליירט אותם, הם מסוגלים לבצע כמה מהלכי התחמקות תוך כדי טיסה שהופכים אותם קשים לגילוי, וכמו כן יש להם חתימה נמוכה ברדארים, כך שלעתים קרובות הם מתגלים מאוחר מדי.

אוקראינה תלויה מאוד בסוללת הגנה אווירית S-300 מהתקופה הסובייטית, אם כי יש לה גם מערכות אחרות. ההתקפות נגד אזרחים, שהאיחוד האירופי גינה כפשע מלחמה, עשויות להגביר את הלחץ על ממשלות מערביות לספק מערכות הגנה אווירית נוספות כפי שקייב מבקשת.

לא קיימת מערכת הגנה אווירית המסוגלת להיות יעילה ב־100% במדינה בגודל אוקראינה, אבל סוללות רבות הושארו בעורף כדי להגן על הבירה ועל ערים אחרות. משלוח של סוללות נוספות יאפשר לחלק מהסוללות להיות משוחררות להגנה טובה יותר על חיילים אוקראיניים נגד התקפות רוסיות בקווי החזית, כך אמרו אנליסטים.

עם זאת, בגלל שצבאות אירופיים רבים מחזיקים מעט מערכות הגנה אווירית בעצמם, יכולתם לשלוח מערכות נוספות לאוקראינה היא מוגבלת, כך אמרו אנליסטים.

רקורד גרוע

היסטוריונים צבאיים הבחינו כבר זמן רב שלמבצעי תקיפות אוויריות אסטרטגיים - המענישים אוכלוסיות אזרחיות ופוגעות בתשתיות קריטיות כדי לפגוע במוראל ולהחליש רצון של צבא להילחם - יש רקורד גרוע בהשפעה על תוצאות המערכה אם לא מתלווה לכך מרכיב קרקעי כלשהו.

עוצמה אווירית, כולל טילים, משיגה את היעילות המרבית כשהיא משנה את מאזן הכוחות על הקרקע, לדוגמה על־ידי פגיעה בקווי אספקה או מתן תמיכה טקטית לכוחות בשטח, כך אמרו אנליסטים.

אנליסטים מערביים גם מטילים ספק ביכולתה של רוסיה מסוגלת לשמר את קצב השימוש בטילים מונחים לתקופה ממושכת כלשהי. הערכות מודיעין מערביות מאז מרץ קובעות כי המלאי הרוסי של טילים מדויקים המשוגרים מהקרקע כנראה מוגבל.

ישנם טילים שגם יהיה צורך לשמור לשימושים אחרים מעבר למערכה הנוכחית, כך אמרו אנליסטים. מוסקבה תצטרך לשמור מלאי כלשהו לאירועים בסבירות נמוכה כמו כניסה של נאט"ו למלחמה או כדי לשאת ראשי נפץ גרעיניים לא אסטרטגיים לשימוש באוקראינה.

סימן אחד לכך שהמלאי אוזל הוא שרוסיה משתמשת בטילים ימיים לפגיעה במטרות קרקעיות, ייעוד לו הטילים לא מותאמים ובעקבות זה הפגיעות לא מדויקות.

אנליסטים גם מעריכים כי הייצור הרוסי של טילים לחידוש המלאי מוגבל בגלל הסנקציות המערביות, האוסרות על יצוא לרוסיה של שבבים ומוצרים אלקטרוניקה מערביים החיוניים למערכות השיוט של הטילים.

בעוד שרוסיה כנראה תוכל למצוא חלק מהרכיבים האלה בשווקים שחורים ואולי תייצר חלק מהם בעצמה, חידוש יותר מ־2,000 טילי שיוט ובליסטיים שלפי הערכות נורו מאז תחילת המלחמה יהיה אתגר משמעותי.