רוסיה פתחה במתקפת טילים על אוקראינה; יותר מ-10 נהרגו

נשמעו פיצוצים בקייב בפעם הראשונה מאז יוני • דיווחים על התקפות גם בלבוב, טרנופול ומחוזות נוספים • ככל הנראה מדובר על תגובה רוסית לפיצוץ הגשר המחבר בין רוסיה וחצי האי קרים

פגיעה בבניין במתקפת הטילים הבוקר על קייב / צילום: Reuters, GLEB GARANICH
פגיעה בבניין במתקפת הטילים הבוקר על קייב / צילום: Reuters, GLEB GARANICH

רוסיה פתחה הבוקר (ב') במתקפת טילים נרחבת על אוקראינה, בין היתר על הבירה קייב ועל המחוזות לבוב, טרנופול ועוד. נכון לעכשיו, יותר מ-10 נהרגו (מתוכם, שמונה נהרגו בקייב) ולמעלה מ-60 נפצעו, כך לפי שירותי החירום במדינה. בנוסף נפגעו כ-11 תשתיות מרכזיות בקייב. 

האוקראינים חוגגים, אך לא מודים: משאית תופת פגעה בגשר שמחבר בין רוסיה לקרים 

בין היתר, מתקפת הטילים פגעה ברובע שבצ'נקו שבמרכז העיר קייב. על פי הדיווחים באוקראינה, ההפצצות כוונו למרכזי הערים ולתחנת הרכבת בקייב.

על פי הדיווחים ברויטרס, באוקראינה מעריכים שיירטו 41 מתוך 75 הטילים ששיגרה רוסיה.

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, האשים את רוסיה לאחר מתקפת הטילים בכך שתזמון ההתקפה נועד לפגוע באזרחים בדרכם לעבודה. בנוסף, בהודעה הרשמית טען זלנסקי שהטילים אירניים, ושמטרת ההתקפה היא לפגוע בתשתיות האנרגיה באוקראינה ולזרוע פחד.

לפני זמן קצר, נאם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והודיע ש"רוסיה תגיב בחומרה לפעולות טרור כלפיה, התגובה תהיה שוות ערך לאיום על רוסיה". בנוסף, חזר פוטין על הטענה שאוקראינה היא האחראית לפיצוץ גשר קרץ'. 

המתקפה הנוכחית היא ככל הנראה מתקפת נגד רוסית, לאחר שבסוף השבוע פגעה משאית תופת בגשר כלי הרכב והרכבת שמחבר בין רוסיה למצר קרץ' בחצי האי קרים. פוטין הגדיר את הפצצת הגשר "מתקפת טרור".

פיצוץ הגשר בוצע על ידי כלי רכב ממולכד, והוביל למותם של שלושה בני אדם - נהג משאית התופת, וגבר ואישה שנסעו ברכב סמוך לפיצוץ. יו"ר הפרלמנט של קרים, ולדימיר קונסטנטינוב, הטיל רשמית את האחריות למעשה על האוקראינים, אך לא אוקראינה ולא נאט"ו פרסמו תגובה רשמית לאירוע.

עבור הרוסים והן האוקראינים הגשר מייצג את סיפוח חצי האי קרים לרוסיה, כאשר רבים מן האוקראינים מציינים שמדובר בפרויקט בנייה לא חוקי כחלק מהכיבוש הרוסי. תנועת הרכבים בגשר החלה ב-2018 והרכבת הראשונה עברה בו ב-2020.