משרד התקשורת פותח את מרכזי החלוקה של הדואר לתחרות

המשרד קבע כי כל מרכזי החלוקה של דואר ישראל ייפתחו לתחרות בהדרגה החל מהשנה הבאה ועד 2026 • המחירים שקבע משרד התקשורת לשימוש בכל תא חלוקה יהיה נושא לוויכוח קשה עם כל השחקנים בשוק

דואר ישראל. המהלך נעשה כחלק מעידוד התחרות / צילום: איל יצהר
דואר ישראל. המהלך נעשה כחלק מעידוד התחרות / צילום: איל יצהר

שלב נוסף ברפורמה בתחום הדואר: משרד התקשורת מפרסם היום (ג') שימוע בעניין שירות גישה למרכזי חלוקה וכן בעניין התשלום עבור שירות זה.

הגישה למרכזי החלוקה הוא נושא שנוי במחלוקת, וחברת דואר ישראל תנהל עליו מאבק עיקש, היות שמדובר במחירים שהם מאוד נמוכים מבחינתה ואינם כלכליים. מנגד צפוי מאבק של מתחרותיה של דואר ישראל לקביעת תעריפים נמוכים יותר, כך שהכרעה בנושא לבטח תתקבל רק בממשלה הבאה. 

לאחר חודשים של משא-ומתן: דואר ישראל והאוצר חתמו על תוכנית הבראה 

המהלך נעשה כחלק מעידוד התחרות ובמסגרת רפורמה כוללת שמוביל שר התקשורת יועז הנדל, הכוללת קידום הפרטת החברה והסכם עם האוצר וההסתדרות לגבי פרישת למעלה מ-1,000 עובדים. גישה לאזורי חלוקה אזוריים של דואר ישראל תאפשר למתחרותיה נגישות לקהל רחב יותר במחירים שקבע המשרד.

השימוע קובע כי לצורך חלוקת דבר דואר על-ידי בעל היתר בתאי חלוקה, החברה תאפשר לכל בעל היתר גישה למרכז חלוקה באמצעות מתן מפתח. המהלך יהיה מדורג ויחל ב-1 במרץ 2023, כאשר החברה תאפשר גישה פיזית עבור לפחות 30% מתאי החלוקה במרכזים.

החל מ-3 במרץ 2024 החברה תאפשר גישה פיזית עבור לפחות 60% מתאי החלוקה, ושנה אחר-כך תאפשר גישה פיזית עבור לפחות 90% מתהתאים במרכזי החלוקה, כאשר שנה לאחר מכן, ב-2026, ייפתחו כל תאי בכל מרכזי החלוקה בארץ.

בדומה לרפורמות בשוק התקשורת, גם כאן משרד התקשורת הודיע לחברת דואר ישראל כי היא תחויב להעביר את מלוא המידע לגבי מרכזי החלוקה שלה בכל הארץ, מיקומים, כתובות, מיקודים ועוד, וכן תחויב לעדכן 45 יום קודם לכן על מרכזים חדשים שתפתח.

המחיר שקבע המשרד שישלמו המתחרים עבור השימוש בתא חלוקה הוא 4.04 שקלים לשנה עבור כל תא חלוקה, כאשר המחיר יורד במקרה שיש יותר ממתחרה אחד שחולק בתא.