"הרע עוד לפנינו": קרן המטבע העולמית חותכת את תחזית הצמיחה ל-2023

לפי קרן המטבע העולמית, הצמיחה הגלובלית תאט בשנת 2023 ל-2.7% ומיליוני ברחבי העולם ירגישו במיתון משמעותי

קריסטלינה גאורגייבה, ראש קרן המטבע העולמית / צילום: Associated Press, Patrick Semansky
קריסטלינה גאורגייבה, ראש קרן המטבע העולמית / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

קרן המטבע העולמית צופה שהצמיחה העולמית תאט ל-2.7% בשנה הבאה, ירידה של 0.2% מהתחזית שלה בחודש יולי השנה. בנוסף, לפי תחזיות הקרן, שנת 2023 תרגיש כמו שנת מיתון למיליונים סביב לעולם בשל האטה משמעותית שירשמו הכלכלות הגדולות בעולם, כמו ארה"ב, סין ואירופה.

● "סיכון ממשי ליציבות הפיננסית": כל מה שכדאי לדעת על המשבר בבריטניה | שאלות ותשובות
● הלקח שלא נלמד מ-2008 ומה יכול לגרום לפד לשנות כיוון: התחזית של פרופ' ליאו ליידרמן | ראיון
● "הפעם זה רציני": מנכ"ל ג'יי.פי מורגן מזהיר ממיתון בתוך חודשים

מעבר לתקופות של משבר כלכלי או שיאה של מגפת הקורונה, קרן המטבע מציינת כי 2022 היא "שנה הצמיחה החלשה ביותר מאז 2001", וכי הכלכלה הגלובלית תצמח ב-3.2% בלבד לאחר שצמחה ב-2021 ב-6%.

"הגרוע מכל עוד לפנינו ועבור הרבה מאוד אנשים 2023 תרגיש ממש כמו מיתון", נכתב בדוח של הקרן שמהדהד אזהרות של אנליסטים רבים ומנכ"לי בנקים. לפי הקרן, יותר משליש מכלכלות העולם ירשמו שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית, בעוד הכלכלות הגדולות יותר, כמו ארה"ב, ימשיכו להאט משמעותית.

לפי הדוח, שלושה אירועים משמעותיים מכבידים על הצמיחה העולמית: הפלישה הרוסית לאוקראינה, משבר יוקר המחיה וההאטה הכלכלית בסין. ביחד, שלושת הגורמים האלו יוצרים "תקופה רעועה" כלכלית, גיאופוליטית ואקולוגית, לפי הקרן.

המלחמה באוקראינה מוסיפה להיות "כוח משמעותי לחוסר היציבות בכלכלה הגלובלית", כך לפי הדוח, כאשר השפעותיה הובילו למשבר אנרגיה חמור באירופה. מחיר הגז הטבעי הוכפל פי יותר מ-4 מאז 2021, כשרוסיה מייצאת פחות מ-20% מרמותיה ב-2021. מחירי המזון גם זינקו בעקבות הפלישה הרוסית.

עוד בתחזיות שאינן מעודדות, הקרן צופה שהאינפלציה העולמית תגיע לשיאה בסוף השנה הנוכחית ותעלה מ-4.7% ב-2021 ל-8.8%, וכי רמה זו "תישאר גבוהה ליותר זמן ממה שצפינו לו בדוח הקודם". האינפלציה העולמית ככל הנראה תעלה ל-6.5% בשנה הבאה.