זוכה הנובל הטרי רחוק מהקונצנזוס: "ברננקי היה מהאחראים למשבר 2008"

ביקורת רבה מופנת על ההחלטה להעניק פרס נובל בכלכלה ליו"ר הפד לשעבר בן ברננקי • המבקרים טוענים כי הפד בפיקודו תרם להחרפת המשבר • בוול סטריט ג'ורנל כתבו: "ברננקי והפד יצרו את התנאים הכספיים שהובילו למשבר הפיננסי הגרוע ביותר מזה 80 שנה"

בן ברננקי, יו''ר הפד לשעבר / צילום: Reuters
בן ברננקי, יו''ר הפד לשעבר / צילום: Reuters

ההחלטה להעניק את פרס נובל בכלכלה ליו"ר הפד לשעבר בן ברננקי זכתה ללא מעט ביקורת ברשתות החברתיות. המבקרים משתוממים מול ההחלטה להעניק פרס למי שהיה ראש הפד בזמן המשבר הפיננסי העולמי ב־2008, אותו הם תופסים כאחד מהאחראים העיקריים לו.

הבנק הפדרלי תחת ברננקי נודע במדיניות המוניטרית שלו במהלך המשבר הפיננסי, חלקה היתה הכרחית ובעלת ערך. ובסופו של דבר, הפד לא הצליח לצפות את הפאניקה הפיננסית ואת ההתרסקות שבה בעקבותיה. המבקרים את ברננקי טוענים כי הפד בפיקודו תרם להחרפת המשבר, בשל כישלונו לנקוט בצעדים הדרושים כדי למנוע את האסון על ידי העלאת הריבית במועד, מה שהיה מעודד חיסכון וממתן הוצאות מופרזות.

● האיש שישב בקוקפיט בזמן הסערה הגדולה: בן ברננקי הוא היו"ר של כולנו | אורי חפץ, דעה

"פרס לחוסר אחריות"

העיתונאי מאט טייבי, מבקר חריף של החילוץ שניתן למוסדות פיננסיים כתוצאה מהמשבר של 2008, צייץ בטוויטר: "לתת לבן ברננקי את פרס נובל בכלכלה עשויה להיות ההחלטה הכי פחות מפוקחת בכל הזמנים"; מייקל בורי, המשקיע שהרוויח הון מהימור נגד שוק הדיור, צייץ: "ברננקי מקבל את פרס נובל בכלכלה. זו לא בדיחה".

אירינה צוקרמן, אנליסטית עסקית העומדת בראש Scarab Rising, מאשימה את ברננקי על שהציע תוכנית "הקלה כמותית, שכללה רכישה לא קונבנציונלית של ניירות ערך של אג"ח אוצר וניירות ערך מגובי משכנתאות כדי להגדיל את היצע הכסף. עכשיו ברננקי מקבל פרס נובל על עידוד התנהגות פיסקלית חסרת אחריות, בתקופה של אינפלציה עולמית ואחרי שנים רבות בהן הלכה ממשלת ארה"ב בעקבות הדוגמה שלו להדפיס כספי מונופול".

גם ב"וול סטריט ג'ורנל" הגיבו בביקורת כלפי הבחירה בברננקי לפרס: "ברננקי והפד יצרו את התנאים הכספיים שהובילו למשבר הפיננסי הגרוע ביותר מזה 80 שנה. כמושל הפד בשנים 2002-2005, ברננקי עורר הדים כשטען שהסיכון הכלכלי הגדול ביותר הוא דפלציה".

בג'ורנל טוענים כי "הוא (ברננקי) שכנע את עמיתיו ואת היו"ר אלן גרינשפן לשמור על שיעורי ריבית נמוכים בצורה יוצאת דופן באביב 2003, גם כאשר חלפה הורדת המס והכלכלה פרחה. מחירי הנכסים זינקו, במיוחד שוק הדיור, אך הפד המשיך לספק סובסידיה לאשראי עם ריבית ריאלית שלילית".