ההנחיה החדשה שתשנה את תנאי העסקתם של מאות אלפי עובדי מדינה

הוראה תקדימית של נציב שירות המדינה בתמיכת האוצר מאפשרת לראשונה גם לעובדי מדינה שאינם הורים להשלים שעות עבודה ולבצע שעות נוספות מהבית • זאת במאמץ לשמר עובדים ולהתחרות במגזר הפרטי שמגלה גמישות בעבודה מרחוק

עבודה מהבית / צילום: Shutterstock
עבודה מהבית / צילום: Shutterstock

הנחייה חדשה שהוציאה נציבות שירות המדינה מרחיבה משמעותית את האפשרות של עובדי מדינה לעבוד מהבית. בכפוף לאישור מנהליהם, יורשו החל מחודש זה מאות אלפים מעובדי משרדי הממשלה, יחידות הסמך, מערכת הביטחון והחוץ ובתי החולים הממשלתיים לעבוד שעות נוספות מהבית ולהשלים ממנו שעות חסרות במשרד. 

● רוב העובדים במשרדי הממשלה נמצאים בסכסוך עבודה | נתון אחד ביום 
השופטים הם השיאנים: כך מתפלג השכר במגזר הציבורי

פרטי ההנחיה, המתפרסמים לראשונה בגלובס, מתירים בפעם הראשונה השלמת שעות וביצוע שעות נוספות מהבית (או מכל מקום אחר מחוץ למשרד) לכל עובד שמשרתו מאפשרת זאת - ולא רק להורים לילדים עד גיל 12 כפי שהיה נהוג עד כה. זאת, כדי לגשר על מה שראו במדינה כפער שלא ניתן להסבר בתנאים בין עובדים הורים לילדים לכאלה שאינם.

גם הורים לילדים יוצאים נשכרים מההנחיה החדשה - עד כה הותר להם להשלים מהבית שעות שהחסירו במשרד רק אם המשיכו אותם לשעות נוספות מהבית באותו יום.

כעת, תנותק ההתניה הזאת והורים יוכלו להשלים שעות חסרות מהבית עד שלוש פעמים בשבוע, ללא תלות בשעות נוספות. עובד שאינו מוגדר במשרת הורה יוכל להשלים שעות מהבית פעם אחת בשבוע. השלמת העבודה מהבית מוגבלת ל־8 שעות בחודש ויש לציין כי ההנחייה אינה מתייחסת כלל לשעות העבודה הרגילות.

חבלי הלידה של הפיילוט דרשו טיפול

משבר הקורונה היווה פיילוט ענק לעבודה מהבית במגזר הציבורי (ובכלל). בסיומו, החליטו הממונה על השכר במשרד האוצר קובי בר נתן, ונציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ לאפשר לעובדים להמשיך לעבוד מרחוק במתכונת מצומצמת: יום אחד בשבוע מהבית ועוד יומיים "היברידיים" בחודש - משולבים בין הבית למשרד. אלא שבפיילוט התגלו מספר חבלי לידה שדרשו טיפול.

ראשית, שעות נוספות הן רכיב מרכזי בשכר של רבים מעובדי המדינה. המעבר לעבודה מהבית, תוך איסור על שעות נוספות מהבית לכל מי שאינו הורה או שילדיו הגיעו כולם לגיל מצוות, הקשתה על העובדים. כעת, כאמור, תיפתח האפשרות לעבוד שעות נוספות מהבית לכל העובדים, ללא קשר למצבם המשפחתי.

עדיין נשמר פער מסוים בין התנאים לעובדים במשרת הורה לעומת כאלה שאינם, מתוך הבנה שהורים נאלצים להיות יותר בבית עם הילדים ולעיתים לעבוד בשעות מאוחרות. כך, במשרת הורה ניתן לנצל עד 50% ממכסת השעות הנוספות החודשית מהבית, בעוד שיתר העובדים יוכלו לנצל רק 30% ממכסת השעות הנוספות מהבית. יותר לכולם לעשות שעות נוספות מהבית גם בימים שבהם יתר העבודה נעשתה מהמשרד, כל עוד הם לא חורגים מ־12 שעות עבודה ביום.

 
  

חשש שהעובדים ינצלו את ההטבה לרעה

מעבר לפערים בין העובדים במשרת הורה לאלו שאינם, קיים חשש מפני ניצול לרעה של הגמשת תנאי העבודה מהבית במגזר הציבורי.

גורמים במדינה העוסקים בתחום יודעים לספר שאחרי ההתלהבות הראשונית, חלה התמתנות לאורך השנתיים במידת שביעות הרצון ממודל העבודה מהבית, לפחות מצד המנהלים.

בחלק מהיחידות קיים סדר יום לעבודה מהבית, עם שיחות בוקר וחלוקת משימות, אבל במקרים אחרים נרשם קושי לנהל שגרת עבודה מרחוק.

"אם יימצא שבוצע ניצול לא נכון של האפשרות להעסקת הורים בשעות נוספות מרחוק בהתאם לכללי הוראה זו, תפנה נציבות שירות המדינה להסברים רלוונטיים מהמשרדים ובמידת הצורך תפסיק את האישור לעבודה בשעות נוספות מהבית/מרחוק", מובהר בהנחיית הנציבות.

לפי ההנחיה, "הבקרה תתבצע על ידי בחינת מידת השגת המטרות והיעדים של מדיניות הנציבות באמצעות מדדים מוסכמים. כדי לבחון את מידת השגת המטרות והיעדים שנקבעו לעיל, הוגדרו מדדי הצלחה עיקריים. הצלחה, פירושה עמידה בנורמות אותן הגדירה הנציבות. חישוב המדדים יתבצע בכל אחד ממשרדי הממשלה ויחידות הסמך שמנהלים את נוכחות עובדיהם במודל הנוכחות במרכב"ה (יחידה באגף החשב הכללי במשרד האוצר - א.ד)".

במגזר הציבורי עדיין רחוקים מאוד מההייטק

העבודה מהבית במגזר הציבורי מוגדרת עדיין כפיילוט זמני. הוא אמור להסתיים לקראת תחילתה של 2023 ואז יפורסמו התובנות.

כרגע מסתמן שיוחלט להמשיך עם יום עבודה אחד בשבוע מהבית או מרחוק, נוסף להנחיה החדשה של הנציבות המסדירה את השעות הנוספות והשלמת שעות התקן החסרות.

האפשרות להרחיב את המודל ליומיים בשבוע מהבית עלתה בדיונים אבל כרגע לא נוטים לאמצה. נתונים שנאספו מסקרים שנערכו מול מנהלי יחידות ועובדים לא העלו את הצורך להרחיב את ימי העבודה לכלל עובדי המדינה, אבל כן קיימת נכונות מצד המדינה להקל בתפקידים מסוימים.

באוצר מאשרים כיום מקרים פרטניים של יומיים בשבוע, כמו למשל מועצה אזורית בפריפריה שחיפשה לגייס מהנדס מחשבים והתקשתה למצוא בתנאים הרגילים שמציעה המדינה. עוד אושרה עבודה מורחבת מהבית בעולם המשפט, בעבודה שמבוססת על כתיבה.

מנגד, באוצר דחו בקשות רבות אחרות של גופים ציבוריים לתוספת ימים מהבית. אחד השיקולים שנלקחים בחשבון הם הנהלות שבונות תוכניות שלמות לעבודה מרחוק עם מדדים שאפשר לבדוק אמפירית.

נהוג לחשוב שעובדי המגזר הציבורי נהנים מתנאים נוחים, אבל בכל הקשור לעבודה מהבית הם עדיין רחוקים מאוד מהנהוג בחלקים רבים של המגזר העסקי בכלל ובהייטק בפרט.

בסוף 2021 רק כ־7% מעובדי המגזר הציבורי הרחב עבדו לפחות יום אחד בשבוע מהבית. זאת, לעומת שיעור יותר מכפול של עובדים מהבית מחוץ למגזר הציבורי - כך לפי עיבוד בנק ישראל לסקרי כוח האדם של הלמ"ס.

עם זאת, לנציבות שירות המדינה ישנה שיטת מדידה מעט שונה, שמראה כי לפחות בקרב משרדי הממשלה המעבר לעבודה מהבית הוטמע באופן נרחב. נכון למאי אשתקד, כ־75% מעובדי הממשלה הורשו לעבוד מהבית יום בשבוע מהבית. לא כולם מימשו את הזכאות: כ־45% מעובדי הממשלה עבדו מהבית בפועל לפחות יום אחד בחודש.

יסייע בצמצום פערי השכר ויקדם נשים

לעבודה מהבית הוצבו על ידי הנציבות גם יעדים חברתיים: "סיוע בצמצום פערי השכר המגדריים ברכיב השעות הנוספות, על-ידי האפשרות לבצע שעות נוספות מהבית לאחר שעות העבודה הרגילות במשרד; הגברת איזון בית - עבודה; קידום נשים לתפקידים בכירים, על-ידי עידודן לבצע שעות נוספות מהבית, כך שהדבר יביא להגברת הנראות והשיווק העצמי של העובדות; וקידום זכויות הוריות לגברים, צעד שהוכח כמגביר שוויון מגדרי בכלל ובמסגרת עולם התעסוקה בפרט".

נושא העבודה מהבית מעסיק לא מעט מההנהלות וועדי העובדים השונים אבל לא צפוי לקבל ביטוי בהסכמי השכר הבאים שייחתמו בין ההסתדרות למדינה. זאת, לאחר שבהסכם המקורי שנחתם בקורונה נקבע שסוגיית העבודה מהבית תישאר תחת אחריות בלעדית של המעסיק, היינו המדינה.