מזרח ירושלים | טור סופ"ש

הדרישה להפסקת המעצרים בלילות והחשש מפני יום הזעם: מהומות הפלסטינים מתרחבות

לאירועים במזרח ירושלים סיבה עיקרית: הכתר על מחנה הפליטים שועפאט שבו מתגוררים כ-100 אלף בני אדם • בשלב הזה אין כוונה להטיל הגבלות כלכליות על הפלסטינים, אבל אם הגל יימשך ויתגבר למהומות בהיקף נרחב, גם הגבלות כאלה עשויות להגיע

מהומות בשועפאט, השבוע / צילום: Associated Press, Mahmoud Illean
מהומות בשועפאט, השבוע / צילום: Associated Press, Mahmoud Illean

אירועי השבוע במזרח ירושלים הזכירו את המהומות הקשות שליוו את מבצע שומר החומות לפני שנה וחצי. נראה כי במשך ימים ארוכים הלקחים לא הופקו. לפי דיווח של כתב התאגיד סולימאן מסוואדה, במהלך שעות ארוכות של מהומות, ידוי אבנים, הצתות וחסימות כבישים בשכונת שייח' ג'ראח, רק שמונה (!) שוטרים טיפלו בהן ורצו ממוקד אחד לשני.

גם בהר הזיתים, שם שוכנת שכונה יהודית עם ציר תנועה אחד שמקשר למערב העיר - הייתה מנותקת למשך זמן רב ובכוח שהיה במקום לא הצליח לפתוח את הציר.

באיחור רב התקבלה החלטה לגייס פלוגות מילואים של משמר הגבול שהוקמו כלקח משומר החומות. וגם על ההחלטה הזו יש מריבות קרדיט בין גורמי הביטחון והשרים.

הסיבות ויום הזעם

לאירועים במזרח ירושלים סיבה עיקרית: בעקבות הפיגוע שהיה בראשית השבוע במחסום שועפט ובו נפלה חיילת צה"ל נועה לזר ז"ל, המשטרה וכוחות הביטחון הטילו כתר על מחנה הפליטים שועפאט שבו מתגוררים כ-100 אלף בני אדם. מדובר בשכונת ענק צפופה, עם תשתיות ירודות, שהגרים בה ברובם המכריע אזרחי ישראל עם תעודות זהות כחולות. ירושלים היא מקום התעסוקה העיקרי שלהם, ואלפים רבים מהם הם נהגי האוטובוסים, עובדי השירותים והניקיון וגם הבנאים של מערב העיר.

הכתר הביא לפגיעה בכמה מהענפים, אף שמדובר בנזק חלקי בשל חג הסוכות וחול המועד. המהלך גם הביא לזעם רב שהופץ ולובה ברשתות החברתיות הפלסטיניות של מזרח ירושלים, וכמה מהשכונות האחרות הצטרפו למחאה. ביום חמישי בבוקר החלה הסרה חלקית של הכתר, והתקווה היא כי זה ירגיע מעט את הרוחות ואולי יימנע את יום הזעם והמחאה שהוכרזו ליום שישי.

כל זה קורה עם המשך ההתלקחות בשטחים עצמם ובעיקר באזור שכם, שמצפון לה אירע הפיגוע שבו נהרג חייל צה"ל עידו ברוך ז"ל. הפלסטינים מעבירים דרישות לצה"ל להפסיק לזמן מה את המעצרים הליליים כדי להרגיע את הרוחות, אלא שבצבא משיבים שהמעצרים הללו מרתיעים את מבצעי הפיגועים ומונעים טרור נוסף.

בשלב הזה אין כוונה להטיל הגבלות כלכליות על הפלסטינים, אבל אם הגל יימשך ויתגבר למהומות בהיקף נרחב, גם הגבלות כאלה עשויות להגיע.