300 זני גפן ומגוון קרקעות וטופוגרפיות: תכירו את היינות הנפלאים של יוון

יוון הפכה לשחקנית מרכזית בתעשיית היין הבינלאומית בזכות ייננים חלוצים שהחליטו לחשוף לעולם את הזנים המקומיים, ביניהם המלאגוזיה, הקסינומאברו והאסירטיקו • "תרבות יין": מדור חדש הכולל המלצות היכן לרכוש את היינות, איפה לשתות אותם ומה חשוב לדעת עליהם

מימין: 1. נאוסה קיר יאני. 2. חצידאקיס סקיטאלי. 3. דומיין זאפראקיס לימניונה / צילום: יח''צ
מימין: 1. נאוסה קיר יאני. 2. חצידאקיס סקיטאלי. 3. דומיין זאפראקיס לימניונה / צילום: יח''צ

ענת אגמון היא בעלת תואר שני בכורמות וייננות מהפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית. מבעלות השליטה בגלובס 

הזהות של היין היא תכונה חמקמקה שיכולה להפוך את שתייתו לאירוע, את המאורע לזיכרון, את אוסף הזיכרונות לתרבות המצדיקה טור בעיתון.

בלעדיה, יין הוא מוצר תעשייתי. טעים? אולי. מעניין? לאו דווקא.

זהות של יין יכולה לנבוע מחבל הארץ, מזן הענבים, מהאופן המסורתי, או שובר המסורת, בו נעשה, ומסיפור הדרך של כורם או יינן יוצאי דופן. זהות יכולה להיות שנה שיש לה אופי, ואפילו הבחירה שלכם מתי ועם מי לשתות יין מסוים, ובמה ללוות אותו.

יוון

כשאתם יושבים בטברנה ציורית, מה תשתו? שרדונה יווני או דווקא יין מזן מקומי עם שם מסקרן כמו מלאגוזיה, מוסכופילרו או אסירטיקו?

בנוסף ל־300 זני גפן מקומיים, שחלקם גדלים באי אחד בלבד, יוון מציעה לכורמים שלה מגוון עצום של קרקעות וטופוגרפיה. איים געשיים וסחופי רוח, הרים גבוהים וקרירים, גבעות ירוקות ורכות ומישורים צרובי שמש, בכל מקום ונוף תמצאו כרמים שדורות של איכרים למדו לטפח באהבה.

לייננים המוכשרים של יוון מדובר במגרש משחקים של ממש.

יינות יווניים מומלצים

1. נאוסה קיר יאני
100%ְ קסינומאברו (אדום)
2018

2. חצידאקיס סקיטאלי
100% אסירטיקו סנטוריני (לבן)
2018

3. דומיין זאפראקיס
100% לימניונה (אדום)
2019

קצת היסטוריה

עד שנות ה־70' יצרו ביוון בעיקר יינות פשוטים לצריכה יומיומית, או את היין המסורתי המקומי רצינה, המתובל בשרף אורן, ששרף את החך של תיירים שניסו אותו.

בשנות ה־80' הגיעה ליוון אופנת הזנים הצרפתיים הבינלאומיים, ומסעדות האיכות דאז גבו עבורם מחיר גבוה.

ייננים חלוצים מיקבים גדולים, שהבינו שיש קהל שמוכן לשלם על יין משובח, העזו לקחת סיכון ולנסות לעלות על גל האיכות גם עם הזנים המקומיים:

במקדוניה, דרומית לסלוניקי, אוונגלוס גרובאסיליו בחר את המלאגוזיה הטובה ביותר שלו, והפיק ממנה יין לבן נהדר, מורכב וארומטי.

לא הרחק משם, בנאוסה ההררית, הגיע יאניס בוטארי לתוצאה מפתיעה לא פחות עם הקסינומאברו האדום שלו, שבטעימה עיוורת רבים טעו וחשבו שלפניהם יין ברולו איטלקי מעולה.

באי הגעשי סנטוריני, סיגאלאס וחצידאקיס לקחו מהפרי הזעום שנתנו גפני האסירטיקו הבוגרות שלהם, ויצרו כל אחד בנפרד יין לבן מינרלי וחד, שלא היה דומה לו בעולם כולו. לכל אחד מפורצי הדרך האלה יש סיפור התמודדות מרתק ששכרו בצידו.

בשנות ה־90' החלו מסעדות יווניות בערים כמו פריז, לונדון וניו יורק להציע את חלוצי האיכות האלה, והסוד היווני נחשף לעולם הרחב. כמו תמיד, הסומליירים (אוצרי ומומחי יין) והרפתקני יין היו הראשונים להבין שמדובר באוצר אמיתי. ברי היין האופנתיים הגיעו מיד אחריהם, נהנים מיחס חסר תקדים של איכות למחיר.

ועכשיו

הביקוש עודד את העשייה הייננית: ביקב סקוראס שבנמאה, שהתפרסם דווקא בויונייה (זן יין לבן המזוהה עם עמק הרון בצרפת), החלו עושים יין אדום מלא ועסיסי מהזן אגיורגיטיקו.

במקביל, בת'סאלי שבמרכז יוון, הצליח יינן בשם זאפראקיס להציל את הזן המקומי שכבר כמעט ונכחד לימניונה, ולקבל ממנו יין אדום מורכב, קטיפתי ומענג.

ההצטרפות לגוש היורו והתשתית התיירותית שהתפתחה במהירות, תורמות לביקוש עולמי ליין עם זהות יוונית ייחודית, והשאיפה לאיכות, שהייתה נחלת היקבים הגדולים, זולגת כעת ליקבים קטנים ולדור הצעיר.

ייננים שקיבלו השכלה מקצועית במוסדות אקדמיים בחו"ל, ורכשו ניסיון ביקבים מחוץ ליוון, חזרו לכרמים הוותיקים של משפחתם או כפרם, ובתמיכה נדיבה של השוק האירופאי בונים לעצמם וליוון שם עולמי.

הזווית הישראלית

אנחנו חולקים עם יוון לא רק את האוכל וההשפעה של הים התיכון, אלא גם תרבות יין מתפתחת שעשתה סיבוב דרך זנים בינלאומיים מוכרים שלאו דווקא התאימו לאקלים שלנו.

הדמיון גדול, אך הבדל אחד ניכר: איסור האלכוהול שהטיל הכיבוש המוסלמי עשה עבודה יסודית בהשמדת הזנים המקומיים שהיו כאן, וגזר עלינו להמציא את חקלאות היין מחדש. אם נסתכל קרוב, לכרמים הירוקים של השכנים היוונים, נקבל זריקת עידוד להמשיך לחפש את הזהות הים תיכונית שלנו.

נוסעים ליוון?

אין טיול שלם בלי יין יווני טוב, ואין מזכרת משמחת יותר מבקבוק שאהבתם. הזהרו מתועפות היין הזול שעדיין מיוצר לצריכה יומיומית.

אינוסנט
בר יין נהדר של מי שנחשב לסומלייה הטוב ביוון, אריס סקלווניטיס. עם עשרות יינות בכוסות זה המקום להכות את האף שלכם במפגש עם ארומות אחרות לחלוטין.

Oinoscent, 45 Voulis Street Syntagma, Athens 10558 oinoscent. gr +30 210-3229 374

וארולקו סיסייד
תפריט יין בנוי לתלפיות במסעדת דגים נהדרת בפיראוס, שזכתה בכוכב מישלן.

Varoulko Seaside, Akti Koumoundourou 52 Athens, 18533 varoulko.gr +30 210-5228 400

● מיסטר ורטיגו
חנות היין להצטייד בה בכל מה שאהבתם. טיפ לממהרים - וולט ישר למלון.

Mr. Vertigo, Filikis Etairias 15 10674, Kolonaki, Athens mrvertigo.wine +30 210-7250 862

להשיג בארץ, בחנויות או און־ליין

קסינומאברו מאזור נאוסה, תוצרת קיר יאני, זן הדגל האדום שפרסם את יוון, תואם יין הברולו האיטלקי במחיר פעוט. את הרמניסטה כדאי ליישן, מהקווה וילאז' תוכלו ליהנות כבר עכשיו. יצרנים מעניינים נוספים: טאטסיס (אולד רוטס).

●אסירטיקו מהאי סנטוריני, תוצרת חצידאקיס. מינרליות געשית, אורך וחדות שיחמיאו לכל מנת דגים שתכינו. יצרנים מעניינים נוספים: ארגירוס, קאראמולגוס, סנטו.

לימניונה מאזור ת'סאלי, תוצרת זאפראקיס. יין אדום פרחוני ומתובל, עשיר, מורכב ומשיי. תענוג לשתות עכשיו ונפלא גם ליישון.