בג"ץ אישר את בקשת גלובס לשדר את הדיון בעתירות נגד ההסכם הימי עם לבנון

הדיון בעתירה יתקיים ביום חמישי בשעה 16:00 בפני הרכב השופטים הבכיר: הנשיאה אסתר חיות והשופטים עוזי פוגלמן ונעם סולברג • היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה המליצה להביא את ההסכם לאישור הכנסת, אך לא חייבה לעשות זאת

אסדת כריש / צילום: אנרג'יאן
אסדת כריש / צילום: אנרג'יאן

בג"ץ קיבל את בקשת גלובס לשדר בשידור חי את הדיון בעתירות נגד אשרור ההסכם בסכסוך על המים הכלכליים והטריטוריאליים של ישראל בגבול הצפון. הדיון יתקיים ביום חמישי בשעה 16:00 בפני הרכב השופטים הבכיר: הנשיאה אסתר חיות והשופטים עוזי פוגלמן ונעם סולברג. 

האם כל ההסכמים הבינלאומיים בעבר הובאו לאישור הכנסת? בדקנו
הולכת בין הטיפות: היועמ"שית מסרבת לנקוט עמדה חד-משמעית בהסכם הגז  
הממשלה אישרה: הכנסת לא תצביע על ההסכם עם לבנון 

שופט בג"ץ דוד מינץ דחה בשבוע שעבר את בקשת פורום קהלת וארגון לביא למתן צו ביניים נגד אישור הסכם הגבול הימי עם לבנון. "נחה דעתי כי נוכח סדר היום המעודכן - נכון ליום 11.10.22 של ישיבת הממשלה - אין מקום לשנות מהחלטתי", קבע השופט מינץ.

בעתירות שהגישו פורום קהלת וארגון לביא נטען כי בית המשפט העליון קבע בעבר כי על הכנסת לפקח על עניינים מדיניים בעת ממשלת מעבר. עוד נטען כי על הממשלה להימנע מאישור הסכם שיש בו גריעה של שטח שחל בו המשפט והשיפוט של מדינת ישראל. על-פי הנטען, הסכם זה דורש רוב של 80 חברי כנסת או עריכת משאל עם.

בחוות-הדעת של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בעניין ההסכם צוין כי היא ממליצה להביאו לאישור הכנסת. עם זאת, היא ציינה כי אין מניעה משפטית להסתפק באישור הממשלה והנחת ההסכם בכנסת. העמדה הוגשה במסגרת עתירה נגד אישור ההסכם על-ידי הממשלה.

"אין חובה בדין להביא הסכם מסוג זה לאישור הכנסת. לצד זאת, לאור האופי המיוחד של ההסכם והקרבה המשמעותית לבחירות, הבאתו לכנסת היא האפשרות העדיפה והראויה, אם כי אין מניעה משפטית לנקוט חלופה של הנחת ההסכם לידיעת הכנסת למשך תקופה בת שבועיים". היועמ"שית הוסיפה כי ההחלטה באיזו מהדרכים לפעול צריכה להתקבל על-ידי הממשלה.

הממשלה החליטה להסתפק באשרור ההסכם על-ידי הממשלה לאחר הנחת ההסכם בלבד בת שבועיים על שולחן הכנסת ללא הצבעה של מליאת הכנסת על אשרור ההסכם.