כך השתלטה רוסיה על פעילות תאגיד שוויצרי במדינה

תחקיר שפורסם ע"י אתר אופוזיציה רוסי שמתנגד למשטר חושף כיצד רוסיה פועלת במחשכים כדי להשתלט על תאגידים וחברות שפעלו במדינה עד שהוטלו הסנקציות נגדה • מהתחקיר עולה כי הרוסים השתמשו בטכנולוגיות מתקדמות וטכניקות הטעיה על מנת לבסס את טענותיהם

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הקרמלין עומד מאחורי הבעלים החדש של סניפי Holcim ברוסיה? / צילום: Associated Press, Valery Sharifulin, Sputnik, Kremlin Pool Photo
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הקרמלין עומד מאחורי הבעלים החדש של סניפי Holcim ברוסיה? / צילום: Associated Press, Valery Sharifulin, Sputnik, Kremlin Pool Photo

תחקיר עיתונאי ברוסיה חושף כיצד השתלטו אנשי קש מקומיים על תאגיד שוויצרי ענק שפעל במדינה עד שנאלץ להפסיק את הפעילות בשל הסנקציות שהוטלו על רוסיה בעקבות המלחמה באוקראינה. 

● ביום רביעי: גנץ, נתניהו וכל בכירי המשק על במה אחת - כל הפרטים על ועידת ישראל
"גנרל גוג ומגוג" והמל"טים המתאבדים: שדה הקרב האוקראיני והמחיר האיראני 

במסגרת הסנקציות נגד רוסיה, תאגידי ענק וחברות רבות החליטו לצאת מהשוק הרוסי. כך גם קרה עם תאגיד הענק Holcim השוויצרי, שמתמחה במלט ובייצור חומרים לתעשיית הבינוי. הסניפים הרוסיים של תאגיד זה כוללים 4 מפעלי מלט ו־3 מחצבות. בנוסף, בסניפים אלו הועסקו כ־1,500 עובדים וההכנסות לשנת 2021 הסתכמו ב־25 מיליארד רובל. כעת, כשהחברה השוויצרית יצאה מרוסיה, המעמד של הסניפים נותר לא ברור.

בחודש יולי התפרסמה כתבה ממומנת ב־"פורבס רוסיה" עם בחור בשם יבגני קוסטיוקביץ', איש עסקים מאזור פסקוב, הנמצאת בצפון־מערב רוסיה. בכתבה הוא הוצג כבעלים החדשים של Holcim, סניפי רוסיה, עסקים שמגיעים לשווי של שני מיליארד דולרים.

קוסטיוקביץ' הציג פסק דין מהעיר גרוזני (בירת צ'צ'ניה), לפיו הוא רכש חובות של Holcim ברוסיה תמורת 11 מיליארד רובל וכך קיבל את הבעלות. כמו כן, מספר חברות נוספות הגישו תביעות כספיות ל־Holcim על סכום כולל של 2.2 מיליארד רובל. אך בניגוד לדברי קוסטיקוביץ', החברה טוענת כי מעולם לא הייתה לה שום מערכת יחסים עם התובעים, וכי חלקם כוללים דמויות פיקטיביות.

השותפים, הלקוחות והעובדים של החברה נכנסו לבהלה. החברה השוויצרית העולמית פרסמה הכחשה גורפת ובה נמתחה ביקורת על פורבס וגם על קוסטיוקביץ'.

תיאטרון האבסורד של "איש העסקים"

לאחר הביקורת, עיתונאי פורבס סרגיי טיטוב החליט באופן עצמאי לבדוק מי הוא אותו מיליארדר אלמוני שטוען לבעלות על החברה. הוא גילה כי מדובר ב"פושע שאובחן עם עיכוב התפתחותי", שמאחוריו עומדים "אנשים זדוניים". לפי התחקיר, קוסטיוקביץ' בנה קריירה עסקית מהירה סביב כריתת עצים לא חוקית, ובתיק הפלילי שלו נרשמו עבירות גניבה לא מעטות. בהמשך הוא שוב הסתבך - מקטטות בתחנת המשטרה ועד לטיוח רצח. בתחקיר הוזכר כי קוסטיוקביץ' סיים את לימודיו בבית הספר כבר בכיתה ח' , היה מובטל ואף טופל אצל פסיכיאטר עם אבחנה של פיגור שכלי.

חברת Holcim. הקרמלין עומד מאחורי הבעלים החדש של הסניפים ברוסיה? / צילום: Shutterstock
 חברת Holcim. הקרמלין עומד מאחורי הבעלים החדש של הסניפים ברוסיה? / צילום: Shutterstock

בניגוד לכל אלו, קוסטיוקביץ' טען כי הוא מוכן להוכיח את עמדתו בשיחת וידיאו. העיתונאי טיטוב תיאם איתו את השיחה אך כשהגיעה העת, קוסטיוקביץ' טען שיש תקלות ושיבושים בקו האינטרנט שלו. כשהוא כבר עלה, החשדות התגברו יותר.

טיטוב מגדיר את כל המהלך כ"תיאטרון האבסורד". מדבריו הראשונים התברר כי דמותו של קוסטיוקביץ' הייתה דיפ פייק - צילום "מונפש" בעזרת בינה מלאכותית. במפגש הווירטואלי הזה, כך טען, נעשה שימוש בתמונה באיכות מאוד נמוכה - "רק האישונים וזוויות השפתיים זזו בדמות, ונראה שקווי המתאר של הפנים הודבקו לרקע".

"העקבות הגיעו למקורביו של סגן ראש הממשלה"

סגן אלוף (במיל') דניאל ראקוב, המתמחה במדיניות רוסיה במזרח התיכון במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון, הסביר בטוויטר: "לאחר דחיות וטענות לקו אינטרנט משובש, הוצגה בפני המראיינים דמות שלא הותירה ספק שמדובר בוידיאו דיפ־פייק. הדיפ־פייק דיבר במבטא קווקזי. הראיון נגמר מהר מאוד, הותיר חשדות כבדים חדשים ואיש העסקים המיליארדר נעלם".

יש לציין כי טיטוב נתן לקוסטיוקביץ' הזדמנות להוכיח את טענותיו בראיון. העיתונאי ביקש ממנו לזוז ולהראות את החדר שבו הוא נמצא. קוסטיוקביץ' שלל את הרעיון בטענה שזה יחשוף מסמכים סודיים שיש לו בחדר. לדבריו, הוא נמצא במריופול האוקראינית שנלכדה על ידי הצבא הרוסי, שם הוא עוסק בשחזור של "חפצים" מסוימים.

טיטוב ביקש איש קשר שבאמצעותו יוכל לאשר את העובדות שקוסטיוקביץ' ציין, אך באותו הרגע השיחה הסתיימה בפתאומיות. קוסטיוקביץ' טען כי האינטרנט קרס, והציע להיפגש במוקסבה באופן אישי. לדברי הכתב, זה הדבר האחרון ששמע מאותה דמות, וכעת דרך ההתקשרות עימו חדלה. "הריאיון הותיר רושם מדכא, שהתעצם לאחר שהתברר כי באינטרנט ניתן למצוא תמונות של קוסטיוקביץ' באותה חולצה ועם אותו רקע ששימש לדיפ פייק", כך נכתב בתחקיר.

סגן אלוף (במיל') דניאל ראקוב הסביר בציוץ שלו כי "העקבות הגיעו למקורביו של סגן ראש ממשלת רוסיה האמון על מגזר הבנייה - מראט חוסנולין, לגורמים צ'צ'ניים ולמספר דמויות שבעבר הרחוק עבדו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בסנט־פטרבורג. מחבר התחקיר מעלה חשד שפורבס־רוסיה סייעה בפרסומיה כדי לקדם את ההשתלטות, וסירבה לפרסם את התחקיר, שפורסם לבסוף על ידי גוף תקשורת אופוזיציוני".

התחקיר בסופו של דבר פורסם באתר האופוזיציוני "פרויקט מדיה". על פי דיווח של פורבס, במהלך הכנת המאמר היו ויכוחים בין טיטוב העיתונאי לעורך הראשי, ניקולאי מזורין: "התגלעו חילוקי דעות לגבי פרשנות האירועים שהובילו להופעת ראיון עם קוסטיוקביץ' באתר פורבס". כעת, פורבס יהיה מוכן לפרסם מאמר על חרצ'נקו וקוסטיוקביץ אך הוא סרב לפרסם חומרים במשותף עם האתר האופוזיציוני, בטענה כי "ייתכנו השלכות משפטיות שליליות, שכן הפרויקט הוא ארגון לא רצוי".

ישפיע על ניהול העסקים של ישראלים?

מומחים לענייני רוסיה מסבירים כי הסנקציות על המדינה אכן יחלישו את המשטר בטווח הארוך. אך כפי שמתאר בציוציו סגן אלוף (במיל') ראקוב, "בטווח הקצר זה מותיר המון נכסים יקרים במצב עמום, באופן הקורא למקורבי משטר פוטין המושחתים לשים ידיהם על הנכסים האלה.

"הייתה זו תופעה מאד רווחת בשנות ה־90', אבל בשלושים השנים שחלפו מאז ניסתה רוסיה להפוך עצמה לאטרקטיבית לעסקים בינלאומיים, ולכן התופעה פחתה מאוד. ההתנתקות של רוסיה מהמערב היא גם התנתקות מנורמות עסקיות מקובלות שמתכרסמות במהירות".

הוא הוסיף בציוץ כי "הדבר נוגע ליכולת של ישראל לנהל עסקים עם רוסיה בעתיד הנראה לעין, וליכולת של אנשי עסקים יהודים ברוסיה לשמור על נכסיהם בסביבה שהולכת ונעשית פלילית ומושחתת".

ד"ר ג'ניפר שקבטור מבית הספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן מסבירה בשיחה עם גלובס כי הדיפ פייק תופס תשומת־לב, אבל התופעה הכללית רחבה יותר. "המטרה הגדולה של כל המהלך היא לזייף את התביעות, החוזים וההתחייבויות, והם חייבים מישהו שיהיה בפרונט. יש פה תהליך של נוכלות, של זיוף מסמכים וזיוף זהויות".

לדבריה, התופעה הזו הרבה יותר רחבה ממה שאי פעם נדע. "להערכתי יהיו עשרות או מאות מקרים נוספים כאלו, כי יש הרבה חברות מערביות שעזבו את רוסיה שהשלטון הרוסי יכול להתנקם בהם.

"הבעיה היא שאני לא יודעת כמה נשמע על עוד מקרים כאלו, כי עולה מהתחקיר שאפילו פורבס עצמה שיתפה פעולה שם. מאוד קשה לקבל מידע על הדברים האלו ברוסיה והעיתונאים נמצאים בבעיה קשה".