יו"ר בנק הפועלים: "רוב המדינות נמצאות בכוננות ספיגה ובהיערכות למיתון שייתכן שהוא בלתי נמנע"

ראובן קרופיק, יו"ר בנק הפועלים, נאם בערב הגאלה של ועידת ישראל לעסקים של גלובס והביע אופטימיות בנוגע לכלכלת ישראל: "בהיותנו משק קטן ופתוח, ברור שמה שקורה ויקרה בעולם ישפיע עלינו. אך בתוך הפסימיות הגלובלית, היציבות הכלכלית והפיננסית של מדינת ישראל ראויה לציון"

ראובן קרופיק, יו"ר בנק הפועלים, בערב הגאלה של ועידת ישראל לעסקים של גלובס / צילום: שלומי יוסף
ראובן קרופיק, יו"ר בנק הפועלים, בערב הגאלה של ועידת ישראל לעסקים של גלובס / צילום: שלומי יוסף

יו"ר בנק הפועלים, ראובן קרופיק, נשא הערב דברים ערב הגאלה של ועידת ישראל לעסקים של גלובס. שישה ימים לפני מערכת הבחירות, אמר יו"ר הבנק לבאי הועידה כי העולם נכנס לכוננות ספיגה. לדבריו, אנחנו חיים בזמנים תנ"כיים, וכי התרשמותו מהשיח בכנס של קרן המטבע הבינלאומית שבו נכח לפני מספר ימים, היה שרוב המדינות נערכות למיתון שהוא בבחינת "בלתי נמנע".

● מחר: גנץ, נתניהו וכל בכירי המשק על במה אחת - כל הפרטים על ועידת ישראל

קרופיק ציין כי בכנס בו נכח "רמת הפסימיות באוויר הייתה ניכרת ולא ניתן היה להתחמק מהרושם שרוב המדינות נמצאות בכוננות ספיגה, ובהיערכות למיתון שיתכן שהוא בלתי נמנע." לדבריו העולם נכנס ל"מעין גרסה מודרנית של הסיפור המקראי בבראשית על חלום פרעה וההערכות לשבע השנים ה'רזות' אחרי שבע שנים ה'שמנות'. אלא שהפעם, הפיענוח של התמונה מורכב יותר".

"מסתמן שאנו עומדים בפתח סייקל כלכלי שלילי שאין להקל בו ראש, ואין ספק ששנת 2023 תהיה מאתגרת מאוד", אמר קרופיק. אך הביע אופטימיות זהירה בכל הנוגע למשק הישראלי. "בהיותנו משק קטן ופתוח, ברור שמה שקורה ויקרה בעולם ישפיע עלינו. אך בתוך הפסימיות הגלובלית, היציבות הכלכלית והפיננסית של מדינת ישראל ראויה לציון."

יו"ר הפועלים ציין כי "ישראל היא אולי המדינה היחידה בעולם המערבי עם עודף בתקציב בשנה האחרונה", לדבריו, גם החוב הציבורי של ישראל, יהיה בסוף שנת 2022 "קרוב לזה שלפני הקורונה, ונמוך מרוב מדינות המערב." עוד הוסיף כי "האינפלציה אצלנו, על אף התהודה השלילית, נמוכה מזו שבמדינות המפותחות, וזאת בין השאר בזכות הגז הטבעי שייצב אצלנו את מחירי החשמל, והמשק עצמו חזר לתוואי הצמיחה של טרם הקורונה ושיעור התעסוקה גבוה אף מזה של טרום הקורונה".

לדבריו, הכלכלה הישראלית בנתה "יציבות שעמדה לצידנו בטלטלות פעם אחר פעם, וקברניטי המשק והבנק המרכזי קבלו החלטות נכונות ומוצלחות. אך האם השגת היציבות הזו מספרת את כל הסיפור על המשק הישראלי? - כנראה שלא".

קרופיק ביקר את כך שהוזנחו מספר נושאים כלכליים וחברתיים ארוכי טווח לאורך השנים. לדבריו, "היכן שהיינו אמורים לבנות מערכת הסעת המונים, העדפנו השבחת כבישים. היכן שהיינו אמורים להגדיל משמעותית את היצע הקרקעות לבניה, האדרנו ביורוקרטיה. היכן שהיינו אמורים לפתח למידה מתקדמת, צמצמנו כיתות. היכן שהיינו אמורים להרחיב מערכי בריאות, קפצנו ידינו במיטות וברופאים. היכן שהיינו אמורים להשריש משילות, לא השכלנו לטייב את יכולותינו. לסיכום: סיגלנו לעצמנו יכולת מרשימה לעמוד במשברים מבית ומחוץ, אך מאידך, כמדינה וכחברה, יצרנו לעצמנו גרעון מסוג אחר".

הגרעון שנצבר לדבריו, הוא ב"פער ההולך וגדל בין צרכי המשק והחברה בישראל של 10, 20 ו-30 השנים הבאות לבין התוואי בו אנו נמצאים על פי המגמות הקיימות. נושאים מהותיים כגון ההשקעות בתשתיות ובתחבורה ציבורית, המחסור ויוקר הדיור, הבעיות של מערכות הבריאות, הרווחה והחינוך, המחסור בעובדים מיומנים והצורך בהגברת ההכשרות המקצועיות - כל אלה לא זכו לתשומת לב ניהולית הנדרשת על ידי מקבלי ההחלטות".

"לנושאים האלה נוסיף את הצרכים בשילוב עמוק יותר של אוכלוסיות הפריפריה בדיבידנדים של הצמיחה במרכז, האתגרים במגזר החרדי ובמגזר הערבי, ועוד נושאים אחרים. יש לברך על התוכן שנקבע למושבים הרבים ומגוונים בוועידה הזאת, המכסים חלק משמעותי של מה שצריכה להיות האג'נדה המאתגרת שלנו".

יו"ר בנק הפועלים ציין כי הקמת ממשלה יציבה עם טווח פעולה צפוי של קדנציה מלאה היא כנראה, "תנאי הכרחי לשינוי כיוון לקראת מיצוי מלא יותר של הפוטנציאל הכלכלי של המשק. אולם זה לא תנאי מספיק".

הוא קרא לנצל את חלון ההזדמנויות של המשק הישראלי, שנוצר עקב הפגיעה הקטנה יחסית בהשוואה למדינות אחרות, "כדי לצאת לדרך עם חזון ותכנית אסטרטגית שתתייחס לצורכי המשק ולא רק בטווח הקצר. אם שובר השוויון הכלכלי של העשור הנוכחי הינה תגלית הגז הטבעי וההשלכות המשמעותיות של הפקתו, שובר השוויון בעשור הבא צריך שיהיה ממשל יציב ואחדות פנימית".

קרופיק ציטט את מייסד חברת הרכב פורד, התעשיין הנרי פורד שאמר "להתאסף זו התחלה. להישאר ביחד זו התקדמות. לעבוד ביחד זו הצלחה" וסיכם את נאומו בכך ש"תקופות של אינפלציה, האטה ותיקון גובות מחיר חברתי ומצמיחות פערים כלכלים. כולנו - המגזר הציבורי והפרטי - כולם, חייבים לתרום את חלקנו במזעור הנזק החברתי שהתקופה יכולה לגרום".

"אני מאמין גדול ביכולות שלנו, לא רק בתחומי הטכנולוגיה והחדשנות, אלא בכל התחומים" אמר וחתם כי "הצרכים והאתגרים של המדינה ילכו ויתגברו בשנים הקרובות, גם מתוקף כך שאנו מדינה המתברכת בשיעור גידול האוכלוסייה הגבוה בקרב מדינות המערב. יש לנו אחריות כבדה בנעשה כאן. אני מאחל לנו כי נשכיל להתמודד עם האתגר".

 *** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים, בחסות הפניקס, אמדוקס, BDO, הוט, ג'ילי, שופרסל, אל על, תנובה, פרופימקס, ההסתדרות הרפואית, מיי דסק, קונטיגו, סיסקו ובהשתתפות מקורות, רשות החדשנות, מובילאיי, Start Up nation central, נמל אשדוד וחברת החשמל