המשקיע שנכנס במלוא המרץ לקריפטו בזמן הגרוע ביותר

כריס דיקסון, שותף שהוביל את השינוי בבית ההשקעות אנדריסן הורוביץ, אומר שהוא חושב על "הטווח הרחוק מאוד"

מטבעות קריפטו / אילוסטרציה: Shutterstock
מטבעות קריפטו / אילוסטרציה: Shutterstock

כשמחירי הקריפטו זינקו בשנה שעברה, לא היה משקיע שהימר על התחום הזה יותר מבית ההשקעות אנדריסן הורוביץ.

צעיר אמריקאי השתלט על 100 מיליון דולר בקריפטו והתוודה בטוויטר. מכאן הסיפור הסתבך
החיילות שמסתערות על נתיב הקריפטו של ארגוני הטרור
רבעון שלישי בשוק הקריפטו: השונות בין המטבעות​ עלתה, הקורלציה למניות נחלשה

חברת ההון סיכון הוותיקה בנתה לעצמה מוניטין כשור הקריפטו החזק ביותר בעמק הסיליקון, במידה רבה בגלל שותף בן 50 בשם כריס דיקסון, שהיה אחד הראשונים לכתוב על הדרך בה טכנולוגיית בלוקצ'יין המניעה מטבעות קריפטו יכולה לשנות את פני העולם העסקי. היחידה שלו בחברה הייתה אחת ממשקיעות הקריפטו הפעילות ביותר בשנה שעברה, ובמאי הכריזה על קרן קריפטו בגובה 4.5 מיליארד דולר, הקרן הגדולה ביותר שאי פעם הוקדשה להשקעות בתחום זה.

התזמון היה גרוע.

"יש לנו אופק זמן בטווח מאוד רחוק"

מחירי ביטקוין ומטבעות קריפטו אחרים צנחו השנה בלב ירידות נרחבות יותר בשוק ומחקו מיליארדי דולרים ברווחים על הנייר שעשו הקרנות של אנדריסן. הביקוש הצרכני לחלק מהסטרטאפים הכי נחשבים בתחום הקריפטו נעלם, בזמן שסטרטאפים אחרים מתמודדים עם הגברת בדיקות הרגולציה.

קרן הקריפטו המובילה של אנדריסן השילה כ-40% מערכה במחצית הראשונה של שנה זו, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. הירידה הזו הרבה יותר גדולה מהירידות של 10% עד 20% שנרשמו בקרנות הון סיכון אחרות, שנמנעו ברובן מהנוהל המסוכן של רכישת מטבעות קריפטו תנודתיים, כך אומרים משקיעים בקרנות.

למרות ערמת מזומנים בגובה שיא, אנדריסן האטה מאוד את קצב ההשקעות שלה בקריפטו השנה.

כעת דיקסון צריך לשכנע משקיעים עצבניים שאנדריסן לא שיחקה את הקלפים שלה בפזיזות עם הקרן של מאי. משקיעי קריפטו סיכון אחרים אמרו שהקרן שהקים דיקסון הרבה יותר מדי גדולה לתחום שהולך לקראת מה שמכונה חורף קריפטו.

"הם פשוט הלכו רחוק מדי עם הקריפטו ואני לא בטוח שיצליחו לאזן מחדש", אמר בן נרסין, שותף כללי בחברת ההון סיכון Tenacity Venture Capital.

בראיון, דיקסון אמר שהוא נותר נאמן לחזון המכונה Web3, חזון של אינטרנט הממוקד בקריפטו ונמצא בבסיס הכניסה של אנדריסן לתחום - התפישה שגרסאות של הבלוקצ'יין למגוון שירותים יחזירו שליטה פיננסית וכוח למשתמשים בצורת מטבעות קריפטו שיוכלו להרוויח ולסחור בהם.

דיקסון אמר שהתחום עדיין נמצא בשלבים המוקדמים מאוד של גדילת מספר משתמשים ואמר שאינו בטוח מתי יקרה אימוץ המוני של שירותי בלוקצ'יין. קריפטו "נוגע למבנה הפוליטי והמשילותי של האינטרנט", אמר. "יש לנו אופק זמן בטווח מאוד רחוק".

מבית השקעות מסורתי למעצמת קריפטו

מסלולו של דיקסון מהפריפריה באנדריסן ללב החברה משקף את הפיכתה מבית השקעות מסורתי למעצמת קריפטו.

ככותב קוד מילדות בעל תארים שניים גם בפילוסופיה וגם בעסקים, עזר דיקסון לייסד ולמכור שני סטרטאפים - אחד בתחום ביטחון הסייבר ואחד במסחר מקוון - והיה מייסד משותף של קרן ההון סיכון Founder Collective. הוא גם טיפח עניין בטכנולוגיות מתפתחות כמו מציאות מדומה והדפסה תלת-מימדית.

דיקסון הצטרף לאנדריסן ב-2012. החברה, שנוסדה שלוש שנים קודם לכן על ידי מארק אנדריסן ובן הורוביץ, נהפכה במהירות לאחת ממשקיעות הטכנולוגיה הגדולות והמשפיעות ביותר, בעידוד המנטרה המפורסמת של אנדריסן ש"תוכנה אוכלת את העולם".

כשמשקיעים גדולים רבים עדיין זלזלו בביטקוין והתייחסו אליו כמקלט למלביני הון וספקולנטים, דיקסון שיבח את האפשרויות הגלומות בו וכתב פוסטים בבלוגים בנושא - טקסטים שהפכו מאז לסוג של תנך ליזמי הקריפטו - בהם תיאר איך ביטקוין ייצור מערכת פיננסית חדשה ומבוזרת. בתוך שנתיים, אנדריסן השקיעה כמעט 50 מיליון דולר במוצרים הקשורים לביטקוין, כולל בורסת מטבעות הקריפטו קוינבייס (Coinbase).

התשוקה של דיקסון לתחום גדלה ב-2015 עם השקת האתריום, שהשתמש בסוג דומה של רישום נתונים מבוזר ומבוסס בלוקצ'יין כדי לאפשר למפתחים לבנות אפליקציות שעוסקות בתחומים נוספים מעבר לתשלומים. דיקסון השווה את הגעת האתריום ליצירת חנות האפליקציות של אייפון ואמר שזה הראה שיקום ההשקעה בקריפטו גדול משמדמיינים. הוא אמר לאנדריסן והורוביץ שהוא רוצה להעביר את תשומת הלב שלו מהשקעה מסורתית ולפתוח קרן ייעודית לקריפטו, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

קרן הקריפטו בשווי 350 מיליון דולר, שהושקה ב-2018, הייתה הראשונה מסוגה שהוקמה על ידי חברת השקעות הון סיכון מסורתית. בית ההשקעות אנדריסן נותר שורי באותה שנה כשביטקוין ומטבעות קריפטו אחרים איבדו את רוב ערכם, והקים קרן קריפטו שנייה ב-2020 בסכום כולל של 515 מיליון דולר.

אחד ההימורים המכניסים ביותר אי פעם בהיסטוריה של ההון סיכון

דיקסון והצוות שלו גם מקדמים יותר ויותר את החזון של Web3. הם טענו שיצירת אסימונים שהם כמו מטבעות למשתמשים, המתאפשרת בבלוקצ'יין, תיתן למשתמשים יותר שליטה ויתרונות פיננסיים מגרסאות מבוססות בלוקצ'יין של שירותים כמו שיתוף נסיעות ורשתות חברתיות, ותחתור תחת הכוח של מונופולים טכנולוגיים חזקים.

בנוסף להשקעה בחברות קריפטו, אנדריסן רכשה את האסימונים שהן יצרו, וכך הימרה באופן נפרד גם על החברה וגם על המוצר שלה. האסטרטגיה הלא קונבנציונלית הזו הביאה לרווחים גדולים כששוק הקריפטו היה שורי אבל גם הפכה את העסקאות לכרוכות בסיכון רב יותר.

נכון לסוף שנה שעברה, קרן הקריפטו הראשונה הכפילה את ההשקעה הראשונית שלה פי 10.6 לאחר עמלות, והפכה לקרן עם הביצועים הכי טובים על הנייר בהיסטוריה של אנדריסן, על פי מסמכים שנצפו בידי הוול סטריט ג'ורנל.

אנדריסן החזירה יותר מ-4 מיליארד דולר במניות למשקיעיה בחודשיים שלאחר הנפקת קוינבייס באפריל 2021, כך מראים רישומים ציבוריים, מה שהפך את ההנפקה לאחד ההימורים המכניסים ביותר אי פעם בהיסטוריה של ההון סיכון. קרן ההון סיכון השלישית של אנדריסן, שתמכה בקוינבייס ב-2013, הכפילה עצמה על הנייר פי 9.7 לאחר עמלות נכון ל-31 בדצמבר, ופיגרה רק אחרי הקרן הראשונה מבחינת ביצועים בזמנו, כך הראו המסמכים.

זנחה נורמות השקעה מקובלות

מעודדת על ידי התשואות, אנדריסן יצאה לבליץ גיוס כספים. היא רצתה לגייס מיליארד דולר לקרן הקריפטו השלישית שלה, ובסופו של דבר הגיעה ביוני 2021 לסכום של 2.2 מיליארד דולר.

דיקסון אמר שהאסטרטגיה של צוות הקריפטו הייתה להשתמש בערמת המזומנים כדי לרשום צ'קים גדולים לסטרטאפים שהבטיחו להמציא מחדש כל תחום מאמנות דיגיטלית ועד משחקי וידאו על ידי שימוש בבלוקצ'יין. הגישה האגרסיבית הזו לעתים לא אפשרה לחברה להוביל סבבים עם משקיעים אחרים והפכה אותה לבעלת המניות החשובה במיזמים שונים.

אנדריסן גיבתה 56 עסקאות קריפטו בארה"ב בשנה שעברה והייתה מממנת הקריפטו הגדולה ביותר מבחינת נפח השקעות אחרי חברת ההון סיכון של קוינבייס, Coinbase Ventures, על פי נתוני PitchBook. נראה שחלק מההשקעות המוקדמות השתלמו. הערכת השווי של OpenSea, שוק לאסימוני NFT, זינקה ביותר מפי 100 ל-13 מיליארד דולר נכון לינואר 2022, עשרה חודשים אחרי שאנדריסן הובילה סבב מימון מוקדם.

ברצונה להיות דומיננטית בתחום, אנדריסן זנחה נורמות השקעה מקובלות. בנובמבר, המשקיעים שלה ניסו - ללא הצלחה - להשקיע ב-Magic Eden, שוק NFT, למרות שהחברה כבר תמכה ב-OpenSea, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. משקיעי הון סיכון לרוב נמנעים מלתמוך בחברות המתחרות זו בזו בגלל שזה פוגע במוניטין שלהם אצל המייסדים, שלא אוהבים את ההתנהגות הזו. דיקסון אמר שהקרן לא תומכת בחברות שמתחרות באופן ישיר בתיק הקיים שלה.

תוך כמה חודשים, השוק התהפך.

הביקוש להרבה מהחברות שאנדריסן תמכה בהן התאדה כשמשקיעים נפטרו מהשקעות קריפטו. נפח המסחר החודשי ב-OpenSea צנח מאז סבב הגיוס בדצמבר במסגרת קריסה רחבה יותר בכל שוק ה-NFT, בעוד שכמות המשתמשים החודשיים בקוינבייס ירדה ב-20% ברבעון השנה לעומת השיא ברבעון הרביעי של שנה שעברה של 11.2 מיליון אנשים. שתי החברות קיצצו כחמישית מהעובדים שלהן השנה.

אנדריסן מתמודדת גם עם בחינות רגולציה קשוחות יותר של סטרטאפים בתחום הקריפטו והקרנות התומכות בהם, וזה מאיים לשים קץ לתקופה של פיקוח רופף שאפשרה את יצירתם של אלפי מטבעות קריפטו שונים.

החברה עושה שינויים. היא הכריזה על תשע עסקאות קריפטו ברבעון השלישי, ירידה משיא של 26 עסקאות ברבעון הרביעי של שנה שעברה, על פי PitchBook. החברה גם הורידה את ערך קרנות הקריפטו השנייה והשלישית שלה השנה, אם כי הירידות אינן חריפות כמו מה שסבלה הקרן הראשונה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

בינתיים, השקעות הקריפטו של החברה צונחות. סולנה, חברת קריפטו קטנה שנקנתה על ידי אנדריסן ביוני 2021, השילה 80% מערכה מתחילת השנה. בשישה החודשים הראשונים של השנה, הפסידה אנדריסן 2.9 מיליארד דולר מהנתח שנותר לה בקוינבייס, בגלל שהמניות של בורסת הקריפטו צנחו ביותר מ-80%.

דיקסון אמר שהירידה בשוק היא הזדמנות מבחינת הקרן להמשיך לתמוך ביזמי קריפטו, בדומה לאופן בו עשתה בתקופות קודמות של ירידות.

"מה שאני מסתכל עליו אינם המחירים. אני מסתכל על הפעילות היזמית והפיתוח", אמר דיקסון. "זה המעריך היסודי".