בנק אוף אמריקה: שינוי הכיוון באג"ח ארה"ב קרוב

תשואת המשקיעים על אג"ח ארה"ב ב-2023 "כמעט בטוח תהיה חיובית", טוענים בבנק אוף אמריקה • לפי האסטרטג מייקל הארטנט, צפוי "הלם מיתון" לשווקים, מה שיוביל כנראה כבר ברבעון הראשון של השנה הבאה לשיאים חדשים במרווחי האשראי ולשפל בשוק המניות

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen
בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

אג"ח ארה"ב צפויות להניב למשקיעים את ההפסד הכבד ביותר זה יותר מ-230 שנה, אך לפי צוות אסטרטגים בבנק אוף אמריקה, בתחילת 2023 צפויה להן היפוך מגמה - יחד עם שפל חדש בגזרת המניות. 

כלכלני בנק אוף אמריקה מזהירים מפני קריסת שוק האג"ח בארה"ב 
הדוחות החלשים של ענקיות הטק עשויים להיות סימן חיובי עבור הפד | פרשנות
המלחמה באינפלציה: האם התרופה של הפדרל ריזרב תהרוג את החולה? | ניתוח 

הצוות, בראשו עומד מייקל הארטנט, התבונן על 250 השנים האחרונות והגיע למסקנה כי תשואת המשקיעים על אג"ח ארה"ב ב-2023 "כמעט בטוח תהיה חיובית", בעת שהשווקים נעים מ"הלם אינפלציוני" סופר דובי (uber-bearish) ו"זעזוע ריבית" לציפיות למיתון. ב-150 השנים האחרונות, היו רק ארבע שנים בהן גם המניות וגם האג"ח הניבו הפסדים למשקיעים בסוף השנה (1941, 1969, 1987 ו-1994). 2022 בדרך להיות החמישית והקיצונית ביותר.

שוק האג"ח העולמי גדול משוק המניות. על פי ארגון שוקי ההון הבינ"ל (ICMA), נכון למחצית 2020 הוא עמד על כ־128 טריליון דולר. כשני שליש משוק זה הן אג"ח של מדינות, והיתר של חברות. האג"ח של ממשלת ארה"ב ל־10 שנים נחשבות לסטנדרט. בדוח שהוציא הצוות נכתב כי המחיר של אותן אג"ח ירד ב-23% מתחילת השנה, והן צפויות להגיע להפסד שנתי שני ברציפות. הפעם האחרונה שבה תרחיש כזה קרה הייתה בשנים 1958 ו-1959, אמר הארטנט. לפי האסטרטגים, האג"ח בארה"ב מעולם לא עברו שלוש שנים רצופות של הפסדים - ולאחר הפעם האחרונה בה נרשם הפסד של יותר מ-5%, אי שם ב-1860, נרשמה תשואה חיובית בשנה העוקבת.

לפי בנק אוף אמריקה, ברחבי העולם התרחשו השנה 243 העלאות ריבית - כאחת ליום מסחר - והן הכתיבו את הטון בשווקים. בארה"ב לבדה בוצעו חמש העלאות ריבית רצופות מחודש מרץ.

לדברי הארטנט, שוק האג"ח משנה כעת מגמה בזכות המדיניות של הבנקים באנגליה, קנדה ואוסטרליה. הוא אמר ל"מרקט ווטץ'" כי צפוי "הלם מיתון" לשווקים בקרוב, מה שיוביל לשיאים חדשים במרווחי האשראי ולשפל בשוק המניות, כנראה כבר ברבעון הראשון של 2023. גם אם הרבעון הנוכחי יסתיים בעלייה, התחזית תישאר ללא שינוי.