בכיר לשעבר באגד ביקש מיליון אירו שוחד וירצה עבודות שירות

פרקליטות מיסוי וכלכלה ביקשה לגזור על נתן פורמן, שהיה אחראי על רכש האוטובוסים באגד, שנתיים וחצי מאסר בפועל לאור חומרת המעשה והיקף בקשת השוחד • השופט החליט להתחשב בגילו ובהיעדר עבר פלילי של הנאשם

אוטובוס של אגד. פורמן היה אחראי על רכש אוטובוסים עבור אגד
אוטובוס של אגד. פורמן היה אחראי על רכש אוטובוסים עבור אגד

נתן פורמן, ששימש כמנהל אגף המשק באגד, נדון היום (ב') לתשעה חודשי עבודות שירות בגין הרשעתו בבקשת שוחד של מיליון אירו בשנת 2004. בנוסף הוטל עליו קנס של 250 אלף שקל וחולטו 200 אלף שקל נוספים.

פרקליטות מיסוי וכלכלה ביקשה לגזור על פורמן, שנתיים וחצי מאסר בפועל לאור חומרת המעשה והיקף בקשת השוחד. אך סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב השופט בני שגיא קבע כי לאור חלף הזמן - 18 שנים מאז ביצוע העבירה, היעדר עבר פלילי ונטילת האחריות, אין מקום לשלוח את פורמן בן ה-73 לכלא. 

● עסקת אגד הושלמה. כמה כסף יקבלו בעלי המניות בחברה?

בית המשפט התחשב גם בכך שעל פי הסכמת הצדדים, שפורמן לא ידע שהכספים הועברו ואלו לא הגיעו לידיו. יחד עם זאת הייתה הסכמה לבקשת השוחד. סנגורו עו"ד נתי שמחוני טען כי יש לראות בהתנהלותו של פורמן כבקשה חד פעמית, כאשר לאחריה נקט בגישה פסיבית, וכי לא נגרם נזק לחברת אגד.

פורמן היה חבר באגד בין השנים 1971-2013. במסגרת תפקידו היה אחראי על רכש אוטובוסים עבור אגד שהייתה בקשרים עסקיים עם חברת אוו-בוס הגרמנית, יצרנית אוטובוסים המייצרת את המותג מרצדס בנץ.

בין השנים 2002-2004 התגלעה מחלוקת עסקית בין החברות שהתבררה בהליך בוררות בשוויץ בשנת 2004. פורמן הודה במסגרת הסדר טיעון, כי ביקש מחבר ההנהלה באוו-בוס, שהיה אחראי על שיווק האוטובוסים, שוחד של מיליון אירו בתמורה לכך שיקדם מטעם אגד את פתרון המחלוקת לשם המשך הפעילות העסקית עם החברה הזרה. חבר ההנהלה באוו-בוס אף הגיע לישראל לסכם את תשלום השוחד.

לפי פסק הדין, אוו-בוס התקשרה עם חברת אחרת לצורך תשלום כספי השוחד והעבירה לה 1.9 מיליון אירו בשנים 2004-2005. מתוך התשלומים יועד לפורמן סכום של מיליון אירו.

השופט ציין כי עבירות השוחד "מסוכנות הן לחברה והן לסדרי הממשל. הן מפרות את האמון של פרט בפרט ושל הפרט בשלטון", אך נתן משקל לכך שהעבירה לא הושלמה ולחלוף הזמן המשמעותי מביצועה.

העבירה בוצעה בשנת 2004, החקירה הסמויה התחילה עשור לאחר מכן והחקירה הגלויה בשנת 2016. כתב האישום הוגש ב-2021. התביעה טענה כי חלוף הזמן לא נופל לפתחה, והחשד בא לעולם רק לאחר 10 שנים במסגרת חקירה אחרת שהתנהלה בגרמניה.

"גם ללא כשל של התביעה, לחלוף זמן ממושך יש משמעות בגזירת הדין, במיוחד במקרה שבו נאשם בן 73 נותן את הדין על אפיזודה חד פעמית בחייו (שלא הובילה לקבלת סכום כלשהו) בה היה מעורב עת היה בן 55" כתב שגיא.

"אמנם פרק זמן זה הוא בעיקר תולדה של חשיפה מאוחרת, במסגרת חקירה מורכבת שנוהלה בעניינים אחרים שאינם קשורים לנאשם, ונוכח מורכבות החקירה שהצריכה חיקורי דין" הוסיף השופט, "אך לא דומה סיטואציה בה נגזר דינו של אדם בסמוך לביצוע העבירה, לסיטואציה בה נגזר דינו של אדם לאחר כמעט שני עשורים".

התיק נחקר על-ידי יאח"ה שבלהב 433 במשטרת ישראל בשיתוף עם פקיד שומה חקירות תל אביב שברשות המסים. פורמן יוצג על ידי עוה"ד יואל גולדברג, נתי שמחוני, אסף קליין ואופיר אלקיס. את המדינה ייצגו

עוה"ד טפת מויאל-רוטשילד ודנה נקר-מונצ'יק מפרקליטות מיסוי וכלכלה.