עסקת אגד הושלמה. כמה כסף יקבלו בעלי המניות בחברה?

השווי של אגד השתנה בעסקה והוא נושק ל-5 מיליארד שקל • הסיבות לעלייה נובעות בעיקר מביצועי החברה בשנה החולפת • ההסדר שהושג ערב השלמת העסקה מול קרן הגמלאים גרע משווי החברה אך לא קלקל לבעלי המניות את החגיגה

אגד / צילום: Shutterstock, defotoberg
אגד / צילום: Shutterstock, defotoberg

עסקת אגד הושלמה היום, ובה קרן התשתיות הציבורית קיסטון, רוכשת 60% ממניות חברת התחבורה הציבורית בתמורה לתשלום של 2.93 מיליארד שקל. התשלום מעלה את שוויה של אגד בעסקה. למרות פשרה שהושגה אתמול (ראשון) בין החברה לקרן הגמלאים שלה בביה"ד הארצי לענייני עבודה, עלה הערך של אגד בעת מכירתה לקיסטון מ-4.77 מיליארד שקל (כפי שהוערכה בחודש מאי) ל-4.93 מיליארד שקל.

1,300 בעלי המניות באגד צפויים לקבל כל אחד צ'ק שמן של מעל ל-2.27 מיליון שקל בגין השלב הראשון בעסקה (עבור רכישת 60% ממנה), סכום זה גבוה מהסכום המקורי של 2.2 מיליון שקל שהוערך שיקבלו. השינוי בגובה הסכום נובע משני אירועים שונים. בתחילת השבוע השבוע חתמה אגד על הסכם פשרה עם קרן הגמלאים שלה (קג"א) בהיקף של 618 מיליון שקל. התמורה הזאת גרעה מהשווי של אגד בעסקה סכום של 290 מיליון שקל משווי החברה בכללותה או 173 מיליון שקל בשלב זה של העסקה (עבור 60% ממניותיה). הסכום שהופרש בפועל משוויה של אגד, נמוך מסך הפשרה שהושגה בביה"ד, שכן הנהלת אגד נערכה מבעוד מועד וכבר ביצעה הפרשות מסויימות בדוחות הכספיים.

מהצד השני, היות וקרן קיסטון  ביצעה את העסקה על סמך התוצאות הכספיות של המחצית הראשונה של שנת 2021, והחברה המשיכה לצמוח בשנה האחרונה, הודות לביצועי חברת אגד יתווסף סכום נוסף לשוויה בעסקה שמוערך כעת ב-454 מיליון שקל. סכום זה כפוף לשינויים, שכן ההתאמה המלאה תיעשה לאחר סיכום תוצאות הרבעון השלישי של השנה שהסתיים ביום שישי האחרון. בשורה התחתונה עלה השווי של אג'ד בעסקה ב-3.3% ל-4.93 מיליארד שקל. יש לציין כי בעסקה, רוכשת קיסטון 60% ממניות חברת התחבורה הציבורית, כאשר 80% מהסכום מבוצע על ידי קיסטון והיתרה על ידי קרן המורים והגננות (כ- 20%).

מבנה התשלום לבעלי המניות בעסקה (2.9 מיליארד שקל), בנוי כך: סכום של 1.4 מיליארד שקל נלקח כמימון בנקאי על ידי השותפות הרוכשת (קיסטון וקרנות המורים והגננות). את המימון העמידו בנק לאומי ומזרחי טפחות. סכום של כ-1.26 מיליארד שקל ישולם בהון עצמי, כלומר בתשלום של כמיליארד על ידי קיסטון והיתרה על ידי המורים והגננות. 350 מיליון שקל שולמו מבעוד מועד כמקדמה על ידי השותפות, בחודש מאי. בנוסף נפתחה "קופת שיפוי" בגובה של 296 מיליון שקל שהופחתה מתשלום התמורה ותשולם, בתוך 3 שנים ממועד ההשלמה.

עם פרסום השלמת העסקה, דיווחה קיסטון על התוצאות הכספיות של אגד במחצית הראשונה של השנה. הכנסות החברה עלו ב-4.2% ל-2.19 מיליארד שקל במחצית הראשונה ביחס למקבילתה ב-2021. החברה ביצעה הפרשות על רקע הפשרה עם קרן הגמלאים, שהגדילו את סעיף ההוצאות הכלליות, ב-407% ל-376 מיליון שקל. הפרשה זו דחפה את אגד לרשום הפסד של 73.7 מיליון שקל לבעלי המניות של החברה, למול רווח נקי של 167.7 מיליון שקל.

נבות בר, מנכ"ל קיסטון אמר עם סיום העסקה "אנו גאים על השלמת העסקה לרכישת מניות אגד, אחת מעסקאות התשתית הגדולות והמשמעותיות ביותר שנעשו בישראל בשנים האחרונות. ענף התחבורה הציבורית הינו אחד מענפי התשתית הלאומית הקריטיים לתפקודו של המשק, וחשיבותו לפיתוח ולצמיחת הכלכלה הישראלית הולכת וגדלה."

יו"ר דירקטוריון אגד, אבי פרידמן הוסיף וציין כי "מעמד הסגירה מעניק חותמת רשמית לתהליך ארוך והיסטורי אליו יצאה אגד לפני מספר שנים כקואופרטיב - ושלקו הסיום שלו היא מגיעה היום כאחת החברות החזקות במשק הישראלי." וסמנכ"ל הכספים באגד והמנכ"ל המיועד, גלעד ריקלין ציין כי מדובר ב"יום מרגש עבור חברת אגד ועבור אנשיה, שהמהלך הזה הושלם בעיקר בזכותם. שווי החברה במכירה מצביע על הביטחון והאמון של מנהלי קרן קיסטון ביחס לתוכניות העסקיות של אגד."

את העסקה הובילו מצד קיסטון רו"ח רחל סגל, סמנכ"לית הכספים ודן יורן, מנהל השקעות, יחד עם היועמ"ש עו"ד יעל מיטס, ויוחי משה, יועץ למנכ"ל. בפן המשפטי הוביל את העסקה משרד גורניצקי - השותפים איתי גפן, רונית רוזנשטיין בראל, שרון ורקר-שגיא ועוה"ד עידו טל ושרון שטראוס; בפן הפיננסי טאסק ו- PWC בפן החשבונאי והמיסויי. את אגד והמוכרים ייצגו ממשרד עורכי דין גרוס ושות' - עוה״ד אסתר קורן, יפעת שפטל, משה גנות, אסף סטוט. את עמיתים בקרן הגמלאים של אגד ייצגו בהליך עוה"ד ברק טל, אורנה ששון ושגיא שיף ממשרד יגאל ארנון-תדמור לוי ועוה"ד אלישע שור, ירון לסטרל ושרי אמרוסי-ישי ממשרד ש. הורוביץ.