בכיר אמירותי: ישראל אשמה בעיכובים בפרויקט מים תמורת חשמל

ירדן, ישראל ואיחוד האמירויות חתמו בשבוע שעבר על מזכר ההבנות להאצת המהלכים למימוש פרויקט מים תמורת חשמל • אלא שהסכם נלווית ביקורת חריפה על התקדמותו האיטית והביורוקרטיה הסבוכה במיוחד בצד הישראלי

השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

ישראל, ירדן ואיחוד האמירויות חתמו ביום שני על מזכר ההבנות להאצת המהלכים למימוש פרויקט מים תמורת חשמל, כפי שפורסם לראשונה בגלובס.

ההסכם נחתם בשולי ועידת האקלים בשארם א־שייח', במעמד השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג', שר המים הירדני מוחמד אל־נג'ר, ושרת האקלים האמירותית מרים אל־מהירי. במזכר מתחייבים הצדדים להאיץ את המהלכים ליישום שלבי המיזם, שכולל הקמת שדה סולארי ענק במדבר ירדן, במימון ובניהול אמירותי, שיפיק 600 מגה־וואט בשנה, והקמת מתקן התפלה בצפון חופה של ישראל, שמיועד לספק 200 מיליון קוב מים בשנה.

בה בעת, ישראל וירדן מתחייבות להביא פתרונות לכל הנושאים הנמצאים בבחינה ובתהליכי תכנון, לקדם את פעילותן של הוועדות המשותפות שאמורות לפקח על הפרויקט המשותף ולהציג בתוך שנה, בוועידה באיחוד האמירויות, את ההתקדמות.

האם מזכר ההבנות מחייב את ממשלת נתניהו? כל צד יכול לבטל את המיזם בטרם נחתם ההסכם הסופי, אבל במקרה הזה נראה כי נתניהו, שהסכמי אברהם מהווים את אחד מהישגיו הגדולים, ימשיך אותו. מדוע? כדי לחזק את הקשר עם איחוד האמירויות, ולייצר מנוף נוסף לשיפור היחסים עם ירדן.

ביקורת חריפה על התקדמות איטית וביורוקרטיה סבוכה במיוחד

להסכם נלווית ביקורת חריפה על התקדמותו האיטית והביורוקרטיה הסבוכה במיוחד בצד הישראלי. בין השאר, טרם נבחר אתר ייעודי להקמת מתקן התפלה בצפון, שאמור להגדיל את כמות המים של ישראל - במטרה לספק לירדן מהעודפים.

אחד מהגורמים האמירותים מספר כי במפגש בנושא הציגו כמה מהמעורבים הישראלים במיזם תמונת מצב לא ברורה ותוכניות תיאורטיות בלתי ישימות, כמו הקמה של מתקן ההתפלה על אי בלב ים - ולא על החוף. לדבריו, לא ברור כלל כמה זמן ייקח ההליך הביורוקרטי התכנוני, והתחושה היא של מסמוס במקום קידום. בכיר ישראלי מאשש את דבריו, ומוסיף כי הצד הירדני הביע תסכול רב לאור ההתקדמות המרשימה שנעשתה אצלו בדרך להקמת מתקן האנרגיה הסולארית שאמור לספק לישראל חשמל.

במשרד האנרגיה דוחים את הטענות. מנכ"ל המשרד ליאור שילת אומר לגלובס כי ישראל עומדת בכל מתווה לוח הזמנים שנקבע במסגרת ההסכם הראשוני מנובמבר 2021. "בדיקת ההיתכנות של שני חלקי ההסכם, המים המותפלים והחשמל הסולארי", טוען שילת, "הסתיימה בסוף ספטמבר כמובטח והוצגה לכל הצדדים ב־29 בספטמבר". אולם, במשרד מודים מנגד כי עד לחודש מרץ לא התרחשה התקדמות של ממש, אבל לאחר מינויו של הפרויקטור, אשר בן לולו, המהלך הואץ - ועמדו בזמנים.

בנוגע לסוגיית בחירת אתר מתקן ההתפלה, מוסיף שילת כי יש כמה אפשרויות למיקומו: "רשות המים בוחנת אותן, ותיתן המלצה". הוא מדגיש כי מדובר בהסכם כלכלי לכל דבר, ומחירי המים והאנרגיה ייקבעו באמות מידה מסחריות כלכליות. לדבריו, בעוד שנה ניתן יהיה להגיע להסכם מפורט, לרבות לוחות זמנים ליישום המיזם כולו.

במשרד האנרגיה מציינים כי העובדה שבצד הירדני חברה פרטית (מאיחוד האמירויות) היא זו שאחראית על הפרויקט ולא הממשלה, עשויה להסביר את הפער בהתקדמות ביחס לישראל. עם זאת, בעמאן משיבים כי ממשלת ירדן ידעה בתוך זמן קצר לאתר ולייעד שטח עצום להקמת המתקן הסולארי, בעוד שבישראל השלב הזה לא התקדם.


???? | ????