ההייטקיסט שהקים את מזקקת הוויסקי הראשונה בישראל: "הרגולציה לא ידעה איך לאכול אותנו"

גל קלקשטיין, בן 39 מתל אביב, נשוי + שלוש בנות • בעלים ומייסד מזקקת M&H • "לפי התקן הסקוטי, הוויסקי חייב להתיישן בחביות עץ מינימום 3 שנים. ידענו מראש שנוכל להחזיר את ההשקעה רק אחרי 15 שנים. גם המס על האלכוהול משפיע על עלות המוצרים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

גל קלקשטיין, בעלים ומייסד מזקקת M&H / צילום: דור אברהמי
גל קלקשטיין, בעלים ומייסד מזקקת M&H / צילום: דור אברהמי

"עבדתי כהייטקיסט ובזמני הפנוי הייתי מכין בירה ביתית עם מתכנת שעבד איתי. יום אחד חשבנו להכין וויסקי - בדקנו, ומצאנו שדוד זיקוק זה לא דבר יקר כל כך, ומשם התחיל להתגלגל הרעיון. למרות שזה היה מורכב, ארגנו ערב של שולחן עגול שכלל אנשים מתעשיית האלכוהול בישראל, מה שגרם לרעיון של הקמת מזקקה להישמע ממש טוב". כך מספר גל קלקשטיין, הבעלים של מזקקת הוויסקי התל אביבית מילק אנד האני, על ערב מיוחד לפני כמעט 10 שנים.

אבל איך מייצרים וויסקי במדינה שאין לה שום תקן, רגולציה או ניסיון? "כשהקמנו את המזקקה מאוד דאגנו מהעובדה שאין רגולציה בישראל, וחששנו שהציבור לא יעריך אלכוהול ישראלי. ידענו שצריך לייצר מוצר מאוד איכותי. החלטנו לאמץ את הרגולציה המחמירה והמוכרת ביותר - הרגולציה הסקוטית. הערך שהנחה אותנו בראש ובראשונה הוא שוויסקי ישראלי יזוהה כאיכותי.

"לאורך הדרך נתקלנו בלא מעט קשיים, מאחר שהיינו המזקקה היחידה בישראל וכל תהליך הייצור לא היה מוכר לרשויות. אחת הבעיות הראשונות והמצחיקות שנתקלנו בהן, הייתה שהרשויות אסרו עלינו להשתמש בנחושת ובעץ בתהליך הייצור. ייצור וויסקי מחייב זיקוק בדוד נחושת ויישון בחביות עץ, אז עם הרבה תושייה, הצלחנו לקבל אישור".

בעיה נוספת הייתה שאף אחד לא ידע איך להתייחס למוצר מבחינת הגנות אש וביטוח. "באנגליה, לדוגמה, ביטוח מזקקות וויסקי מאוד ברור אבל בישראל אף אחד לא ידע איך 'לאכול אותנו'. גם בנוגע לביצוע הערכות שווי מלאי יש המון אי בהירות בישראל, בזמן שבסקוטלנד מעריכים חבית מלאה בוויסקי כנכס בעל שווי ברור וידוע".

את המזקקה שלהם הם בחרו להקים בתל אביב. "למרות שזה לא המקום הפשוט להקים בו מפעל בארץ, היה לנו חשוב להיות קרובים לתעשיית האלכוהול והלילה. בחרנו את חומרי הגלם האיכותיים ביותר: את השעורה שלנו אנחנו מייבאים מאנגליה, ובמקביל בודקים ייצור של שעורה מקומית. הקמנו מעבדת מים - המים עוברים תהליך של אוסמוזה הפוכה כדי שיותאמו למתכון של הוויסקי שלנו. אנחנו מזקקים כ־250,000 ספיריט בשנה וממלאים מעל 1,300 חביות בכל שנה".

בעיה נוספת של המזקקה היא העלויות הגבוהות. "לפי התקן הסקוטי, הוויסקי חייב להתיישן בחביות עץ למינימום של 3 שנים. ידענו מראש שנוכל להחזיר את ההשקעה רק אחרי 15 שנים. בנוסף, עלויות הייצור שלנו מאוד גבוהות: זה מתחיל עם העלויות של חומרי הגלם, שהתייקרו מאוד לאחרונה, חומרי האריזה שהתייקרו במעל 20%, מחירי השילוח בייבוא ובייצוא של הסחורות, ולא פחות חשוב מזה, המס על האלכוהול בישראל גבוה מאוד וזה משפיע בסוף על העלות של המוצרים".

לסיכום, גל מציין את השאיפות שלהם לעתיד, הקרוב והרחוק. "החודש אנחנו לוקחים חלק באירוע המכירות הגדול של גוגל - Shopping IL - במטרה לחשוף את תעשיית האלכוהול הישראלי ללקוח הישראלי. המטרה שלנו היא לייצר וויסקי סינגל מאלט ישראלי שעומד בגאווה לצד מותגים מכל העולם".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il