איך לבנות קריירה חדשה מבלי להתחיל הכל מאפס

לעיתים, כניסה לתחום חדש מייצרת תחושה שהניסיון והקשרים שצברנו כבר אינם רלוונטיים, אך זו טעות נפוצה • למה צריך לצפות, מה חשוב להכיר ואיך אפשר להפוך למומחה בתחום חדש? ארבעה כיווני פעולה אסטרטגיים

איך לבנות קריירה חדשה מבלי להתחיל הכל מאפס / צילום: Shutterstock
איך לבנות קריירה חדשה מבלי להתחיל הכל מאפס / צילום: Shutterstock

פעמים רבות, כניסה לעבודה חדשה מלווה בצורך להמציא את עצמכם מחדש, בתחושה שאתם צריכים להתחיל הכל מאפס ושהקשרים והניסיון הקודמים שלכם פשוט לא רלוונטיים יותר. אלא שהנחה זו לא תמיד נכונה. הכישורים שרכשתם והקשרים שיצרתם כנראה חשובים הרבה יותר ממה שאתם חושבים.

במחקר חדש שערכתי במסגרת הספר שלי, "Reinventing You", מפיתי ארבעה כיווני פעולה אסטרטגיים לבניית נתיב לקריירה חדשה: לשאול, להוביל, לשמור על קשרים וליזום.

לפלח את השטח ולשאול את השאלות הנכונות

בתחילת הדרך המקצועית החדשה, לרוב תשאלו את עצמכם מספר שאלות קבועות: אילו מיומנויות או התנהגויות מתוגמלות במקום העבודה, ואילו עלולות לפגוע לכם בקריירה החדשה? כמה זמן בדרך כלל לוקח להגיע לתפקיד בכיר ולמשרה מובילה כמו ראש צוות? למה צריך לצפות? גם אם זה תהליך מפרך, אתם כמובן תרגישו במקום הרבה יותר יציב ברגע שתבינו את הדפוסים האופייניים ואת הדרישות ממכם.

אבל עד אז, כדי להתמודד עם הבעיה, תערכו ראיונות אינפורמטיביים בעצמכם ואל תחששו לשאול את המנהל או העמיתים שלכם באילו דרכים התקדמו האנשים המצליחים ביותר בחברה החדשה. תוכלו גם לעיין בקורות החיים והפרופילים בלינקדאין של מנהלים בכירים או עמיתים שהתקדמו בעסק, ולבחון את מפת הדרכים שלהם.

להוביל על פני העמיתים לעבודה

בעבר, לחברות היו בדרך כלל דרישות ברורות מהעובדים שלהן: כניסה לשוק העבודה לאחר הלימודים האקדמיים, ובהנחה ששלב זה עבר כראוי, הדרך להתקדמות בעבודה סלולה עבורם. לטוב ולרע, אותה חוויה אחידה וסטנדרטית נעלמה כמעט לחלוטין היום, אם כי עובדים רבים לא ממש מבינים זאת.

בהרצאות שלי בפני עובדים של חברות שונות, אשר מזמינות אותי לפעילויות "חודש הקריירה" שלהן, אני מסביר לעובדים שהם צריכים לחפש את ההזדמנויות ולא רק לעסוק בהזדמנויות בתחום אחד וצר שלא בהכרח בטוח תמיד.

בתור עובדים חדשים בתחום כלשהו - כל תחום - תצליחו להוביל על פני המתחרים שלכם אם תזהו מלכתחילה את הצורך לפעול למען הקידום שלכם, במקום שהדברים יתנהלו במתכונת הקבועה ללא השתתפותכם הפעילה. מעין הנחה שגויה של "דברים יעבדו מעצמם", אך בפועל המציאות אינה כזו.

לשמור על קשרים אסטרטגיים ואופציות לעתיד

אם אתם נכנסים לתחום חדש וטרי עבורכם, סביר להניח שרשת הקשרים שלכם בו עדיין לא מפותחת במלואה. כדאי לעבוד על כך ולהשלים את הפערים, משלוש סיבות מרכזיות: ראשית, בימים הראשונים, ייתכן שעדיין לא תרגישו מתאימים למקום העבודה החדש אליו הצטרפתם. לדוגמה, אתם יכולים להיכנס לתחום השיווק ולהתמקד במדיה חברתית, אבל מאוחר יותר תגלו שאתם מעדיפים להתמקד בתוכן אחר.

על כן, בניית רשת קשרים תאפשר לכם לגלות היבטים שונים בתחום החדש, שאולי לא הייתם מודעים אליהם - ושבהם אתם עשויים להצטיין בסופו של דבר.

שנית, חשוב לציין שעליכם לטפח במודע את הקשרים שלכם גם בתוך החברה וגם מחוצה אליה. בתור עובדים חדשים בתחום, ייתכן שתגיעו לחברה בעייתית (למשל, כזו עם בה סביבת העבודה רעילה, לא מתחשבת או כזו שפשוט מצויה בהפסדים מתמשכים) מבלי שתשימו לב לכך בתחילת הדרך. לכן, כדאי לכם לבנות רשת קשרים רחבה, כי אם העבודה החדשה או התחום החדש אליו נכנסתם לא יהיה מתאים לכם, כנראה שתרצו לשנות זאת במהירות.

לבסוף, רוב המשרות נמצאות בדרך מה שאני מכנה "קשרים חלשים", כלומר קשרים קרים ולא שוטפים. לפיכך, אם תעסקו בתחום מסוים למשך טווח ארוך, הערך המורכב של בניית מערכות יחסים בשלב מוקדם הוא משמעותי, כי אלו האנשים שיפנו אליכם לגבי משרות פנויות בעוד עשר שנים מהיום.

לזהות ולייצר הזדמנויות חדשות שיתאימו לכישורים

אחת הדרכים הטובות ביותר לבנות לעצמך מסלול קריירה היא להמציא אחד. בספר שכתבתי, "Stand Out", אני מציגה את הפרופיל של מייק ליידון, מתכנן ערים צעיר שהקים בהצלחה משרד משלו בתקופה של מהומה כלכלית ומיתון גדול, לאור המומחיות שלו בתחום עירוניות טקטית. מכיוון שמדובר בתחום מתפתח בראשית דרכו, אף חברה אחרת לא הצליחה להוביל אותו, בעוד שמייק ליידון כן, וכך הפך למומחה מוכר במהירות. כל זאת, מבלי להתמודד עם הענקים בתעשייה.

כמו ליידון, אתם יכולים להפוך במהרה לאדם המצליח ביותר בתחום שהולך ומתפתח, ואף תוכלו לבנות מסלול קריירה שלם בו.

החיים, יש להודות, יהיו הרבה יותר פשוטים אם תוכלו להצטרף למסלולי קריירה שכבר קיימים. אבל היום זה בדרך כלל לא אופציה. אתם צריכים לזהות או ליצור אותם, ולרדוף אחריהם במרץ. זה אולי נשמע מתיש - כמו עוד משימה שעליכם לקחת על עצמכם - אבל זו גם הזדמנות ליצור מסלול קריירה שמשקף טוב יותר את האינטרסים והכישרונות שלכם. על ידי ביצוע ארבע האסטרטגיות הללו, יש סיכוי הרבה יותר גבוה שהקריירה שלכם תמשך לארוך זמן ובמסלול שאתם חפצים בו.