לא רק בענף המזון: הסיכון עולה גם בבנייה, בתעשייה ובמסחר

חברת המידע העסקי Coface BDI מייחסת זאת ל"העלאות הריבית, הצפי למיתון ברחבי העולם והזעזוע בענף ההייטק"

בנייה חדשה במודיעין / צילום: Shutterstock
בנייה חדשה במודיעין / צילום: Shutterstock

החשש מהחמרה במצב ענף המסעדנות ותחום המזון, כפי שבא לידי ביטוי בגל של בקשות מבתי המשפט להגנה מפני נושים, מתבטא גם במדד דירוג הסיכונים במשק שערכה חברת Coface Bdi. המדד שמציג נתונים לרבעון השלישי של 2022, וגם הערכה לצפוי ברבעון האחרון של השנה, מלמד כי קריסתן הכלכלית של מספר חברות בענף המזון הוא חלק ממגמה שמאפיינת את התחום. הסיכון הולך וגובר וצפוי להגיע עד סוף דצמבר לשיא של לפחות שנה.

כך תזהו חברה קורסת: "העסקים המסוכנים הם אלה עם שולי הרווח הנמוכים יותר - שיש להם פחות שמנת" | ניתוח גלובס 

הנתונים של המדד מלמדים למעשה על עלייה גורפת ברמת הסיכון המשקי שצפויה להתבטא גם בענפים אחרים שנבדקו. המגמה הזאת מתרחשת במגזרי חברות הבנייה, התעשייה והמסחר. הענף היחיד שמראה סימני התייצבות מסויימים במפלס הסיכון הוא מגזר השירותים, אף שהוא מדורג ברף גבוה יותר ביחס לענפים האחרים.

השפעת הריבית מגיעה באיחור

מה גורם לעלייה במפלס הסיכון? לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת של חברת המידע העסקי Coface BDi, "אנחנו רואים שבכל המשק נרשמו עליות מחירים, כולל בחומרי הגלם. ישנה גם בעיה של מחסור בחומרי גלם לענפים שונים, עקב שיבושים בשרשרת האספקה. לכך מתלוות עלויות השילוח והלוגיסטיקה, שטיפסו בשנים האחרונות (גם אם ירדו בחודשים האחרונים, ח' ש'). כל אלה תורמים לעלייה ברמת הסיכון".

תהילה ינאי מנכ''לית משותפת בחברת coface bdi / צילום: יהודה סובול
 תהילה ינאי מנכ''לית משותפת בחברת coface bdi / צילום: יהודה סובול

גורם נוסף ודומיננטי הוא העלייה בשיעור הריבית. "מדובר בעצם בעלייה בהוצאות המימון, וזה משפיע מיידית" מציינת ינאי. "להערכתנו, אנחנו עדיין לא רואים את כל ההשפעה של עליות הריבית, משום שבנושא הזה יש פיגור מסוים עד שההעלאות נותנות את מלוא השפעתן.

"אבל ההשלכות המתמשכות של העלאות הריבית, יחד עם הצפי למיתון ברחבי העולם בשנה-שנתיים הקרובות, הזעזוע בענף ההייטק, פגיעה בהכנסה הפנויה וגורמים נוספים, יובילו להערכתנו להמשך המגמה של עליית הסיכון".

המדד של Coface Bdi הוא שקלול של מספר מדדים שמחושבים לתתי ענפים במשק. החברה בודקת מגוון רחב של נתוני עסקים, כמו צ'קים חוזרים, נתוני שיעבודים, מידע פיננסי גלוי וכיוב', ומרכיבה מהם מדד ובודקת את רף הסיכון בכל ענף וענף. ברמה המשקית מדובר בשקלול של הענפים, כאשר המספר 1 הוא הרמה הבטוחה ביותר, ו-10 היא המסוכנת ביותר.

מתחילת שנת 2019, אז עמד המדד על רמה של 6.15 נקודות, הוא הגיע לרמת שיא של 6.43 בסוף הרבעון הראשון השנה, ולפי הערכות החברה, ברבעון האחרון של 2022 צפוי המדד לטפס ולעלות לרמת סיכון של 6.42 נקודות. ינאי מסבירה כי כיום "במרבית הענפים במשק רמת הסיכון גבוהה ונמצאת במגמת עלייה".

עלייה חדה בסיכון במסעדנות

ספציפית לענף בתי הקפה והמסעדנות, הרי שמדובר בענף שהוא מסוכן יותר מאחרים באופן טבעי - אבל גם לגביו המגמה הברורה שנצפית במדד היא עלייה חדה ומהירה בסיכון. "בתקופת הקורונה הרבה עסקים בענף עברו למשלוחים, אבל המשלוחים לא הצליחו לכסות על הירידה בהכנסות", מציינת ינאי. מהצד השני, העסקים הקטנים יחסית גם לא יכלו להתמודד עם נושא המשלוחים. "גם כשהעולם חזר מהקורונה, רבים מהעסקים האלה לא הצליחו לחזור למצב ה'נורמלי' שקדם לה". דברים אלה מצטרפים לעלייה חדה בדרישות השכר, ובקושי בגיוס עובדים לענף הזה, שגם הם שוחקים את הרווחיות הנמוכה בתחום.

ענף הבנייה גם נמצא בסביבת סיכון גבוהה יחסית, והוא צפוי להתגבר ברבעון האחרון של השנה. "על אף ההתייצבות במחירי התשומות, שוב חלה הרעה ברבעון השלישי לאחר שיפור מסוים שראינו ברבעונים שקדמו לו", אומרת ינאי. "הסיבה היא האטה במכירת דירות ועצירה בשיעור עליית המחירים. מרבית הקבלנים צברו רזרבות בשנה האחרונה בעקבות נתוני רווחיות טובים בעבר. עם זאת, חלקם לא השכילו לעשות זאת ולכן צפויים להיקלע לקשיים".